Rabu, Februari 27, 2013

Tun Dr Mahathir

Dah lama aku teringin nak bergambar dengan Tun. Dah banyak kali sangat dah aku dok menjaga Tun. Sewaktu mula-mula dulu bukan aku yang menjaga Tun kerana yang selalu menjaga Tun apabila Tun ke hotel hanyalah Pengurus dan Pengarah sahaja yang dibenarkan. Jadi waktu tu aku cuma mampu menyiapkan peralatan yang akan diguna pakai oleh Tun. Mencuci, mengelap, megilat dan menyusun di meja Tun tanpa diberi kebenaran untuk bersama-sama menyajikan makanan kepada Tun.

 
Senyuman Tun dan aku tak banyak bezanya....depa lah kata....

Alhamdulillah aku berkesempatan bertemu dengan Tun dan sempat bergambar bersama....yang tak sempat hanyalah keinginan aku nak sampaikan perkhabaran bahawa Tun pernah menyunatkan kedua-dua abang aku di Maha Klinik di Alor Setar dulu.....hahahahahaha.....

Ahad, Februari 24, 2013

Selepas 6 bulan!

the new me in the making!

Keinginan aku untuk ke gym telah lama aku simpan. Setiap kali nak mendaftar ke gym, ada saja halangan yang menjelma. Halangan terbesar ialah sikap "malas". Malas nak mengatur langkah ke gym, malas nak buat routine yang menyakitkan, malas nak bangun awal, malas dan sakit apabila selesai latihan dan lain-lain. Tapi sebagai resolusi tahun baru dan peringatan kepada diri sendiri apabila mencapai umur 45 tahun, aku tanamkan semangat waja untuk kembali mendapatkan bentuk badan seperti 27 tahun dulu sewaktu aku masih kuat dan gigih bermain ragbi dimerata-rata tempat di seluruh tanahair.

selepas dipamkan angin!
 
Aku paksakan diri mendaftar di CF dengan membuat pembayaran yang bagi aku berbaloi. Sekali keluarkan duit, bayar, selesai. Jangan pikir yang kita terpaksa keluarkan duit yang banyak. Jangan terlalu sayangkan duit. Jangan korbankan kesihatan diri. Kalau diikutkan, duit kita akan habis begitu saja dan selalunya dengan perkara-perkara yang tak berfaedah. Tapi untuk pembayaran untuk menjaga kesihatan, aku rasa biarlah aku berbelanja sedikit. Selesai saja aku membayar, aku terus balik ke rumah dan cari baju, seluar, kasut dan stokin lama. Masih ada walaupun kasut "POWER" aku dah tak berapa nak POWER lagi! Bagi aku, biar pakai POWER tapi hasilnya akan menjadi ADIDAS!

otw nak tengok si mamat khalid..

Ada dah mula ke gym selepas satu hari pendaftaran. Semangat telah kembali membara. Ingat kepada tahun 81-91 sewaktu aku aktif dulu tambah menguatkan lagi semangat aku untuk kembali mendapatkan stamina lama dan bentuk badan lama. Memang payah. Tapi "yang bulat tak datang bergolek dan yang pipih tak datang melayang!". Semuanya bergantung kepada usaha diri sendiri. Setakat ini alhamdulillah, aku masih enjoy dengan workout. Sakit memang seluruh badan aku sakit ya amat. Dari leher, bahu, lengan, dada, perut, lower back, paha, betis...senang cakap satu badan lah. Aku tahu inilah yang menyebabkan ramai orang berhenti sekerat jalan. Tapi bila aku lihat aunty-aunty pelbagai bangsa yang lebih berumur daripada aku giat berlatih, aku ter"pukul". Mereka yang dah mempunyai cucu masih bersemangat nak menjaga kesihatan, kenapa aku tidak?

kawan2 "jin pakai toncit"

Aku suka pergi waktu pagi kerana dari pukul 7-9 pagi adalah waktu yang sesuai untuk membakar lemak-lemak tepu. Selalunya aku akan warm up dulu sebelum mula tapi ada jugak kadang-kadang aku terus hit dan buat "bench press" sengaja nak kasi muscles "terkejut" sikit. Tapi bila dah habis, aku regangkan balik otot-otot supaya dia tenang....itu pada minggu-minggu pertama aku disana. Sedikit demi sedikit perubahan mula kelihatan. Yang pastinya ketahanan tubuh aku bertambah baik. Sakit belakang "lower back" yang pada awalnya mengganggu pergerakan aku mula sedikit demi sedikit terhakis....aku rasa mungkin berkat kesabaran dan latihan, lower back aku bertambah kuat walaupun tidak banyak! Ok people, cerita pasal workout ni aku akan sambung lagi bila aku teringat...hahahahaha...meantime, "Stay Healthy, Body, Mind and Soul!"

Selasa, Februari 19, 2013

Baru 45!

Ishhh...makin lama makin banyak pulak lilin!

