Isnin, November 30, 2009

Back to work!

(tersangat sesak..)

(sesak tersangat...)

(pandangan sayu dari tingkap bilik aku...)

(ada yang tawaf kat atas bumbung...)

(bekas pembesar kita ada kat situ...)

Pagi tadi aku dah terasa sikit penangan haji. Tengahari penangan haji dah bertambah sikit lagi. Malam ni pulak tadi, aku memang diserang. Guests aku masuk dari segala pelosok...depa semua letih lepas beberapa hari melakukan tanggungjawab. Muka-muka keletihan, muka-muka kelaparan semuanya bercampur aduk. Kesian pun kesian jugak kat depa. Berapa ekor kambing aku dah letak kat atas buffet. Toleh belakang, toleh depan kambing dah tinggal tulang...kambing baru masuk....toleh kiri, toleh kanan, kambing tinggal sendi! Pergh...kalau depa letak aku kat atas buffet pun aku rasa jadi macam kambing tu jugak kot...NGERI!

Masa depa keluar dari restaurant aku tengok semua keluar dengan muka puas...aku puas tengok depa puas...ada sorang guests dari Dubai datang jumpa aku personally dan bagitahu yang dia dah tulis dan bagi surat personally kat GM bagitahu yang dia puas hati dengan F&B. Aku ucapkan terimakasih dan nanti lepas haji aku akan ucapkan terimakasih pulak dengan penyamun-penyamun aku semua! Tanpa mereka, siapalah aku....heh3...

Surprise...surprise..., aku dikunjungi oleh kawan se alma mater aku, si Nyamuk penghisap darah! Nyamuk berjaya meloloskan diri disaat-saat akhir nak wukuf...sempat dia melakukan haji tahun ni. Aku happy untuk dia. Ni lah salah sorang lagi penyamun yang berjaya melakukan haji...Nyamuk complaint dia kejang urat kaki...aku balas, balik, "aik...kau lari kat Bahrain Marathon bulan lepas boleh..." Nyamuk sengih kat aku!

Ni dah 10.30 malam. Aku baru dapat balik bilik. Terus aku masukkan cerita sementara perut lapar menanti esok. Tangan laju menaip masa perut lapar. Aku pun heran, apasal jadi macam ni? Tengahari tadi, Pak Menteri panggil aku, "Shahrir, come sit here..." aku pun dengan malu-malu kucing duduk mengadap dia. Macam-macam dia tanya aku. Pasal masa depan aku lah...pasal masa depan negara lah...pergh...aku rasa macam dok kat dalam kabinet...horey...aku rasa penting.....Cikgu Bibah kalau tengok aku duduk dengan Pak Menteri mahu dia meraung nih...heh3...sorry yea cikgu...jangan jealous...nanti saya report kat Pak Menteri! Heh3...

Pagi raya haji aku sempat skype dengan aunty, anak-anak, kakak aku, abang aku dan yang penting sekali mama...aku sedih tengok keadaan mama sekarang...dia merenung aku dengan satu pandangan yang amat kosong! Takpa, nanti aku balik jumpa mama. Aku nak cari kawan-kawan aku yang kerja doktor supaya dapat memberi aku satu solution macamana nak handle situation mama. Dulu masa kat kl aku dah jumpa macam-macam doktor. Depa bagi nasihat macamana nak handle situation bila berdepan dengan mama yang didiagnoskan mengalami AD. Ni satu tanggungjawab besar antara kami anak-anak. Aku salute kakak-kakak aku dan abang-abang aku yang bertungkus-lumus tanpa jemu cuba menjaga mama dengan cara yang terbaik. Pelbagai usaha dilakukan tapi penyakit ni tiada kesudahan. Tiada penyelesaian kecuali keadaan akan bertambah serious. Kami sebagai adik-beradik perlu tabah. Banyak sudah aku baca. Dari bahasa malaysia sampai ke bahasa inggeris. Aku google dan google. Aku jumpa doktor dan bertanya. Sekarang ni aku dah tahu hampir 75% pasal penyakit ni dan aku perlukan 25% lagi untuk benar-benar faham dan mampu menjaga mama sebaik mungkin. Dan aku pun dah mendaftarkan diri dengan persatuan ni di kl dan pernah menghadiri satu sesi kaunseling untuk lebih faham macamana nak handle pesakit ni. Aku dan adik-beradik yang lain sayangkan mama dan kami masih berusaha untuk mencari jalan terbaik untuk menguruskan mama. Allahuakbar...

Tinggal 2 hari saja lagi kami terpaksa berperang dengan guests disini sebelum satu persatu mula berangkat pulang. Misi tahun ni hampir berjaya. Tapi misi personal aku unofficially pun nampaknya dah agak berjaya. Apa misi aku? Misi aku sebelum aku tinggalkan bumi Mekah ni aku nak jadikan department aku sebagai satu department yang terbaik di Mekah dan akan menjadi bualan travel agency travel agency yang menggunakan khidmat kami dan setakat ni jawapan yang aku terima semuanya positif...aku dapat good feedback dari South Africa, aku dapat good feedback dari Canada, Italy, US, UK, Indonesia, Brunei, UAE, Singapore, Nigeria, Russia dan alhamdulillah dari VIP-VIP kita dari Malaysia....horey.....semua kata kami dah melepasi InterCon Darul Tawhid, Hilton, Le Meridien, Zam-Zam dan banyak lagi...in fact guests kami musim haji ni kebanyakkannya datang dari hotel-hotel tersebut...heh3....kembang-kuncup hidung aku...anyway, aku ada lagi seminggu lebih sikit untuk menutup tirai haji tahun 2009 dan kalau aku balik pun nanti aku akan balik dengan perasaan bangga dengan penyamun-penyamun aku! Depa yang kerja bertungkus-lumus...aku cuma orchestrate saja.....

Sabtu, November 28, 2009

Masih santai

(budak ni lain kerja takde, cuma balut limau!)

(fruit cake aku sebelum dipotong dan di icing kan..)

(orange aku pulak sampai..)

(tempat aku main jengket-jengket kat lobby pagi tadi..)

Hari ni aku masih lagi sempat minum kopi, minum teyy, horey-horey, main galah panjang dan lari jengket-jengket kat lobby. Kebanyakkan guest aku masih lagi berada di Mina. Cuma sebilangan sahaja yang mampu balik ke hotel untuk beristirehat. Penat sungguh depa kata. Tahun lepas aku kata...tahun ni depa kata...heh3...walau macamanapun kepada yang mampu physical dan mental silalah kesini. Aku syorkan buatlah dari sekarang...sementara kederat masih ada..

Aku turun ke bawah dan berjalan kat luar sekejap tadi. Cuaca telah agak dingin. Orang masih bersesak kat luar nak ke Haram manakala lepas sembahyang maghrib pulak, berlaku traffic jam yang amat dahsyat...semua berlumba-lumba ke Mina. Ramai jemaah yang complaint kat aku pagi tadi masa breakfast yang pengangkutan disini macam tahun 1940-an. Yang tu memang aku setuju sangat. Sangat tidak teratur dan menyesakkan nafas. Ala-ala Puduraya tahun 80-an (masa aku beratur nak ke seremban naik sks RM2.70).

Tadi tiba-tiba aunty hantar sms kat aku. Dia cakap dia tengok cerita Face Off kat rumah dengan abang. Dia teringat yang kami tengok cerita tu masa dia mengandungkan abang hampir 12 tahun yang lalu...John Travolta berlakon lagi...heh3...aku terkejut sebab teringat yang aku dah kahwin selama 12 tahun! Rasa macam tak sampai setahun...heh3...abang pun dah nak masuk 12 tahun...yuya dah nak masuk 9 tahun...dan marina nak masuk 4 tahun....aku pulak dah nak masuk 42 tahun...mak aii...berapa lama aku boleh bertahan ni?

Aku tak sabar nak balik KL. Yang pentingnya aku dapat jumpa family aku. Yang keduanya aku dapat jumpa kawan-kawan penyamun aku dulu...aku dapat message yang reunion akan diadakan pada 26hb Disember di Putrajaya. Tarikh dan tempat yang sama macam tahun lepas. Masyallah..dah setahun ke? Ingat tak gambar dalam entry yang aku ambik dulu masa kami kat atas jambatan putrajaya tu? Tu lah tarikh 26/12/08....dan next reunion pulak pada 26/12/09....whoohooo biar betul dah setahun ni?

