Sabtu, November 26, 2011

Don't judge a book by its cover...

Tak reti orang puteh!

Pagi ni macam aku dok reply dalam comment didalam last entry tu, sampai di office, aku akan ronda dan buat kopi untuk diri sendiri. Tak payah orang lain buat. Kalau di tempat lama dulu, Yati akan siapkan semua yang aku perlukan. Bila Yati sampai, dia akan sediakan kopi dan mineral water aku. Dokumen yang perlu disign telah beratur atas meja. Dia duduk depan aku dan briefkan tentang appointment aku untuk seharian suntuk. Tolong aku buatkan booking kalau ada lunch atau dinner appointment dengan guest aku ataupun buat flight booking untuk aku kalau aku nak balik ke KL. Semua Yati yang buat. Dengan itu aku nak ambik kesempatan ini nak mengucapkan terimakasih pada Yati yang sanggup bersengkang mata dan tahan kerenah payah aku dalam bekerja! The best part was, she was at the airport sending me off masa aku tamat tempoh kat sana. Yati menangis terisak-isak....err, by the way, husband Yati dan anak-anak dia pun ikut sekali hantar aku kat airport beserta lebih 20 orang lagi staff aku....aku masih ingat lagi batas-batas pergaulan aku especially dengan teman-teman sekerja. Nanti aku akan ceritakan batas-batas pergaulan ditempat kerja kalau aku teringat!

Ni hasil daripada tangan gatal!

Ishh...apa yang aku nak cerita pagi ni? Sebenarnya aku nak bagitahu sikit yang topik kat atas tu ada kena mengena dengan entry aku kali ni. Macam ni.....30 minit yang sudah, ada sorang mamat ni dari sebuah Bank terkenal dan tersohor satu Malaya datang ke hotel aku. Staff aku (disini aku addresskan sebagai R) datang ke office aku dan bagitahu yang ada sorang jantan mai nak jumpa aku. Aku tak ingat pulak yang hari ni aku ada appointment dengan banker! Yang aku ingat esok ada lah...then Tuesday evening pun ada satu lagi. Anyway, aku pun hirup kopi yang dah sejuk aku dan turun ke lantai bawah. Sesampainya aku kat lobby, aku bagi salam kat budak ni (R dah explain dan describe budak ni, jadi aku dah kenal mana satu!). Dia dengan petahnya memulakan bicara. Err, budak ni dalam lingkungan umur late 20's.  Aku jemput dia duduk dulu. Dia tak pandang muka aku dan start cerita dia sapa. Actually aku peduli apa, dia sapa....tapi untuk menjaga kerukunan dia, aku dengar dengan teliti dan menyelit kat mana-mana yang patut.

Tangan gatal lagi!

Dalam seronok dia dok bercerita dan seronok aku dok menyelit, tiba-tiba dia stop dan bertanya, "So you speak English!@#$" Aku terkejut dengan pertanyaan dan statement dia tu. Aik, rupanya dia ingat aku tak reti orang puteh ka? Mentang-mentanglah aku tak bawak BMW macam dia.....mentang-mentanglah aku tak pakai seluar slim fit macam dia....mentang-mentanglah aku tak pakai baju sendat macam dia......aku nampak lokoih ja......pi balik pun dengan moto cabok ja......tiap-tiap hari pun kerja aku kutip sampah ja.....muka pon tak dan nak buat "facial"..........

Tak reti focus....jadilah cara aku....

Lepaih aku perkenalkan diri dan kami sambung bercerita lagi, tiba-tiba dia kata, "you speak english so well...". Aik apa kena budak ni? Tapi aku buat tak kesah sebab aku pun suka tengok reaction orang bila depa berdepan dengan orang yang lain! Pernah sekali masa aku dok lap cermin pintu depan kat Baskin Robbins SS14 tahun 96 dulu, ada sorang kawan aku nama Salem stop dan terkejut tengok aku dan bertanya apa gila aku buat? Aku senyum dan cakap aku nak bayar duit moto bulan-bulan sebanyak RM174! Sebenarnya masa tu aku baru balik dari suisse dan dah dapat kerja sebagai room service manager kat renaissance kl tapi memandangkan pembukaan hotel tu berbaki 3 bulan lagi, aku pikir daripada aku dok melangut, baik aku kerja...dapat jugak RM2.40 sejam kerja sebagai "cleaner!".