Aku baru saja menyambut hari lahir aku yang ke 45, minggu lalu yakni pada tanggal 9hb Februari. Seperti yang aku katakan dulu, hari lahir aku sama dengan Erra Fazira. Aku kenal sangat dengan budak pompuan ni tapi dia tak kenal aku....tapi tak pa....aku tetap minat dia. Bagi aku dia mempunyai raut wajah yang sangat ayu! As long as dia tak pakai topi! Aku menyampah betul...hahahahahaha sangat ayu bila dia berkebaya! Anyway, ini entry bukannya nak cerita pasal dia....dah 45 tahun rupanya aku meniti hidup. Entah berapa lama lagi aku pun tak tahu. Harapan aku agar biarlah semuanya berjalan lancar dan anak-anak dapat membesar didalam lingkungan kasih sayang. Sedih sangat bila aku tengok anak-anak terbiar dan tak dilindungi. Apa-apapun semuanya tergantung kepada bagaimana kita mengasuh mereka. 45 tahun jangka hayat aku ni taklah lama pun dan tak jugak baru! Azam tetap aku tanam agar aku sentiasa berfikiran positif dan sentiasa mengejar cita-cita. Personally, aku nak tambah berjaya daripada apa yang aku ada sekarang. Kesihatan yang baik. Ya...kesihatan yang baik amatlah penting. Aku ada menerima panggilan daripada seorang rakan rugby aku dulu bertanyakan kenapa sekarang posting di FB aku banyak berkisar kepada kesihatan? Aku katakan bahawa biar aku memanjat usia....tapi kesihatan dan susuk badan aku biar terjaga. Banyak contoh yang sudah kita lihat disekeliling kita. Ada kaki yang dipotong disebabkan oleh masalah gula, ada yang pada usia yang muda meninggalkan kita dek kerana sakit jantung...dan sebagainya. Adakah itu yang kita mahu?

Pon ada ka....

 
Aku sekarang ni sangat tergila-gilakan workout. Boleh dikatakan sekurang-kurangnya 4 kali seminggu aku akan mengadap cross trainer, free weights, dan lain-lain. Perubahan dapat aku rasakan dari segi kecergasan tubuh badan dan minda. Aku cuba tidur pada pukul 12 malam setiap hari dan minum air putih sebanyak mungkin....gila aku ini aku sifatkan gila yang positif. Daripada aku tergila-gilakan bintang pilem atau artis K-Pop dan jugak gila judi, lebih baik aku gila ke GYM! Ada faedahnya....Kebiasaannya awal pagi aku akan keluar rumah dan terus menuju ke gym. By 7.15am aku dah menukar pakaian dan bersedia untuk warming up. Warming up aku ialah dengan stretching selama 10-15 minit dan terus ke atas cross trainer selama 30 minit. Pada speed yang didalam lingkungan 9-10, aku berjaya membakar calories sebanyak 100 setiap 10 minit. Jadi kalau dah 30 minit bermakna aku berjaya membakar sebanyak 300 calories dan jarak yang aku buat ialah sejauh 3-4km. Sebaik selesai aku panaskan badan, aku akan terus buat bench press sebanyak 4 set dan setiap set sebanyak 10 repetitions. Ini penting untuk menguatkan otot-otot dada. Shafiq (trainer) kat situ kata dada aku moncong....menyampah betul aku sebab 25 tahun dulu aku tak macam ni. 25 tahun dulu built aku sangatlah atheletics! Hahahahaha...Nah, oleh kerana itu, banyak exercise aku menjurus kepada upper waist. Yakni merangkumi perut, dada, bicep dan jugak tricep serta shoulder dan lower back! Dulu aku meletakkan sasaran selama 2 tahun untuk mendapatkan susuk badan seperti Danial Craig dan sekarang 6 bulan sudah berlalu! Yang tinggal cuma lagi 18 bulan sahaja untuk aku membentuk susuk seperti beliau. Hahahahaha...."you are dreaming....", kata setengah orang...dan jawapan aku, "yeah you bet I am.........", kalau tak, sampai bila pun aku tak kan mempunyai azam yang kuat....
,
Kepada sesiapa yang berminat, ayuh, kita sama-sama menjaga kesihatan. Boleh kita bersoal-jawab tentang pemakanan, training, dan apa juga topik berkaitan dengan kesihatan. Kurangkan gula...kurangkan susu pekat...kurangkan santan....kurangkan junk food seperti snacks dsbnya.....let's get into the right mode of mind. "Live A Healthy Lifestyle People!"



 

Sabtu, Februari 02, 2013

Abang dah 15 tahun!