Lepas tu apa yang aku looking forward lagi? Melepak dengan anak-anak sempena musim cuti sekolah...horey...yak-yak yay! Pagi hantar aunty pergi kerja....lepas tu kami boleh ronda satu kl jalan-jalan sambil berpimpin tangan sambil skipping kat Kampung Baru...lepas tu makan-makan....lepas tu golek-golek kat depan tv main game, lepas tu boleh swimming sama-sama...lepas tu makan lagi...lepas tu tidur sekejap sambil marina tidur kat atas lengan aku...bliss....cium rambut dia yang sikit masam tu...heh3...bangun dari tidur, siap-siap ambik aunty lagi...balik rumah singgah kat ampang point beli dvd...masak, makan, baring depan tv tengok dvd...horey!

Weekend jalan jauh sikit...mandi sungai...mandi pool....kayuh basikal, main badminton, main touch rugby dengan anak-anak...then, apa lagi? Jangan aku sakit belakang sebab main rugby sudah! Heh3...

Esok apa jadi? Esok mimpi ngeri akan bermula lagi. Breakfast mungkin tak berapa busy lagi. Dalam lingkungan 500 orang nak makan. Then lunch pun mungkin dalam jumlah yang serupa. Tapi dinner? Heh3...dinner aku mula mendapat lebih kurang 1000 orang sekali lagi....khemah kenduri kahwin aku akan pasang balik...macam tulah seterusnya sampai 15 zulhijjah. Lepas dari tarikh keramat tu, aku mula kembali santai sampailah ketarikh 8 zulhijjah yang mana last group akan check out. Jadi sementara nak tunggu sampai esok, baik aku rehat dan tarik napas secukupnya sebelum aku tercungap-cungap nanti...heh3....selamat bercuti lagi yea....kepada yang nak pergi pasar tani beli ikan, aku pun dah tak terkira, si Rezeki dah berapa kali cerita kat aku dia pergi pasar tani. Bila dia cakap pergi PT, baru aku teringat yang hari tu hari Ahad! Heh3.....sekali lagi selamat berhari minggu....

Jumaat, November 27, 2009

Discipline and Time Management

(petang tadi kembali sesak sebab orang dah mula ke Mina)

(di Haram pun penuh petang tadi)

(bersemangat menunaikan ibadah)

(halus macam semut..)

(aku dan pegawai-pegawai kedutaan malaysia di riyadh..)

Selamat petang semua. Hari ni pulak seperti yang dijangkakan, guests aku ramai yang balik ke hotel pagi tadi selepas balik dari Mina. Depa bersarapan, makan tengahari dan bermula dari lepas Asar tadi, perlahan-lahan bergerak semula ke Mina untuk melontar selepas bermalam di Mina pada malam ini. Jadi suasana kat luar hotel kembali sesak dengan kenderaan semua sedang menghala ke Mina.

Ada beberapa orang yang aku jumpa bertanya kat aku, walaupun sibuk melayani tetamu yang ada, macamana aku masih lagi sempat meluangkan masa untuk membuat entry-entry baru? Ada yang hairan...jadi kepada adik-adik, Uncle nak cerita sikit. Jawapannya sangat mudah...dulu dalam entry yang lepas-lepas aku ada cerita sikit tapi kali ni biar aku cerita lagi sekali sebab rasa aku, topik ni akan membantu adik-adik aku semua. Jawapan kepada soalan tadi ialah, "discipline and time management".

Adakah adik-adik suka menunggu? Kalau kawan adik-adik berjanji yang depa akan berjumpa adik pada pukul 2 petang tapi sampai pada pukul 2.30 petang, apa perasaan adik-adik? Kemudian, kalau wayang sepatutnya bermula pada pukul 1 petang tapi bermula pada pukul 2 petang, adakah adik sanggup menunggu? Mungkin adik-adik akan jadi tak sabar...geram...marah...dan sebagainya..jadi kalau adik-adik tak suka menunggu, jangan biarkan orang lain menunggu adik-adik...

Ada penyamun aku yang datang lambat dan aku bagi warning letter. Depa tanya kenapa bagi warning letter sedangkan depa cuma 5 minit lambat...atau aku suruh depa order stock tapi depa terlupa....jadi aku bertanya balik, kalau gaji keluar lambat, apa perasaan depa? Ataupun kalau gaji, aku lupa nak bayar, apa perasaan depa? Pergh....macam-macam jawapan aku dapat. Sudah tentu jawapan yang aku dapat semuanya menyalahkan orang lain sebab membayar gaji lambat...pandainya depa!

Jadi kat situ, kita harus ada disiplin diri. Kalau kita sebagai ketua tetapi kita yang datang lambat, apakah pandangan para pekerja terhadap kita? Adakah depa akan hormat ataupun masih hormat dalam keadaan terpaksa? Jangan macam tu adik-adik....adik-adik ada masa yang sangat panjang untuk membentuk kareer adik-adik supaya berjaya...mungkin 30 atau 40 tahun lagi...jangan sia-siakan peluang yang ada. Jagalah disiplin diri.

Time Management pun penting jugak. Ramai yang mengeluh sebab tak cukup masa nak berkejar kesana kemari. Kat situ aku nak cadangkan supaya berfikir sebelum bertindak. Plan betul-betul perjalanan kerja kita. Letakkan agenda paling penting disebelah pagi sebelum waktu makan tengahari. Ini penting untuk adik-adik sebab waktu tu kita masih fresh lagi dan masih bertenaga untuk melakukan sesuatu kerja dan untuk otak berfikir. Tulis dan tulis apa perkara penting yang harus dibuat dan kemudian letakkan priority kepada setiap satu...cuba pikir, PM kita yang kena pikir masalah dunia pun masih ada masa, pasal apa kita yang cuma nak pikirkan hal satu department tak ada masa? Apa yang tak kena?

Jika kita bekerja sebagai ketua jabatan, bila masuk kerja, apakah perkara yang penting yang perlu dilakukan dahulu? Mungkin meeting dengan pegawai-pegawai diletakkan sebagai priority pertama. Kemudian? Segala appointment harus di confirmkan sehari sebelum. Bukannya pada hari yang tu jugak. Ini untuk mengurangkan masa menunggu. Sebagaimana yang aku bagitahu tadi, perkara penting yang memerlukan perancangan dan meeting penting, cuba lakukan disebelah pagi.

Apa yang aku buat setiap hari? Sewaktu masuk kerja pada pukul 7.30 pagi, aku akan check e-mail. Ini penting untuk aku sebab selalunya bookings akan masuk melalui e-mail samada outlook ataupun personal e-mail aku. Selepas check e-mail, aku akan ronda-ronda restaurants, berjumpa dengan managers aku semasa tengah round, berjumpa staff aku diwaktu yang sama, berjumpa guests dan memulakan perbualan pendek dengan depa dan kemudian aku akan pergi ke "back of the house" untuk check...sepanjang aku jalan, mata aku liar memerhatikan sekeliling dan apa yang aku tak berkenan, aku akan catatkan supaya tak terlupa. Balik ke office, aku akan shoot e-mail kepada penyamun yang tak mengikut arahan ataupun kepada apa yang tak kena pada pandangan aku sewaktu aku round tadi mengikut catatan yang dah aku buat. Lepas pada tu aku akan check revenue semalam samada bertepatan dengan plan aku ataupun tidak. Kalau revenue yang masuk salah, aku akan detect terus dan menghubungi Accounts Dept untuk rectify masalah tadi. Dalam masa yang sama, Chef yang bertugas pagi akan report kat aku apa menu yang akan dihidangkan waktu tengahari nanti dan kalau ada apa-apa pertukaran disaat-saat akhir disebabkan oleh stok tak sampai atau sebagainya. Kalau aku nak tukar menu untuk tengahari, masa tu aku akan bagitahu chef dan menu mesti ditukar dengan cepat. Aku check balik organiser aku untuk pastikan perkara penting aku terlaksana. Kemudian aku turun pergi check store, fridge dan freezer. Ni penting untuk aku pastikan yang bekalan makanan untuk jemaah dan staff semua tak terputus. Dalam pukul 10 pagi aku kembali ke restaurant untuk ronda-ronda, check makanan dan memulakan perbualan pendek lagi dengan guests. Perbualan pendek ini untuk aku sangat penting sebab dari situ aku akan dapat immediate feedback dari guests samada semuanya bagus ataupun sebaliknya..Aku kembali ke office dan melakukan banyak lagi followup dengan Purchasing Department, HR Department, Sales Dept, FO dan aturkan meeting secepat mungkin. Semuanya aku buat sendiri sebab kat sini aku tak ada secretary.