Aku suka gambar ni...aku dikanan cikgu Azizi Sihab dan akulah manusia yang paling kecik tahun 81!
Jadi pada adik-adik aku, aku nak pesan....jangan pandang rendah pada seseorang especially pada orang yang cuma kali pertama kita kenal. Aku teringat cerita "mentor" aku yang mengatakan bahawa ada sekali sewaktu "dia" bekerja di sebuah bank antarabangsa ternama dunia, ada sorang tua memohon untuk membuat pinjaman bank. "Dia" tunggu dan tunggu dan akhirnya datang sorang lelaki tua berbangsa tionghua dengan berpakaian lusuh menunggang basikal cabok masuk kedalam bilik meeting. Surprise...surprise.....dia merupakan owner beberapa buah hotel yang memohon pinjaman untuk sebuah hotel lagi di Pulau Pinang dan hotel yang dia pohon pinjaman tu sampai sekarang masih beroperasi!

Adik-adik aku yang aku sayang, jadikanlah cerita aku ni sebagai satu pedoman supaya adik-adik aku semua sentiasa dipandang mulia! Have a great long weekend people!

Rabu, November 23, 2011

Tetamu hebat..

Aku di Saas Fe

Hari Jumaat lepas ada seorang tetamu dan isteri datang menginap di tempat aku. Agak berumur. Oleh kerana depa sampai tengah malam, jadi pada hari depa sampai, aku tak sempat bertemu depa. Pada hari sabtu aku bergegas ke hotel sebab ada meeting yang penting selain aku perlu berjumpa beberapa tetamu aku yang lain. Tetamu aku yang sampai semalam dah keluar. Depa balik waktu tengahari. Kami sempat bertegur sapa dan aku perkenalkan diri aku. Dia dan isterinya senyum dan mohon untuk balik ke bilik untuk berehat. Petangnya sewaktu aku bertemu dengan tetamu yang lain, depa melewati reception area untuk keluar. Ada driver yang dah siap menunggu. Aku rasa ada sesuatu yang menarik tentang couple ni yang aku teringin nak tahu. Lagak bersahaja serta down to earth depa membuatkan aku tambah curious.

Aku di Parit!

Hari Ahad lepas sewaktu aku menonton wayang cerita TINTIN, aku dapat satu panggilan yang mengajak aku dan aunty dinner sama-sama. Panggilan daripada seorang VVIP terkenal yang sesangatlah low profile. MasyAllah....lepas aku menonton dan hantar anak-anak balik kerumah, aku dan aunty bergegas ke tempat yang dicadangkan di sekitar bangsar. Apabila sampai ke tempat tu, VVIP tadi introducekan tetamu yang tinggal kat hotel aku tu. Aku terkejut tengok dia. Dia macam selalu, very cool dan bersahaja. Dia perkenalkan diri dia. Kami duduk-duduk di lounge dulu sebelum bergerak ke tempat makan yang diset exclusive untuk kami. Aunty jadi tenggelam punca tak tahu macamana nak mula bicara dan topik apa nak dibualkan. Aku diperkenalkan pada dia dan dia diperkenalkan pada aku. Aku terkejut bila mengetahui yang tetamu yang aku "curious" beberapa hari lepas tu sebenarnya merupakan owner untuk hotel Four Seasons di Jakarta. Dia jugak merupakan co-owner Regent Hotel di Beverly Hills yang mana kawan aku Julia Roberts dan Richard Gere berlakon dalam cerita "Pretty Woman" dulu.. Dalam sibuk dok bercerita pasal hotel, aku ada menyelit pasal cerita wayang yang aku ulang tengok 27 kali tu! Dia senyum dan bercerita panjang pulak pasal movie PW dan RHBH!

Aku dan kawan2 yang pandai!