Muka lapar sebelum beriani MAHBUB

Abang baru saja meraikan hari lahir yang ke 15 pada 31hb Januari yang lepas. Untuk melahirkan abang, aunty terpaksa melalui banyak sangat procedure yang menyakitkan. Pada mulanya abang dijangka dilahirkan secara normal. Selepas aunty berhempas-pulas dan aku pulak kat tepi katil pucat-lesi dan habis lengan aku calar-balar, doktor cakap tak boleh.......dia gunakan "vacuum". Selepas beberapa lama vacuum pun tak keluar-keluar jugak, terus doktor berpaling kat aku dan suruh aku sign surat. Aku bagitahu doktor yang aku akan ambil masa sikit untuk baca dan fahamkan isi kandungan. Doktor Nik kata, tak ada masa..."ini bukan S&P!". Aku terdiam. Sign surat tu macam aku berserah pada takdir pulak.......apa nak jadi, jadilah...itu yang aku terpikir kat kepala otak. Tapi memandangkan yang aunty sangat azab waktu tu, aku terus capai pensel dan sign....sebelum nurse bagi aku pen pulak untuk sign!
Depa kata kami serupa!

Selepas doktor jahit balik apa yang dah dipotong awal tadi, aunty terus diusung kedalam oerating theater. Kali ni aku tak dibenarkan masuk....aku lega sebab kalau aku yang masuk, bertambahlah drama kat dalam tu.....abang dilahirkan dengan cara caesarian. Aunty tenang walaupun dia berbisik, "sakit...". Melihatkan wajah abang pada waktu lahir, kami berdua berpeluk dan menangis. Indah sungguh ciptaan Allah! Kami berjanji yang kami akan membesarkan abang dengan penuh kasih-sayang dan akan memberikan abang yang terbaik dari segi dunia dan akhirat. Aku dan aunty sepakat! Perlahan-lahan aunty menunjukkan parut bukaan dan jahitan diperutnya. Aku sayu......Selang beberapa hari, abang kami bawa pulang. Tapi sekali lagi kami diuji apabila abang tiba-tiba jaundice. As a first timer, kami panic. Tapi aunty tenang sebab dia banyak membaca. Abang dimasukkan ke wad semula dan selang beberapa hari selepas itu, abang boleh dikeluarkan. Aku puas kerana kali ini abang dibawa pulang dan kini segalanya terletak diatas bahu kami tanggungjawab dan amanah Allah yang sangat besar!

Marina buat muka nakal!

Menjaga abang diperingkat awalnya bukanlah mudah. Abang kuat menangis. Kekadang sampai 3-4 jam tak berhenti. Sekali lagi kami panic kerana dia mula menangis sewaktu bermulanya waktu Maghrib! Coincidence bagi aku.....macam-macam usaha kami ikhtiarkan. Hembus sana...hembus sini.....tanya orang tua-tua....dan waktu itulah kami diberikan penerangan panjang lebar..."Jangan itu.....", "Jangan ini..." dan pelbagai jangan lagi. Kami pening dan apabila tiba waktu Maghrib, kami akan tenggelam punca sebab abang akan mula menangis macam tak ingat dunia! Walaubagaimanapun, lepas habis ikhtiar dengan jampi serapah, kami bagi abang minum "GRIPEWATER" pukul 4 petang setiap hari......masalah abang selesai! Abang kembung perut@colic saja!


Just a simple family occasion, as usual!

Kelahiran abang 15 tahun dulu menelan belanja yang sangat besar bagi aku. Bagi orang lain hampir-hampir RM8,000 merupakan jumlah yang tersangat kecil. Tapi Allah sentiasa mendengar doa umatNya/ Sewaktu abang mahu dilahirkan, aku menerima bonus hampir-hampir 3 bulan gaji beserta dengan wang cash berdasarkan prestasi kerja. Alhamdulillah. aku langsaikan apa-apa bayaran sebaik membawa abang keluar! Poket kembali kosong......Abang ditatang bagaikan minyak yang penuh. Segala keperluan abang akan cuba kami penuhi walaupun mengambil waktu yang panjang. Kami akan memberitahu abang kenapa kami mengambil waktu yang lama untuk memenuhi permintaan abang. Kami cuba terangkan walaupun kami tahu yang abang mungkin tidak faham. Hinggalah ke hari ini, apa saja permintaan abang yang tak tertunai, kami akan memberitahu abang kenapa itu berlaku dan kami berharap agar abang faham......

Adik dan kakak! Huh?

Sekarang abang dah pun mengjangkau umur 15 tahun. 15 tahun itu adalah merupakan satu jangka hayat yang masih awal. Perjalanan abang masih jauh. Banyak lagi liku dan ranjau yang abang harus lalui. Dunia persekolahan, dunia universiti, dunia pekerjaan dan seterusnya. Papa dan mama sentiasa mendoakan kejayaan abang. Belajarlah dengan rajin. Ingatlah, tak semua yang kita impikan akan terhidang didepan mata. Berusaha dan terus berusaha.....tanamkan disiplin yang tinggi didalam diri abang. Set kan matlamat dan halatuju yang betul. Berusaha dan terus berusaha....jangan sombong dan lupa diri.....Once again to abang, "happy birthday to you, remember....we always love you!"

Dah dekat...part 1

Hampir 3 tahun sudah Aku dah merancang perjalanan ini hampir setahun yang lalu. Sewaktu aku ke Bangkok bersama Yuya tahun lalu, aku d...