Selepas zohor aku kembali check buffet, rasa makanan sikit sebelum guests makan dan terus ronda lagi di kitchen pulak. Berjumpa dan bertegur sapa dengan staff akan memudahkan perjalanan kerja aku. Ingat, aku ada 150 staff dibawah aku..pergi ke lobby dan restaurant untuk memulakan perbualan pendek dengan guests lagi. Rapport dengan guests sangat penting. Pukul 3 petang aku ada meeting dan plan untuk malam nanti, serta 3 meals keesokan harinya pulak. Masa ni aku akan buat administration work aku sebab masa ni lengang. Selepas Maghrib aku kembali dengan routine aku untuk ronda-ronda dan check. Lepas Isyak aku pastikan yang apa-apa yang aku patut sign semuanya dah sign. Yang penting barang-barang yang nak dibeli. Sekarang ni kalau tomato, chef order 100 kilo sekali order. Yang tu aku kena tengok betul-betul supaya tak ada wastage dan pilferage...Semua tu duit...bukannya free...

Lepas Isyak, aku akan ronda for the last time...again, meet with as many guests as possible. Bersembang dan bertanyakan feedback dari depa. Masuk office, update kan e-mails dan kemudian plan kan untuk besok pulak dan masukkan semuanya kedalam organiser aku.

Yang aku cakap kat atas tu semua adalah "routine" kerja aku. Tapi macam biasa, tak semua yang dirancang akan dapat diikuti. In between akan ada benda-benda baru yang akan menyelit. Jadi adik-adik mesti pandai membahagikan masa. Ingat adik-adik, cari keutamaan kerja adik-adik dan ikut dengan betul. Yang in between tu adik-adik boleh buat diwaktu yang "in between" jugak....kebanyakkan orang tak bagi priority, jadi kerja yang tak penting didahulukan makanya, adik-adik akan jadi kelam-kabut nanti...then jangan lupa, sebelum tidur, refreshkan balik memory adik selama 2 minit untuk pikir balik apa yang tak kena the whole day tadi...

Dan bagi aku pulak, pukul 10 malam, penyamun semua dah tahu yang otak aku dah "switch off" dan dah tak nak pikir apa-apa lagi. Time ni kalau Chef Adil nampak aku, dia mesti cakap, "I know...you already switch off now, Sirrrr..." dan pukul 12 aku tidur...heh3.....aku rasa, lepas baca ni, mesti ramai adik-adik yang akan berminat untuk kerja hotel...heh3...

Khamis, November 26, 2009

Letih nih!

(live-nak ke mudzalifah)

(al haram yang tiba2 lengang)

(kalau tengok semalam, memang jauh beza dengan hari ni)

(pandangan sisi hotel)

(jalan dah lengang pagi tadi)

Aku bangun awal pagi ni. Bukan sebab aku nak ke Arafah, tapi sebab guests aku yang nak kesana. Aku cuma nak pastikan yang special guests aku semuanya puas tinggal kat sini dan mendapat layanan yang terbaik dari aku. Aku turun ke restaurant dan pastikan breakfast depa semua berkhasiat sebab nanti nak gunakan banyak tenaga. Lepas tu aku bekalkan sikit roti dan air untuk depa jamah dalam perjalanan nanti kalau tersangkut dalam kesesakkan. Aku hantar dan tarik beg depa sampai ke coach yang dah sedia menunggu di tepi hotel Ajyad Makarim. Adalah lebih kurang 500 meter...tu yang buat aku tambah lapar nih...aku lambai kat depa masa coach tu bertolak...

Aku kadang-kadang heran...pasal apa aku sanggup ikut depa ke bas dan tunggu bas atau kereta depa bertolak dan lambai kat depa masa pergi? Part ni aku belajar masa aku kat Tokyo Bay Hilton dan semua rangkaian Hilton di Jepun iaitu Tokyo (Shinjuku), Osaka dan Nagoya. Ke 4-4 Hilton di Jepun aku dah kow tim kerja...rezeki aku masa tu! Masa aku di Front Office, kami ada kelas yang mengajar macamana nak addresskan tetamu-tetamu yang datang. Intonasi suara yang macamana bila bercakap, berapa darjah kita kena tunduk sewaktu mengucapkan selamat datang kepada tetamu dan salah satunya ialah menghantar tetamu sampai ke kereta ataupun bas dan ucapkan terimakasih sambil melambaikan tangan. Lambaian tangan pun masih ada standard yang harus diikuti. Tak boleh lambai macam nak hantar atok pergi Haji...mesti ada cara, mesti style masa goyang tangan tu ala-ala ms chinatown kat atas stage gitu! Heh3...

Jadi habit yang macam tu aku dah terikut. Itu yang kadang-kadang ada aku cerita yang aku akan hantar VIP guests aku sampai ke kereta, aku bukakkan pintu kereta, aku tutupkan pintu kereta, aku lambai sambil tunggu kereta depa hilang dari pandangan mata. Itu pun penting untuk adik-adik yang didalam bidang "hospitality" ni. Priority kita mesti "guest satisfaction". Yang ni pun boleh dikategorikan sebagai small touch yang akan meninggalkan long impression kepada tetamu-tetamu tadi. Itu kerja aku. Kerja aku mesti pastikan kepuasan tetamu yang datang. Kalau booking datang melalui aku, aku akan tunggu tetamu tu sampai. Aku sendiri yang tunjukkan bilik dia. Itu penting yea adik-adik....tunjukkan sikap bertanggungjawab dan prihatin pada guests kita.

Hari ni bila guests dah tak ada, aku tiba-tiba jadi lapar pulak! Aku suruh dollah masakkan nasi goreng kat aku. Dia tanya nak masuk udang? Aku cakap tak payah...dollah tanya nak masuk ayam? Aku cakap tak payah....dollah tanya nak masuk sayur? Aku cakap tak payah..., "Habis, ini nasi goreng bugil ni Pak..." Aku cakap kat dollah, "bugil pun bugil lah dollah...janji sedap..." Dollah senyum sambil kenyit mata kat aku...heh3...

Apa jadi lepas makan nasi goreng bugil? Lepas meeting petang tadi pukul 3, lepas sembahyang asar dan makan nasi goreng bugil si dollah, aku naik bilik sekejap. tengah dok baca paper, aku terlelap...sedar-sedar dah nak masuk maghrib dah...kalau kat arafah ni orang dah nak pergi mudzalifah dah pun...masyallah...letih sangat aku. Tak pernah aku terlelap petang-petang macam ni sebab aku tak suka tidur petang. Nanti aku jadi malas dan susah nak tidur malam! Pergh...memang power penangan musim haji kali ni. Time-time macam ni aku terasa yang tenaga aku dah tak macam 20 tahun dulu. Ni badan aku dah rasa sengal-sengal ni. Naik seram-sejuk pun ada ni...rasa letih sangat-sangat...jadi lepas sembahyang isyak ni aku nak turun round sekejap, kunci office dan balik bilik. Nak gantung kat luar bilik DND! Heh3...

Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua pembaca blog aku yang aku kenal dan sayang serta pada all the silent readers out there...take good care of yourself and jangan lupa sembahyang!

Bila dah tua nanti...

(dengan hassan yang jumpa jemaah italy yang hilang dan kami bagi jemaah yang hilang tadi makan dulu..)

(penyamun2 FO seronok guests dah keluar!)

(usung beg jalan keluar nak ke mina diikuti oleh hujan lebat, kilat sabung-menyabung...)