Kami bercerita mengenai pengalaman masing-masing dan ternyata yang pengalaman kerja aku cumalah 1% daripada pengalaman dia dihotel-hotel besar seluruh dunia. Semua tempat yang aku lawati dan kerja juga adalah hotel-hotel yang dia pernah menginap....cerita kami "syncronised!". Aku tanya banyak soalan-soalan mengenai "crisis management" dan dia dengan sopannya bercerita pada aku satu-persatu. Yang paling menarik perhatian aku ialah bagaimana dia menangani masalah banjir yang menenggelamkan basement carpark Four Season Hotel Jakarta, dapur, restoran, back of the house office, laundry dan lain-lain lagi. Bagaimana dia berjaya convincekan tetamu semua untuk terus tinggal dan bagaimana dia berjaya mengekang para pekerja seramai 650 orang daripada berhenti kerja. Dan jugak yang menakjubkan aku, katanya dia jugak tak buang pekerja dia. Once in a while, dia akan dijemput menjadi imam di surau hotel untuk para pekerja hotel yang bersembahyang di waktu kedatangan dia! Amazing isn't it? Aku tak kan dapat pengalaman-pengalaman ni semua dari kuliah-kuliah di universiti....aku tak akan dapat melalui pembacaan buku-buku management dari management guru terbaik dunia.....aku tahu aku tak kan jumpa. Aku bangga.....aku teruja.....aku bersemangat waja ni....macam harimau malaya kalahkan anak burung hari tu!

Bila dah pass periksa!

Kami jugak bercerita tentang pengalaman dia semasa negotiate pembelian-pembelian hotel ternama dunia. Terbeliak aku dengar cerita dia. Dari kejauhan aku ternampak yang VVIP yang menjemput aku makan tadi tersenyum puas bilamana aku dilihat sangat khusyuk mendengar satu persatu penjelasan tetamu hebat aku tadi. Tak sedar yang carpet dilantai basah dek air liur aku yang menitik dengan mulut yang melopong dan mata tak berkelip-kelip! Dia bercerita lagi tentang perjumpaan dia dengan salah sorang orang terkaya dunia dan macamana dia mampu negotiate beberapa pembelian di amerika....oohh maakkk aiii.....aku suka...aku suka.....awat dia duduk tempat aku cuma 3 malam? Kalau 3 minggu kan bagus! 

Rio budak jakarta hilton ambik gambar aku!

Masa dia nak check out, aku masih sempat berborak sakan dengan dia sampai teman yang datang nak interview aku untuk majalah LIBUR pun kena tunggu sejam. Kawan aku tadi tu pun melopong dengar cerita hebat dari tetamu hebat aku ni. Cerita-cerita dia semuanya yang memberikan aku inspirasi untuk lebih bekerja keras. Cerita-cerita yang membuatkan aku rasa macam Rocky Balboa kat dalam pilem ROCKY Part 1 sampai Part 4! Aku tetiba jadi bersemangat gila. Selalunya kalau jumpa orang-orang yang macam ni ataupun bekerja dengan orang-orang yang macam ni, tak ada lainlah kecuali kita asyik dimaki hamun. Tapi kalaulah aku dapat partner yang macam tamu aku ni...OMG! Seronok tak sangga!









Graduation Day, horey...aku dah pandai!

Lepas makan dan berborak panjang, tibalah masa untuk aku dan aunty berangkat pulang. VVIP tadi yang menjemput aku makan, senyum dan aku balas balik senyuman dia kerana senyuman aku membawa maksud yang aku berterimakasih dan bersyukur kerana diberi peluang untuk bertemu dengan tetamu special aku ni dan mengetahui lebih lanjut lagi mengenai dia selain dapat belajar sikit sebanyak ilmu yang seperti aku cakap tadi tak mungkin akan aku pelajari dan dapat dari mana-mana universiti di seluruh dunia! First hand experience yang tak mungkin aku mampu membayar! Perlahan-lahan aku bersalam denganb VVIP tadi dan mengucapkan jutaan terimakasih pada beliau kerana pelawaan itu adalah semata-mata untuk aku dan aunty bertemu 6 mata dengan PSU!

Selasa, November 15, 2011

Hujan lagi dan lagi...

Yuya dah dewasa...

Sekarang ni dah kembali musim hujan. Sana-sini hujan lebat. Yang seronoknya bila waktu nak balik rumah, masa tu lah dia hujan ribut bagai nak gila....takpa...takpa...masuk office balik buat kerja sikit. Tengah syok-syok buat kerja, matahari pun menyinar bagai nak gila jugak....aku pun celapak pelan-pelan naik motor. Pakai helmet, up baju hujan GIVI sikit, start engine, koyak minyak breeehhh...brreeehhhh, jalan! Sampai kat selekoh nak masuk mahameru, dia tibai hujan lebat lagi sekali....Aku sengaja beli baju hujan besar dari size aku yang slim ni. Ada muslihat sebenarnya. Kalau hujan, aku selit masukkan laptop aku dalam baju hujan. Waterproff tuuuu!