(aku dan guests penting aku dari KL)

Memang kelas sungguh hari ni. Lepas sembahyang subuh, tak sempat nak habis salam, restaurant aku dah kena serang. Pergh...memang power habis...aku terperangkap kat korner-korner dan tak boleh nak buat apa-apa lagi dah. Kepala asyik pusing kiri dan kanan manakala mata aku pun dok toleh kiri-kanan jugak sambil badan melekat kat dinding dan tengok jemaah bersesak-sesak nak makan. Mungkin depa practise untuk bersesak-sesak kat sana nanti kot...aku turun tengok kat lobby pulak. Pun sama jugak keadaan dia, mengalahkan tengok bola. Pukul 7 pagi, kedai kopi aku dah jadi macam padang jarak padang terkukur! Yang jaraknya depa dan terkukurnya aku! Whooohooo...dahsyat...suatu suasana yang amat dahsyat dan mengerikan...8 buffet counter aku dah togel! Nasib baik pinggan tak boleh makan..kalau tidak dengan kerusi meja depa dah sebat..

Jemaah berbondong-bondong turun ke lobby sambil menyinsing beg kecik...ada jugak yang usung anak kecik sama. Penyamun-penyamun semua dok kelam kabut re-set balik buffet dan refill buffet. Dalam aku dok liar mencari kenalan, aku ternampak 2 orang guest melayu. Pakai kain pelikat. Pelan-pelan aku ambik kopi duduk kat meja depa. Aku bagi salam, 'Assalamualaikum Dato'....." depa terkejut tengok aku. Guest aku ni duduk kat hotel lain tapi kami dah kenal lama masa aku kat Madinah lagi. Depa datang buat haji dan singgah kat kedai kopi katanya nak having a good breakfast before leaving for Mina...lama kami bersembang. Sakan sungguh...seronok bersembang dengan guests aku ni sebab pasangan ni dari Perlis dan kalau tak silap aku Kedah jugak...mengekek-ngekek kami gelak sambil dok minum kopi...aku cakap yang aku tak pernah nampak dia pakai baju melayu dengan kain pelikat..then dia cakap sebenarnya semalam masa kat haram dia terjumpalah sorang melayu ni. Depa pun bersembang...dia tanya kat orang tu dah berapa lama duduk mekah dan orang tu kata dah lebih 30 tahun...pakcik tu pun pakai baju melayu dengan kain pelikat. Habis guest aku pun terkejut kat pakcik ni sebab pakcik ni walaupun dah duduk mekah lebih 30 tahun, tapi identiti baju melayu dengan kain pelikat tak pernah dia tinggal...jadi pagi ni bila guest aku bangun nak ke haram, dia teringat kat pakcik tu tadi, terus dia capai baju melayu dengan kain pelikat dan pakai untuk ke haram...

Then aku cerita pulak satu lagi "tragedi buah epal" kat depa. Ni guest aku dari Morocco lagi sorang...dia dah tua dan jalan pun lambat. Pakai tongkat dan terhinggut-hinggut (terketar-ketar). Dia datang breakfast dengan isteri dia dan kawan-kawan isteri dia. Selalunya kalau dia datang aku akan bagi meja yang paling dekat dengan entrance sebab tak payah nak ganggu orang masa nak keluar nanti. Ada satu pagi tu dia cakap kat wife dia...nanti kalau nak pergi masjid, tolonglah tunggu dia sebab dia takut hilang...pintu masjid ada banyak...nak jalan ke masjid pun lambat...terketar-ketar lagi...pakai tongkat pulak tu...wife dia kata, okay akan tunggu. Tapi pakcik ni kata dia lapar lagi, nak ambik makanan sikit kat buffet, tolong tunggu dia habis makan dulu...makcik ni kata ok. Pakcik ni pun jalan ke buffet dengan terhinggut-hinggut pakai tongkat. Ambik roti sikit, foul sikit dan balik ke meja dia...sampai kat meja dia, pakcik ni terkejut sebab orang lain dah duduk situ. Pakcik tanya kat orang yang duduk tu mana pergi makcik tadi. Depa kata tak tahu...pakcik tak jadi makan...tinggalkan makanan kat atas meja, dengan terhinggut-hinggut turun lobby cari makcik...lama pakcik ni cari. Sekejap aku jumpa kat lobby, sekejap aku jumpa kat restaurant, sekejap aku jumpa kat lif. Lepas tu aku terlupa pasal pakcik ni...petang pukul 5 aku ternampak pakcik ni lagi dengan muka susah hati dok pi balik pi balik kat depan lift. Masa tu aku dengan Hotel Manager tengah dok tunggu lift. Kami approach pakcik tadi dan tanya nak kemana. Dia kata dia hilang kunci bilik...dia lupa bilik mana...dia tak tahu nak pergi masjid...dia dok cari isteri dia...kami pun check beg sandang dia dan terjumpa "key card" hotel yang ada tertulis nombor bilik dia. Kami organisekan kunci baru untuk dia...habis cerita...

Masa aku tengah dok check dinner, pakcik ni datang ke restaurant. Dia duduk di meja yang sama. Kami tanya dia ada dia tunggu sapa-sapa ka? Dia cakap dia tunggu makcik...dia tak nak tunggu kat tempat lain. Dia nak tunggu makcik kat meja tu jugak! Nak jadikan cerita, makcik pun sampai..nampaklah pakcik ni tengah termenung duduk kat meja...dengan muka letih dan sedih pakcik pun tanyalah kat makcik...pagi tadi pergi mana? Kan pagi tadi dah janji nak bawak pakcik (husband makcik) pergi masjid....kan pakcik dah tua...kan pakcik jalan terhinggut-hinggut...kan pakcik cepat lupa...kan pakcik dah cakap pakcik takut hilang....tapi pasal apa tinggalkan pakcik sorang-sorang macam tu? Makanan satu pinggan yang pakcik ambik pagi tadi tu sebenarnya nak bagi makcik makan...pasal apa makcik tinggalkan pakcik? Makcik tak sayang kat pakcik ka? Dia tanya isteri dia kat depan aku...lama depa cerita. Aku tengok makcik diam dan tak berkelip-kelip mata dia..tapi mata makcik dah berkaca, mata pakcik pun serupa...makcik menangis....pakcik menangis...makcik pegang tangan pakcik dan cium tangan pakcik sambil menangis dan mintak maaf....Tadi masa guests aku semua check out, aku tengok makcik dok pegang tangan pakcik sambil sama-sama turun escalator nak ke Mina.

Aku tengok Dato' kesat mata....aku tengok Datin kesat mata....tiba-tiba aku pun terharu dan kesat mata sama.......

Rabu, November 25, 2009

You're simply the best!

(untuk kerja tampar lalat, anda perlukan botol chemical, reket badminton berletrik dan plastik simpan lalat yang terkena renjatan....bro, I salute you!)

(belajar memandu cara sini...)

(penyamun ni lah yang buat mandi semalam...secukup rasa...alamak dahi dia berpeluhlah...secukup rasa???)

(ubi kentang untuk jemaah)

(telur untuk jemaah, setengah hari dah habis tu!)

Esok pagi kebanyakkan guests aku akan check out. Jadi esok, breakfast aku akan jadi tapak pesta....mesti meriah dan penuh dengan warna-warni...seronoknya...tak sabar rasanya nak tunggu esok!@#$%^&*. Tadi aku sempat bersembang pulak dengan guests aku dari Marakesh. Baik sungguh couple ni. Nampak macam muda lagi...semalam aku dah bersembang sikit dengan depa tapi hari ni aku sembang lebih sikit lagi dengan depa. Couple ni duduk kat Marakesh, Morocco iaitu sebuah tempat percutian yang memang aku teringin nak pergi sebab "souq" nya yang cantik dan very traditional. Kami bertukar-tukar name card. Aku tengok-tengok name card dia, mak aiiii.....Al Jazeera! Alamak...tak tahulah kalau Al Jazeera tu kedai jual coklat ka kat sana tapi aku tengok ada lambang-lambang tv...mungkin Jazeera tu la kot...yang ada Riz Khan tu! Mungkin depa wakil kat Morocco. Husband and wife lagi tuh! Dia kata next year nak bawak anak-anak buat umrah pulak. Aku tanya macamana nak tinggalkan anak-anak kecik kat rumah bila depa datang buat haji? Depa kata anak-anak depa boleh hidup berdikari...aku terkejut. Eh kecik lagi anak-anak takkan dah pandai berdikari? Last-last depa bagitahu yang anak sulung umur 18 tahun, nombor 2 dah 15 tahun dan nombor 3dah 14 tahun...alamak, jauh beza dengan aku sedangkan depa nampak muda sungguh! Depa bagitahu aku yang depa kahwin masa kat universiti dan umur depa belasan tahun lagi masa kahwin dulu...

Bab kahwin muda ni memang aku tahu kat Egypt pun serupa. NO OFFENCE PLEASE! Aku tanyalah kawan aku budak Egypt. Pompuan Egypt ni macamana? Depa kata masa muda memang cantik gila...lepas kahwin depa gemuk gila! Then, aku tanya lagi...chef nashat pun cakap yang pompuan Egypt ni garang-garang....kalau balik rumah tu dia malas nak cerita banyak sebab asyik kena potong cakap memanjang...heh3...aku gelak sorang-sorang...hai chef, kat dapur suara dia lah yang paling kuat aku dengar. Belasah sana, belasah sini tapi kat rumah diam rupanya! Heh3...

Ada sorang kawan kerja yang aku kenal ni, mulut dia, masyallah...pon serupa macam chef nashat. Punyalah kuat. Kalau cerita suara dia saja yang aku dengar. Ada sekali kami ajak pergi minum. Dia cakap, "aku nak kena balik awallah...nanti susah..." Heh3...

Aku bernasib baik sebab aunty paham kerja aku. Aunty pun tak banyak hal walaupun aku tahu dia sedih aku tinggal jauh dan aku jugak tahu yang dia susah nak handle semua sorang diri...jadi kat situ, aku sangat respect dengan ketegasan dan kecekalan dia. Walaupun kecik tapi semangat sangat kuat...semangat Jepun...Aku tak susah hati kalau aku tinggalkan lama-lama sebab dia pandai jaga anak-anak. Dalam pandai-pandai tu aku fahamm yang dia sangatlah letih. Nasib baik aku dapat pembantu yang membantu. Rumah aku kecik. Anak-anak aku makan makanan yang senang-senang. Jadi basically, pembantu aku dah tak payah nak jaga abang dan yuya. Cuma jaga yang kecik saja selain daripada jaga rumah yang sekangkang kera tu...dulu aunty selalu cerita yang dia letih nak jaga rumah sorang-sorang. Balik kerja dah pukul 9 malam...nak makan lagi, ambik anak-anak kat nursery lagi, basuh baju lagi, lipat baju lagi...sampai kadang-kadang kalau hujan, neighbour aku yang tolong kutipkan baju. Menangis jugak aunty masa cerita kat aku dulu. Aku jadi sayu terus...masa tu lah aku dok mengenang nasib. Apasallah aku kerja jauh-jauh...kerja kat MBO Galaxy Ampang kan dekat...selain tu dapat tengok wayang free!

In fact kalau aku cuba nak bayangkan apa yang dia buat tu, memang aku tak terbayang langsung...aku tak terbuat benda tu semua. Dah lah dia datang dari jauh...aku pulak tinggalkan dia sorang-sorang. Guilty tu ada jugak tapi aku pesan jugak kat dia kalau ada apa-apa, tolong talipon kat Kak Anne ka sapa-sapa ka adik-beradik aku yang ada kat KL. Infact Ah So yang kat atas rumah aku pun pesan kat aunty jugak. Kalau nak apa-apa, talipon kat Ah So. Dia terjun lompat balcony!

Macamanalah aku nak balas jasa dia ni? Errr...ada cadangan?

Selasa, November 24, 2009

Semuanya rezeki!

(ni cashier aku. budak egypt. sapa tak bayar dia rendam dalam nile river!)

(malaysian students dan tuan bad. dia bukan pegawai polis, tapi tuan bad..heh3...)

(salad yang nak keluar untuk dinner)

(marhabah...marhabah...jangan bah sudah!)

(take away breakfast aku, murah tuh!)

Wah...hari ni memang meletup aku....bukan meletup pasal apa, buku lali, lutut dengan siku aku habis meletup-letup...Prup-prap, prup-prap bunyi...dari pagi sampai malam dok berperang non-stop. Main rugby pun aku tak letih sampai macam ni. Ni dah kira aku main rugby lawan dengan 3 team sekali ni, non-stop! Badan punyalah letih, kalau hantar bengkel kereta pun mesti kena reject sebab dah tak boleh nak buat apa lagi dah! Nak ketuk tak boleh, nak overhaul tak boleh, nak cat tak boleh...tapak kaki aku ni dah dok nyut-nyut balik. Aku tak reti nak cerita macamana. Jadi "nyut-nyut" tu lah jadi penterjemah aku...harap-harap ada lah yang paham!

Semalam aku ada jemput orang besar negara kita makan tengahari hari ni. Semalam masa lunch time aku ada tanya, depa teringin nak makan apa? Depa kata nak makan tradisional mandi. Jadi semalam aku dah pesan kat penyamun tarbus semua yang aku ada VIP yang aku nak entertain makan mandi. Aku suruh buat 2 sekali, ayam dan kambing. Depa kata okay, beres. Ala nak cover balik la tu...hari tu dah terbalikkan tajin kat suit aku..

Jadi lepas breakfast tadi, aku tutup satu restaurant dan re-set balik jadi private dining area untuk depa. Time makan, pukul 1 lepas zohor. Kalut penyamun semua dok masak nak impress. Berpeluh dahi budak-budak tu...lepas zohor aku pun tunggu VIP aku sampai. Sorang-sorang datang...aku tunggu kat lift dan usher depa masuk. Depa terkejut sebab cuma depa kat satu restaurant yang boleh tampung 170 orang makan tu. Lepas semua duduk, aku pun bukakkan napkin letak atas riba, tiba-tiba depa kata, "Shahrir, you have to sit with us. This time please join us..". Bila Menteri dah cakap macam tu, aku pun mulalah terkemut-kemut! Aku pun duduklah disatu sudut yang jauh dari pandangan mata kasar...Mula-mula salad sampai....semua makan. Depa kata sedap nih....habis salad....then mixed grill keluar, depa kata sedap nih....habis mixed grill....then mandi keluar, depa kata sedap nih....habis mandi....then dessert sliced fruit dan omm ali keluar, depa kata sedap nih....habis dessert, aku tengok semua dah tersandar mata layu....tiba-tiba si Mainul yang aku dah pesan semalam bawak keluar setiap sorang double espresso. Sebelum minum double espresso, aku keluarkan pulak vanilla ice cream untuk masukkan dalam espresso tadi. Kacau sana, kacau sini, minum...mata celik terus...dah habis makan, kami mula bersembang. Seronok sungguh bercerita tiba-tiba Menteri buat announcement...."I saja nak bagitahu pada yang belum tahu ni, actually Shahrir ni junior I masa kat Seremban...tapi jauh lah...dia muda 10 tahun dari I.." Heh3...aku pun apa lagi, keluar sayap lah....aku rasa macam naga masa tu, hidung keluar asap, telinga keluar asap, rasa macam terangkat semacam...dah terapung kat atas kerusi tu sambil dok senyum-senyum...maklumlah 10 orang-orang penting dok tengok aku...aku pulak saja-saja lah pakai tie old boys....keelllaaasssss!

Ok habis, on the serious note, tiba-tiba topik perbualan kami dah jadi serious...aku yang tak boleh nak serious ni terkulat-kulat sorang-sorang. Nak bangun salah, tak bangun pun salah...seronok aku dengar cerita. Kena pulak ada sorang lagi tetamu aku bercerita pasal penglibatan dia mula-mula dulu. Bersemangat sungguh aku! Aku memang suka kalau dengar cerita patriotik dan memberi semangat kepada orang kita untuk berjaya ni. Memang banyak aku belajar dalam temph 2 jam kami makan tu. Aku tiba-tiba rasa macam pandai pulak...heh3...

Lepas makan, aku hantar depa kat lift dan ucapkan terimakasih sambil bersalam dengan VIP semua sorang-sorang. Amboi aku rasa macam orang penting sungguh...first time aku rasa penting selama lebih 41 tahun nih! Heh3...Masa nak naik lift, senior aku siap pesan lagi, "Shahrir, while in KL, sms me, we'll go out for dinner!". Huh?