Yuya is uncle to izat collett yang kat tengah tu..

Favourite pastime aku kalau hujan lebat ialah main kat longkang. Tak kiralah kalau kat sekolah, aku main kat longkang sekolah. Kalau kat rumah, aku main kat longkang dirumah. Dalam ka cangkat ka aku tak berapa nak kira. Janji puas main kat situ. Aku buat kapal kecik, lawan lumba. daun kering pun lumba, ranting pokok pun lumba. Semua aku lumba. Tapi bila mai periksa, tak mahu pulak aku berlumba!! Hahahahahah.....

first time marina duduk diam!
Ada sekali musim hujan, aku berada di Bali atas urusan kerja. Keadaan agak tenat sebab merata-rata jalan jadi macet. Dari denpasar menghala ke ubud yang selalunya mengambil masa cuma 45 minit menjadi 3 jam setengah! Ditambah pulak dengan supir bernama Pak Komang yang bawak mobil macam kura-kura ala-ala "slow motion" cerita MATRIX, aku jadi resah dan sesak napas. Jalan yang sempit dan air yang melimpah menjadikan aku duduk tak senang. Aku cuit Pak Komang bagitahu yang aku nak emergency stop. Pak Komang angguk syahdu. lepas 30 minit, Pak Komang tak berhenti-henti jugak. Aku cuit siku Pak Komang pulak. Pak Komang angguk syahdu lagi kat aku....pergh....Pak Komang memang nak kena "starlight" ni dengan aku! Sekali ni aku nekad. Apa nak jadi, jadilah...aku tenung Pak Komang dengan tenungan Mohammed Ali pada Joe Bugner dulu. Aku bersuara sekali ni, "Pak Komang....saya mahu pipisssssssss..." Pak Komang mencanak berhenti kat tepi Warung Ida Babi Guling! Toilet mana? Pak Komang kata, tepi pokok....aku tinjau kat tepi pokok tapi tak nampak...rupa-rupanya Pak Komang suruh aku pipisss kat tepi pokok...laaaa....apasal tak cakap dari tadi? Tak payahlah aku marah-marah...Dengan keadaan was-was, aku laksanakan tugas dengan sebaiknya....esok kalau tak ada tamu di Warung Ida BG, sila salahkan Pak Komang! Hahahahahah.....masa kat dalam kereta aku tanya Pak Komang lagi sekali, "Pak Komang, sini biasa ka orang buat begitu?". Pak Komang serious tak kata apa. Tapi 15 saat kemudian, dia cuit aku sambil juihkan bibir tebal dia kearah kanan jalan. Aku tengok...makkk aiii...ada lagi 3 orang dok buat benda yang sama kat pokok yang sama.......pergh...bali hebat!!!
dok melangut tengok clown!

Masa aku pandai sikit (walaupun lambat) dan belajar kat luar negara, aku cukup malas nak keluar masa musim hujan especially kalau musim spring. Omakkk aaiii, banyak baju dan seluar aku nak kena pakai. Dahlah temperature turun ke single digit...tu spring tu bukannya winter...perut meragam nak disuapkan nasi (mulut melayu lagi!). Telur dah siap....minyak dan garam dah ready...yang tak ada cumalah beras Uncle Ben. Dengan malasnya aku pakai jugak long john aku, baju 2-3 lai, maplar, serkup kepala (ski cap), yang budak-budak sini pakai waktu panas lit-lit....sambil peluh menitik tiiiittt...tttiiiiiitttt....aku terus menapak mencari MIGROS. Laju aku meluru kedalam sebab ada heater...capai sekotak Uncle Ben, aku berlari keluar terus balik ke bilik. Dalam perjalanan nak kebilik, aku masuk short cut melalui dapur sekolah dan masukkan selabu bawang dalam poket jacket....jalan laju sambil bersiul sambil mata lokk-liag...lok-liaggg....tengok kiri kanan....Masa aku dok goreng dan campur sikit ikan cod masin, aku dengar Philips budak Suisse jerit dari tingkat 3......"Ali....what the !@#$ are you cooking?". Selang 2 minit, aku dengar pintu aku kena ketuk dan bila aku bukak, Philips tersengih-sengih dengan pinggan kosong dalam tangan kanan!