Pukul 3 aku ada meeting dengan FB Heads semua untuk next day progress. Berapa ribu orang nak makan...apa last meal depa sebelum ke Mina dan bila depa balik ke hotel lagi sekali dan apa first meal depa nanti. Prepare menu balik supaya tak sama dengan sekarang etc...lepas meeting dan sembahyang Asar, mata aku dah kuyu balik. Aik...espresso ni kena triple kot...tak boleh double. Aku turun bawah sekejap pekena teyy. On the way nak naik hotel aku terserempak dengan orang kuat embassy dan kami bercerita pendek...sembang punya sembang rupanya dia pun senior aku jugak kat sana dulu...laaaa....masa dia kat Putrajaya aku tak tahu pun tapi dia selalulah datang RKL organisekan govn function...dia kata, "La...I should have known you earlier...boleh buat semua function kat tempat you..." Tu dia aih...rezeki ni....aku bagi name card aku. InsyAllah kalau ada orang penting datang, janganlah lupa yea! Duduklah kat sini...junior ada....heh3.....

Isnin, November 23, 2009

Aku dan Berita Harian!

Salam semua...pagi ni aku dapat small note dari KL yang mengatakan ada small, tiny article aku keluar kat Berita Harian. Bahagian mana aku tak tahu sebab aku pun tak baca lagi. Mungkin Bahagian Ugama sebab yang pastinya, article aku tak akan keluar kat Bahagian Ekonomi ataupun Politik...heh3...selamat membaca!

Aku dan lembu!

depa tunggu show)

(keciknya marina..)

(show tunggu depa!)

(depa tengok binatang ka binatang tengok depa?)

(nanti besar boleh main tenis nih!)

Dulu aku selalu suka bawak anak-anak aku pergi zoo. Bukan pasal aku suka sangat dengan zoo tapi sebab zoo tu dekat sangat dengan rumah aku. Tu reason dia. Jadi bila dah tak tahu nak bawak anak-anak pergi mana, zoo lah yang selalu jadi sasaran. Pergi pagi then balik tengahari! Bila balik, tapau Burger King, ngap-ngap, terus terlelap sekejap sebab penat pusing satu zoo! Actually, aku yang penat dan bukannya budak-budak...

Cerita pasal zoo ni, masa aku kecik-kecik dulu kat Penang, mana ada zoo...in fact dah besar-besar, kat Penang tu mana ada zoo...sama ja dari dulu sampai sekarang. Aquarium pun takda sekarang ni. Selain daripada anak-anak ayam yang selalu aku tengok kat belakang rumah sebab mama bela untuk kami sorang sekor, aku cuma kenal cicak, semut, kucing, anjing Mak Nya rumah sebelah, burung belatuk yang tiap-tiap malam dok mengetuk tiang lampu depan rumah aku, aku kenal jugak dengan lembu. Malam-malam lepas maghrib, berpuluh-puluh ekor lembu lalu kat rumah aku. Depa nak balik kandang. Mama kata jangan pakai baju merah sebab lembu marah. Jadi selama lembu dok lalu kat depan rumah aku, aku tak pernahlah pakai baju merah sebab takut kena tanduk dengan lembu.

Ada sekali tu entah macamana aku cari-cari dalam bakul baju, baju lain tak ada dan yang ada cumalah yang warna merah. No choice...aku pun pakai baju merah tadi. Keluar rumah sekejap main kat tepi longkang. Masa tu bukit botak ada lagi sebelum kena tarah..seronok main kat longkang, aku pun terduduk sebelah longkang. Sambil dok mengelamun hari pun dah senja dan aku tak dengar azan maghrib. Toleh-toleh belakang, "tentera lembu" dah sampai...mahulah dalam 20-25 ekor lembu. Aku panic. Lari kiri dia ada, lari kanan, dia ada. Lari depan dan belakang, pun dia ada..ah sudah...kacau ni..last-last aku tersadai kat tengah-tengah sekawan lembu tadi tu. Aku pejam mata dan terus melolong mintak tolong. Bila aku bukak mata, lembu sekor dah usyar kat aku. Aku toleh nak lari. Belum sempat nak lari, dia dah tanduk kat belakang aku....aku terlentang atas rumput tepi longkang. Aya yang jaga lembu tadi terus sebat ponggong lembu tu. Berterabur depa lari. Aya datang dan angkat aku bangun. Aku tengok lembu aku nangis. Aku tengok muka Aya lagi kuat aku nangis! Masa aku lari lintas jalan dan balik rumah, mama tengah dok masak nasi. Mama tanya apasal aku nangis? Aku cakap kena tanduk lembu...mama terus pot-pet pot-pet...tak dengar cakap...pot-pet pot-pet....pakai baju merah, pot-pet pot-pet.....jadi sejak dari hari tu, aku pun percayalah yang lembu benci orang pakai baju merah.....

Ada sekali tu masa aku drive balik Penang dengan Kak Anne, Kak Lit dan Wan (abang aku), aku pun cerita lah yang aku pernah kena tanduk lembu. Aku siap bawak kereta lalu kat tepi longkang tu lagi nak tunjuk kat depa yang kat situlah aku kena tanduk lembu tahun 74 dulu. Longkang tu pun ada lagi...cerita bagai nak gila kat depa...last-last Kak Anne kata, lembu tu "color blind..." mana dia kenal warna apa! Pergh...biar betul ni....jadi selama lebih 30 tahun aku dok percaya tu sebenarnya cuma mitos lah....heh3.....

Ahad, November 22, 2009

Lost and Found..

(lamb curry. Baru setengah tu...)

(adil tengah dok senduk lamb curry masuk chafing dish)

(tadi hilang...)

(sekarang dah jumpa...)

(bagus betul group ni)

Macam-macam aku jumpa bila kerja kat hotel ni ataupun kedai kopi. Jam tangan, cincin, gelang, subang, duit, passport, payung, pampers, seluar anak dan macam-macam lagi dan kalau aku nak listkan mungkin sampai esok baru habis...itupun kalau habis. Kalau tak, mungkin sampai minggu depan pun ada list tu lagi. Mmemang menarik bila nak dikenang-kenangkan...

Dalam banyak-banyak barang yang hilang dan jumpa, ni lah first time guest complaint yang dia hilang gigi! Aku heran macamana gigi boleh hilang? Tak masuk akal gigi tu boleh hilang..tercengang aku sekejap tadi. Aku tengok gigi dia penuh tapi dia dok melilau tunjuk aku gigi dia. Aku tanya apa yang tak kena dengan gigi dia? Semuanya penuh! Dia dok cerita jugak kat aku yang gigi dia hilang...dekat setengah jam kami dok bercerita. Last sekali aku panggil budak aku yang dok jaga kat meja dia dan tanya sapa yang clear meja tu tadi? Ada la sorang penyamun ni mengaku. Aku panggil dia kat belakang. Aku tanya, samada dia jumpa gigi kat atas meja? Dia heran...muka heran tu aku tengok kelakar sungguh! Aku cakap takpa, macam nilah...bagitahu kat aku, kat mana dia buang balance plate tu tadi dan mungkin gigi tadi ada tertinggal kat atas plate. Dia tunjuk aku tong sampah. Alamak, tong sampah dah penuh ni. Tak pa. Aku terbalikkan tong sampah. Habis semua makanan yang dibuang tadi bersepah kat atas lantai. Kami 2-3 orang duduk mencangkung dan kuis-kuis sisa makanan tadi. Ada la dekat 10 minit dok cari. Last-last aku ternampak ada segumpal tisu. Selalunya depa ni makan apple dan balance apple depa gumpal dan masukkan kat depan tissue dan buang. Tapi sekali ni aku curious nak tahu apa yang ada kat dalam tissue tu tadi.

Pelan-pelan aku ambik tissue tu dan aku tengok muka penyamun-penyamun lain semua pun dok curious jugak....macam pakar pathologist (betul ke pakar ni depa panggil pathologist? Tolong betulkan kalau aku salah!) dok buat kerja. Masa tu aku dah terbayang cerita CSI! Siap pakai glove la...dok kat dalam lab la....pakai microscope la...pakai mask la....ada dead body la...macam-macam imagination aku...tiba-tiba praaaap.....aku bukak tissue tu...pergh, memang ternyata benda tu ada kat dalam tissue...berbungkus rapi....kami masa tu tengah dok mencangkung terus terduduk terkejut! Tersandar kat dinding kat belakang restaurant...alamak....gigi palsu la....patutlah guest tu kalut dok cari...tapi yang herannya aku tengok gigi dia penuh! Aku balut balik dalam tissue, bawak pergi pantry, cucikan gigi dia.....rendamkan dalam air sekejap kononnya nak sterilise la....then siap. Aku suruh penyamun balut balik dalam tissue baru. Habis budak-budak aku lari! Semua tak nak balut gigi palsu tu.....