Yuya dan kawan2 kampong dusun!

Masa aku di Copenhagen dulu dalam perjalanan nak ke tokyo, hujan turun dengan lebatnya dan salji pulak turun ikut suka-hati...flight pulak delay berejam-jam. Aku dah lah nak jumpa marrka....depa pulak delay...hangin satu badan aku...habis satu airport aku tawaf sampai 36 kali. Semua toilet dan kedai souvenir aku masuk. Nak beli aku dah tukar semua suisse francs ke yen....nak tukar balik, aku rugi nanti...lepas penat ronda satu airport, aku terlantar kat tepi kerusi airport dan sedar-sedar, nama aku dah dipanggil untuk boarding. Nasib baik aku terjaga. Kalau tidak, naya aku duduk sorang-sorang kat Copenhagen! Ni semua pasal hujan lebat dan cuaca syahdu sampai aku tertidur tak sedar diri!

Sabtu, November 05, 2011

Vienna Boys Choir


Aku dan "teman tapi mesra..."

Aku rasa amat teruja bila tiba waktu nak pergi tengok concert di KLCC. Dari petang aku dan aunty dok berbalas sms tanya apa nak pakai bila pi nanti....dan dalam hati aku dah berdetik yang aku akan jumpa ramai kenalan kat sana nanti. Selalunya kalau aku kemana-mana hotel ataupun convention center, aku pasti akan jumpa dengan ex-colleague. Maklumlah business hotel ni kecik dan selalunya orang-orang tu jugak yang akan berpusing merata-rata satu malaysia! Betul telahan aku bilamana aku sampai di concourse dan order coffee, aku didatangi oleh sorang staff yang tiba-tiba menegur aku dari sisi. Aku terkejut bila dia kata, "Boss, hari ni saya belanja!" Aku toleh dan ternampak Ali dok sengeh menyeringai! What a small world....Ali ni kerja dengan aku di Renaissance KL dulu. Bagus dan cepat bergerak. Cuma agak temperamental sikit......kami bertukar-tukar cerita dan Ali tanya kat aku, "Boss...ada kerja kosong?"

Aku dan Ali, staff lama yang la ni kerja di KLCC!

Lepas aku bersembang dengan Ali, aku sambung minum dengan aunty. Aunty tanya samada aku nak makan kek yang Ali belanja atau tak? Aku cakap tak payah sebab nanti seluar aku ketat!!! Hahahahah....dalam dok menghirup kopi special dari Ali, aku ternampak sorang lagi ex-colleague aku. Halim Merican. Abang dia merupakan boss di Petronas dulu tapi la ni dah pencen. Kami bersalam. Halim dan aku bekerja di PJ Hilton dulu di tahun 80-an. Masa tu dia baru balik dari Les Roches, Switzerland dan buat training kat sana manakala aku masa tu sebagai waiter di Paya Serai, PJ Hilton. Halim was formally GM for Impiana KL before taking over Seri Pacific (formerly KL Pan Pacific) and merupakan the GM there now. Kami bertukar-tukar name card dengan ucapan, "Keep in touch.....". Aku ucapkan terimakasih pada Halim dan dia berlalu pergi.

Lepas minum kami menuju ke toilet. Dalam toilet aku jumpa sorang lagi yang bernama Ariffin. Ariffin ni sorang Butler yang sangat berkaliber yang selalu menjaga dif-dif kehormat dan pembesar-pembesar negara. Ariffin masih nampak muda belia seperti dulu. Tak berubah langsung...issshhhh, dia makan tongkat ali ka kacip fatimah? Hahahahahah.....kami keluar dari bilir air dan kat luar aku terserempak dengan Roslina dan Cynthia pulak! Oooomaakkk aiiii...ramainya! Sama-sama nak tengok concert. Maklumlah depa sebenarnya Main Sponsor selain daripada BMW! Bersembang lagi dan lagi lagi dan lagi macam battery EVEREADY! Lepas bid farewell, aku menuju ke tingkat tiket murah! Dalam dok menapak kaki ke sudut yang tersedia, aku ternampak pulak kelibat senior 2 tahun aku kat SDAR dulu. Dia hantar anak dia yang juga merupakan penyanyi choir PERMATA CHOIR yang akan sama-sama membuat persembahan dengan VBC. Sembang lagi kat tepi pintu sampailah waktu yang ditunggu-tunggu. Aku masuk dengan gaya paling sopan.....tiba-tiba emcee announce yang Sultan Perak, Tun Mahathir, DPM Dan Tourism Minister akan masuk dan semua dikehendaki berdiri.....ada pulak suara-suara sumbang sebelah aku yang mempersoalkan pasal apa depa kena berdiri bagi hormat? Aku jeling kat depa dengan jelingan paling "jengkel" dalam dunia!
souvenir book RM10!!