Ooooo, lari yea....tak pa, aku balut balik elok-elok, aku cari tuan punya gigi tadi kat lobby. Penat aku cari pasal lobby hari ni dah peak. Nak jalan pun tak lepas 10 meter! Last-last aku ternampak muka dia yang susah hati. Aku bagi balik dan dia punyalah happy tak sangga! Aku tanya ni gigi apa? Tadi aku tengok gigi dia penuh...dia kata memang dia pakai gigi palsu tapi dia ada dua..satu untuk makan dan satu lagi bukan untuk dipakai masa makan. La....macam ni pun ada...jadi hari ni aku dah belajar benda baru pasal gigi palsu...heh3..."Lost and Found!"

Sabtu, November 21, 2009

Panjang sikit nih...

(tu dia aih......part 1)

(tu dia aih.....part 2)

(tu dia aih.....part 3)

(tu dia aih.....part 4)

(tu dia aih.....part 5)

Amboi seronok sungguh aku melayan tetamu hari ni. Malam ni aku tunggu lagi sorang VIP kita. Masa mata tengah dok juling tadi aku lari turun kat Saji kejap pergi minum teyy satu bagi mata cerah balik. Sementara mata cerah dan perut tengah lapar, baik aku taip dulu. Kalau dah sibuk satgi, tak sempat pulak nak karang cerita.

Tadi ada sorang pakcik Indonesia aku jumpa terduduk letih kat depan office aku. Aku tanya pegawai Indonesia yang ada dari mana pakcik ni datang dan pasal apa ada terduduk kat depan office aku? Lepas disoal-siasat, rupanya ada jemaah Indonesia yang tinggal kat hotel aku terjumpa dia kat depan hotel, sesat tak tahu nak pergi mana lalu diajaknya pakcik tadi masuk hotel ni. Bila dah sampai waktu makan, dia tak sampai hati dan diajaknya sekali pakcik ni makan. Jadi bila aku nak masuk office tadi pukul 9 malam aku terkejut tengok pakcik ni dah letih tergolek sorang-sorang kat depan pintu. Petugas Indonesia tu bagi makan tapi dia mintak maaf kat aku sebab tak bagi tahu aku yang dia ajak pakcik tu makan...Ish...takkan aku tak bagi pulak? Blind stomach ka aku ni? Kalau jadi kat arwah bapak aku dulu apa perasaan aku? Aku ajak pakcik tu masuk pejabat aku dan aku suruh dia baring kat atas sofa so good aku. Lepas setengah jam, petugas bagitahu yang kereta dah sampai nak hantar pakcik tu balik hotel dia berdasarkan jag haji yang dia pakai. Alhamdulillah...semoga pakcik selamat ke hotel dan selamat mengerjakan haji...

Lepas pada tu aku tersandar sorang-sorang kat kerusi office sambil dok berfikir masalah dunia! Macamana kita nak memajukan pemikiran kita? Macamana aku nak sampaikan message pada adik-adik semua macamana nak menghadapi cabaran kat tempat kerja? Ditempat kerja ni ada macam-macam perangai. Ada yang terpuji dan ada yang tidak...aku bermula dari bawah. Sama-sama susah tapi aku berusaha dan berusaha. Ada jugak yang sama-sama aku susah dan kurang berusaha tetapi berjaya. Kat situ aku ada sikit sikap jealous. Tapi sikap tu lebih menjurus kepada macamana nak mencapai tahap yang lebih baik daripada kawan aku tadi. Sikap positive. Aku cari strategi dan strategi-strategi aku ada aku cerita dalam entry yang lepas-lepas...tak menyusahkan orang dan tak menyakiti hati orang. Bila tiba masanya aku dapat promotion, kawan aku yang sama-sama tadi dah berada kat bawah aku pulak...Alamak, macamana aku nak bagi instruction kat dia suruh dia buat kerja? Kat situ aku terbantut sikit...lama jugak aku ambik masa untuk convincekan depa yang aku tak pernah berubah...luckily, depa terima aku dengan baik dan kami bekerjasama dengan baik...

Aku selitkan cerita ni bukan pasal apa, Usop Santorian yang ada sekali tu aku masukkan dalam entry sebab dia aku calonkan sebagai "employee of the month" dan dia menang. 2 bulan lepas tu aku tengok prestasi kerja dia bagus dan aku promote ke position Sr Waiter. Kalau kat tempat lain depa panggil Captain. Usop bangga. Usop kerja dengan lebih giat lagi. Minggu lepas aku dapat complaint daripada budak-budak yang sama-sama waiter dengan dia dulu. Depa kata Usop dah banyak berubah dan arahan-arahan yang dia bagi kat penyamun-penyamun tu semua agak keras. Depa tak suka dan rasa macam Usop cuba menunjuk-nunjuk....hmmm...payah jugak situation macam ni.

Aku sebenarnya faham sesangat. Usop muda lagi. Masih didalam awal 20-an. Promotion untuk Usop aku rasa kena pada masa dan tempat lepas kerja dengan aku selama hampir 2 tahun. Tapi apa masalah Usop ni? Masalah si Usop ni sebab tiba-tiba dia rasa yang dia dah senior dan semua orang patut dengar cakap dia. Aku faham yang Usop bukan berniat tak baik ataupun menunjuk pandai. Tidak sama sekali. Cuba perubahan sedikit tu membuatkan kawan-kawan dia kurang menyenangi Usop. Bagi aku Usop tetap Usop yang dulu, cuma kawan-kawan tak dapat terima arahan dia. Usop memang tegas tapi bertempat walaupun kadang-kadang tersasar sikit. Dulu depa sama-sama makan kat cafeteria. Horey-horey sama-sama....tapi la ni bila Usop dah ada tanggungjawab sikit, dia agak sibuk menguruskan tanggungjawab dia. Jadi Usop dah tak sempat nak makan sama-sama kat cafeteria dan dah tak sempat nak horey-horey dengan kawan-kawan dia macam dulu lagi...kawan-kawan dia rasa terpinggir...dan bila depa ajak dia makan sama-sama, dia kata tak boleh sebab nak habiskan assignment dulu. Lagilah kawan-kawan rasa diketepikan...

Aku panggil Usop pulak masuk opis aku dan kami bersembang lama. Aku cakap kat Usop, kerja dia bagus dan ada peningkatan. Aku suka dan aku harap, dia dapat teruskan prestasi kerja dia. Walau macamanapun, aku pesan kat Usop, promotion tu tak bermaksud yang Usop dah ada kuasa veto....Usop masih lagi seorang pekerja biasa yang diberikan sedikit tanggungjawab lebih daripada kawan-kawan yang lain. Laksanakan tanggungjawab tu dengan sempurna. Bagi arahan dan perintah dengan berhemah...jangan tengking-tengking...buat kerja sama-sama...Usop angguk-angguk tapi dia tak geleng-geleng! Usop lebih memahami kawan-kawan tu sebab sama-sama kerja waiter jadi jangan terburu-buru....take your time.....lama-lama kawan-kawan akan dapat terima yang Usop bukan lagi waiter macam depa tapi dah berpangkat Senior Waiter...dan depa akan mengikut arahan Usop. Usop keluar office.....tadi aku tengok si Usop Santorian dengan budak-budak yang complaint pasal dia tengah dok horey-horey sambil lipat napkin yang cuma berjumlah 2500 tu! Depa senyum kat aku dan aku senyum kat depa...

Ok, berbalik pada cerita waiter-waiter tadi, macamana kita nak menangani masalah ni? Sebagai orang yang telah dilantik keatas, kita sekarang dah jadi ketua depa semua. Buatlah kerja dengan baik, bagi arahan dengan baik dan dengar masalah-masalah depa semua. Jangan berubah mendadak sebab kawan-kawan kita tak boleh nak terima sebab dulu kita sama-sama horey-horey dengan depa. Since kita pernah sama position dengan depa, advantage tu terletak kat tangan kita. Waktu santai atau waktu makan duduk sama-sama dan bercerita macam biasa dengan depa tetapi indirectly bagi isyarat yang waktu kerja, depa kena ikut arahan kita. Macam kita main rugby jugak....sebelum masuk padang, kita pi minum teyy tarik sama-sama tapi lepas masuk padang kita Captain dan depa mesti dengar arahan kita. Lepas main rugby kita masih sama-sama duduk minum teyy dengan depa. This is teamwork...laksanakan tugas kita sebagai ketua dengan baik...tunjukkan contoh dan tauladan yang baik sebagai ketua...orang kata "walk the talk" errr...betul ke ayat ni? Fahami masalah depa, be a good listener...bagi advice yang baik...semuanya bergantung kepada kita....