VBC mempersembahkan banyak lagu-lagu Strauss yang memang aku sangat suka. Aunty memang meminati muzik-muzik klasikal dan aunty sangat teruja dan asyik dok dengar budak-budak tu nyanyi. VBC dah ditubuhkan 500 tahun dahulu. Nama-nama besar muzik pernah bersama-sama dengan VBC samada secara langsung ataupun tidak langsung. Salah satu nama besar tersebut ialah Joseph Haydn manakala pada malam tadi lagu-lagu terkenal adalah hasil tangan komposer-komposer besar dunia seperti Joseph Haydn sendiri, Franz Schubert, Will Spuller, Johann Strauss Jr, Josef Strauss dan lain-lain lagi. Sekeliling aku pada malam tadi ramai sungguh peminat-peminat lagu klasik pelbagai bangsa datang berduyun-duyun dengan tujuan yang satu yakni menikmati keindahan lagu-lagu tersohor dunia, mendengar paduan suara-suara harmoni bak sutera daripada kanak-kanak yang berumur diantara umur 7-12 tahun! Aku dapat tahu yang untuk memasuki kumpulan ini bukanlah sesuatu yang mudah. Saringan demi saringan dilakukan untuk mendapatkan "creme de la creme" dan seharusnya anak-anak ini amat berbangga apabila diterima masuk. Sewaktu pembelajaran, kelas-kelas adalah seperti disekolah biasa. Depa masih lagi mengikuti pengajian seperti sekolah-sekolah lain tetapi penekanan diberikan kepada corak dan latihan nyanyian dan setiap hari sabtu, budak-budak ni akan menyanyi di beberapa tempat di Vienna. Selain daripada nyanyian, Vienna jugak terkenal dengan sekolah perhotelan. Dan salah satu sekolah perhotelan terbaik dunia juga terdapat disana! Ishhh kalau aku kesana dulu instead of suisse, entah-entah aku lari sekolah dan masuk sekolah nyanyi! Hahahahahaha.....
daripada souvenir book yang aku beli!

Lepas ni aku akan tunggu lagi apa concert besar yang akan datang ke KL nanti. Tak kiralah samada di Istana Budaya ke...KLCC ke...mana tahu nanti Cirque de Soleil pulak yang akan datang...la ni depa dok round theworld dan buat tribute untuk Michael Jackson......addoooiiii...bawaklah group ni mai KL.......takpa, nanti aku cakap kat sapa-sapa yang ada duit lebih, suruh depa bok mai sini...hahahahah....

Elain, aku dan Vivian...ka the other way round?


Gambar yang kat atas ni adalah gambar aku didampingi oleh gadis-gadis Bond Malaysia! Elain dan Vivian. 2 nama gah yang masih kuat bertahan di RKL. Sangat berkaliber di lapangan masing-masing dan depa 2 orang ni selalu aku jumpa pada waktu-waktu yang mengerikan dan masih bekerja. Aku di F&B dan sudah tentulah waktu kerja aku panjang. Kekadang sampai 18 jam tak henti aku kerja setiap hari dan sewaktu aku ke Tempts untuk makan pada pukul 10 atau 11 malam, aku akan terkejut beruk bila tengok depa 2 orang ni masih lagi ada dan makan di meja sebelah aku! Hebat sungguh tenaga dan semangat kerja 2 orang pompuan ni walaupun paginya aku nampak depa dihotel sama-sama dengan aku pada pukul 7 pagi! To these 2 lovely and friendly ladies, I wish them all the best in whatever they do and do keep in touch!



Selasa, November 01, 2011

Pann Perr!

Marina dan Yaya! neighbour kat Bella Vista..

Aku dah lupa bila last sekali aku pergi ke "Pan Perr". Kalau tak salah aku, mungkin 35 tahun dulu sewaktu aku berumur 8 tahun! Konsep yang masih sama kecuali perkakas dan peralatan serta games yang berbeda. Tiap-tiap malam Yuya tak boleh tidur sebab teringatkan "Pann Perr!" ni. Macamana nak tidur kalau dari tingkap bilik dia dah boleh nampak roda giant tu? Kalau aku pun masa kecik-kecik dulu macam ni, mahu ngigau aku malam-malam.....hahahahah.....patutlah lately kalau yuya nak tidur malam, curtain tak pernahnya tutup! Setiap malam pukul 1 pagi aku aku akan ke bilik Yuya. Jenguk dia tidur, Tengok naik-turun dada dia bila bernafas dalam tidur, cukup membuatkan aku rasa syahdu. Pelan-pelan aku betulkan bantal kat kepala dia.....selimutkan kaki dia dan kalau perasaan tiba-tiba emotional sikit, aku duduk disebelah dia dan cium pipi dia. Yuya dah 10 tahun tapi dah tak nak aku pegang tangan dia apalagi kalau aku nak cium pipi dia di khalayak ramai!

Fuyoo....UFO!

Bukan kat sini saja ada Pann Perr, masa aku kat geneva dulu, setiap musim panas, akan adalah pesta yang macam ni dibukak selama 3 bulan. Lokasi dia berhadapan dengan Noga Hilton dan bersebelahan dengan jeti bot untuk menyusuri Lac Leman. Bukan Pak Leman tapi Lake Leman yang merupakan tasik besar yang mula-mula aku sangkakan laut! Adoi...parah betul....Waktu summer pulak waktu tu penuhlah tok-tok arab dengan beg tangan berjenama excluside ramai-ramai beratur nak naik merry go round. Aku cuma tengok dari jauh sebab aku tak mampu nak naik. Malam pulak sangatlah cantik sebab bandar tu bermandikan cahaya neon. Pann Perr tu taklah besar sangat dan aku rasa tak jauh bezanya dengan Pann Perr kat Taman Dagang pun!

Tak perlu bergaya sangat kalau nak ke Pann Perr Taman Dagang!!

Ada kereta langgar! 2 orang rakyat asing ni rasa macam depa tak terasing langsung bila datang kesini. Kat negeri depa, tak payah bayar 2 token@4 ringgit untuk berlanggar kereta....mungkin tiap-tiap hari boleh tengok yang real....masa ni Yuya tengah dok test power!


Rumah hantu macam Pesta Pulau Pinang!

Bila aku tengok ada rumah hantu kat sini aku teringat pulak kat Pesta Pulau Pinang! Salah satu aktiviti aku ialah masuk rumah hantu. Mengerunkan walaupun ada sekali ada aku tertampaq hantu yang duduk kat celah batang pokok! Instead of aku menjerit, hantu tu pulak yang menjerit! Hahahahahah.....masa tu rumah hantu taklah fancy sampai macam la ni....tapi depa masih lagi cakap melayu kalau depa bagi orang terkejut.....agak jauh beza dengan rumah hantu la ni yang mana bila depa bagi orang terkejut, depa cakap bangladesh!!!! Hahahahahah.....

Yaya dan Marina, tak takut langsung...

Marina jumpa Yaya kat sini. Depa sebenarnya neighbour aku berselang 2 buah rumah. Tapi kami masih tak berkesempatanm bertegur sapa kecuali dok angkat tangan pi balik....pi balik....Yaya merupakan anak tunggal depa. Maka sudah tentulah Yaya ni jadi anak manja. Weekend Marina akan jumpa Yaya kat depan rumah dan main kejar-kejar keliling pokok bunga raya sampai pening! Depa sama umur tapi Marina tua sikit by a few months...seronok depa naik menatang tu sampai dok jengok muka cari kami kat bawah...surprisingly, depa tak takut langsung. Mengekek-ngekek depa gelak. Mungkin dok bercerita pasal SHINEE dalam K-POP kot!! Hahahahahah.....

Yuya angin tak dapat extra token!

Yuya angin habis sebab tak dapat main lagi satu game. Tengok muka dia! Tapi aku kata, kalau nak main jugak, nanti aku buat Pann Perr satu kat depan rumah. Main lah sampai puas! Hahahahahahah...Yuya tambah angin!