Kepada adik-adik yang tak dapat promotion pulak, terimalah hakikat bahawa adik-adik kurang bagus daripada Usop Santorian tadi. Belajar lagi dan berusaha lagi supaya sama ataupun lebih baik dari Usop...jangan berniat jahat...jangan mengumpat atau mengutuk......sebab nak tak nak dia dah jadi boss kita! Dengar arahan Usop dengan baik selagi dia menyuruh kearah kebaikan...

Pada Usop pulak, aku nak pesan, jangan ego, jangan tunjuk besar kepala, jangan sombong dan jangan tak hiraukan keluh-kesah depa....bantu depa, dengar masalah depa, duduk dan berbincang dengan baik dan cari jalan penyelesaian...

Petang tadi masa aku tengok Usop dok lipat napkin sama-sama dengan penyamun-penyamun, timbul rasa bangga aku kat Usop....aku rasa, he deserved the promotion!

Jumaat, November 20, 2009

Small touch!

(persidangan meja bulat)
(muka aku diblurrkan oleh penyamun...mesti dia ada niat jahat nih...)

(balik nanti aku nak jogging kat sini)

(horey...pisang dah sampai!)

(masa minum teyy tarik dengan faisal petang tadi sebelum maghrib)

Wooohhh, hari ni pun serupa, aku tergolek-golek melayan tetamu. Tetamu yang diundang! Macam aku cakap hari tu, sulah libu-libu woooo. Pagi ni awal-awal pagi aku dapat panggilan talipon. VIP aku dah sampai. Penat dia sampai. Kesian kat dia dan isteri. Sekali ni kedatangan dia aku sambut dengan tangan terbuka. Lari pergi kat Lobby pukul 7 pagi tadi, checked-in kan dia dan terus bawak ke bilik. The moment dia tengok bilik tu, dia senyum pandang aku sambil wife dia kata, "macam balik kampung!". Aku lega dan terus tersenyum. Maksud dia kata macam tu actually dia rasa selesa bila set-up dan bilik aku organise kan yang serupa macam masa dia datang Ramadan hari tu. Aku pesan suruh dia rest sekejap dan aku tunggu kat restauranyt untuk breakfast sama-sama. Bila sampai kat restaurant pulak, staff aku pulak sambut dan ucap "welcome back" kat VIP ni tadi...Kami breakfast sama-sama. Ni penting untuk aku sebab dia tetamu VIP aku dan seorang tokoh yang disegani. Sama-sama memimpin negara beberapa tahun yang lalu. Tokoh ni memang "down to earth". Lama kami bersembang. Dia bertanya pasal aunty dan anak-anak aku. Aku tersentuh bila isteri dia bertanya banyak pasal family aku. Dulu kami bercerita panjang. Cerita-cerita menarik semasa dia masih lagi berada didalam kabinet. Cerita-cerita yang sungguh menakjubkan aku. Membuka minda aku dan cerita-cerita yang membuatkan aku bertambah positive.

Tokoh ni sangat berjasa pada negara kita. Memegang jawatan-jawatan penting dalam party dan salah seorang orang kuat bekas PM kita. Aku terharu bila isteri dia memanggil aku dengan panggilan Encik Shahrir. Nampak sangat halus budi-bahasa dia. Pasangan ini sudah melalui banyak peristiwa-peristiwa penting negara. Aku tak pernah puas bila duduk bersembang dengan depa. Aku tahu apa yang kedua-duanya suka. Malam tadi sebelum sampai, aku letakkan satu bowl daun pudina kat dalam bilik sebab isteri dia suka minum teyy dengan daun pudina fresh dari Madinah. Aku ingat semua tu. Walaupun kecik, ia sangat bermakna untuk aku. It's the small touch that counts.....setiap kali VIP datang ke hotel, aku akan tulis dan hafal semua likes dan dislikes. Sampaikan dulu masa aku kerja kat Sagano, aku cam kasut yang ini siapa punya. Aku susun elok-elok kat luar tatami room jadi bila depa keluar, depa terus serlom masuk...

Ada sekali masa aku jaga sorang isteri VIP ni, dia pun heran macamana aku boleh tahu apa yang dia suka makan. Ada sekali dia panggil dan tanya aku, "Shahrir, macamana you tahu I suka makan ni dan bukan yang tu?" aku senyum...dia sambung lagi, "Then you tahu pulak I suka kalau dihiris macam ni dan bukan macam tu...". Aku senyum panjang. Pada adik-adik yang baru nak mendalami "hospitality" ni, aku ada bagitahu dulu yang "attention to detail" tu sangat penting. Aku cerita sikit pasal attention to detail ni....maksud dia, kita perati, kita ingat dan kita ulang sesuatu yang dia suka dengan ada hadnya. Tak keterlaluan dan tak jugak kurang...part ni payah aku nak cerita sikit but once again, biar aku elaborate melalui cerita merepek aku.

Masa isteri VIP ni ambik makanan kat buffet, aku tengok, dalam kata lain, observe apa yang dia ambik. Kemudian aku tengok apa dan macamana dia makan. Then aku perati kat dalam pinggan dia, apa yang habis dan apa yang tak habis. Lepas tu aku tengok lagi apa yang dia ulang ambik. Makan dengan relax....ulang makan lagi.....makan benda yang serupa dengan santai dan kat situ aku dah capture. Kalau aku takut lupa, aku tulis kat kertas. Nama dia, title dia, apa dia ulang makan. Bingo...aku dah dapat. Jadi hari kedua masa dia datang nak makan, aku tanya samada dia suka makan makanan yang dia makan semalam ataupun dia ada apa-apa permintaan yang specific. Aku bet dia akan terkejut kalau aku tanya dia samada dia nak makan makanan yang dia enjoy makan semalam tu atau tidak. Voila...adik-adik dah berjaya menawan hati dia....kalau dia ada permintaan special, adik-adik keluarkan pen dan kertas dan tulis. Nampak remeh tapi ini menunjukkan yang adik-adik memberi perhatian penuh pada permintaan dia. Tulis dik....garam berapa banyak? Seasoning ok ke tidak? Apa specific sayur yang dia nak etc. Tulis dik......then bila dah habis, ulang balik dan dapatkan approval dari dia sebelum berjumpa chef dan explain supaya chef faham...bila siap, adik sendiri yang ambik dari kitchen dan serve dia. Tunggu for approval dari guest tadi. Bila suapan pertama tu masuk mulut, adik tanya kat dia samada makanan tu kena dengan apa yang dia mintak atau pun tidak....once guests tu angguk dan senyum, adik-adik dah menang half of the battle. Lepas daripada tu, adik-adik cuma perlu cruise along....life is going to be very simple for you...ingat adik-adik, attention to detail in whatever you do. Jangan sekali-kali lepas tangan dan suruh orang lain buat. They are full of surprises...yang last-last akan jadi nightmare!

Berbalik pada isteri VIP yang kedua tadi tu, setiap kali dia makan, aku letakkan apa yang dia suka kat atas meja dia. Aku tahu warna apa yang dia suka. Jadi makanan tu mesti datang dari one particular country, has to be the same common color that she likes, nicely wrapped, properly sliced......the moment dia terpandang apa yang aku letak kat atas meja, aku tengok dia tersenyum dan mata dia liar cari aku....the moment dia nampak muka aku yang selalu nampak macam kepala penyamun tu, dengan senyuman manis dia cakap "thank you" dengan isyarat mulut saja kat aku......dia senyum...aku senyum....ingat adik-adik, "it's the small touch that counts..."

Cikgu Amir dan Speedy Bilis..

Marina Ayumi bangga!   Assalamualaikum sekali lagi adik-beradik yang sangat aku sayangi.. Selalu sangat aku bercerita pasal Azumi dan Y...