Jumaat, September 07, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali bah 16





Perjalanan saya kesana telah menemukan saya dengan seorang rakan lama saya yang sama-sama makan nasi kawah dengan saya dulu disekitar tahun 80an. Kami pernah bersekolah rendah yang sama sewaktu di Melaka dan surprisingly sewaktu saya masuk ke sekolah menengah nasi kawah di Seremban, beliau merupakan senior setahun saya. He is no other than my beloved brother ML (lain mak dan lain bapak) yang dah berpuluh tahun bermastautin di kota Landen. Anak-anak ML dah besar dan bersekolah disana.....message saya kepada ML ialah, "you better stay there......senang aku nak pergi!" hahahahahahaha...

Since saya dan TS berjanji untuk bertemu dan bersarapan bersama, saya tanya ML pada malam sebelumnya apakah beliau available untuk bersarapan dengan kami? Alhamdulillah dipagi harinya ML memberitahu saya bahawa beliau free dan akan menjemput saya di hotel. ML menunggu didepan lobi dengan kereta barunya. Saya tak perasan kereta yang mana satu kerana kereta yang dipandunya hebat....hahahahahahaha....ML keluar dan menggamit saya. Hahahahahahaha....sekali lagi saya rasa macam orang kaya! ML memecut laju kearah mana pun saya tak tahu tapi matlamat kami ialah untuk menjemput TS. 

Kami bersarapan disebuah restaurant yang saya pon tak ingat namanya. Kami bertiga. Minum, makan, bergelak-ketawa. Minum, makan, bergelak-ketawa. Itulah TS. Tatkala kami duduk, takada cerita serious yang dibincangkan. Semuanya cerita-cerita santai yang kesudahannya happy ala-ala cerita Bollywood. Mungkin pada waktu-waktu tertentu TS juga mahu bercerita perihal perkara-perkara tak masuk akal dan lawannya bercerita ialah saya...hahahahahaha....Banyak ceritanya...tersangat banyak hingga tak mampu saya ceritakan disini. Kadang-kadang bila saya duduk sorang-sorang,  saya akan terfikir kembali dan mengangguk-angguk kepala seorang diri mengiyakan apa yang TS pernah ceritakan kepada saya.. 

TS berpesan kepada ML untuk mengunjungi beliau bila-bila ML pulang ke KL dan kalau tak salah saya ada sekali kami bertiga bertemu di KL. Di Coffee Bean. TS seorang yang kuat daya ingatannya. Selalu menebak saya dengan kembali bertanya sesuatu perkara yang dah berlalu beberapa bulan yang lalu. Jika dari segi umur sepatutnya saya lah yang lebih banyak ingat.....hahahahaha tetapi ini tidak. Saya pulak yang banyak lupa! TS juga acapkali mengesyorkan saya untuk membaca banyak buku untuk menguatkan ingatan saya, katanya!

Ada sekali kami berjanji untuk bertemu sambil minum petang disebuah tempat yang 'best'. Setelah hampir pada waktunya, saya mula melajukan langkah saya menuju ke tempat tersebut kerana tidak mahu terlambat. Alhamdulillah saya tidak lambat apabila bertemu TS dihadapan bangunan besar tersebut. Saya bertanya kemanakah tujuannya dan TS hanya tersenyum sambil mengenyitkan mata kepada saya. Hahahahahahaha.....best ni...kami masuk ke dalam dan sewaktu sampai di hadapan restaurant, TS memberitahu yang beliau ada reservation. Kami dibawa ke meja kami. Memesan makanan dan minuman, saya memandang sekeliling....alamak, tak ada yang berpakaian macam saya...hahahahahaha....semuanya diambil jacket mereka sewaktu sampai! Kasut mereka berkilat-kilat...kasut saya bertompok-tompok.....jacket mereka nampak berkelas.....jacket saya cuma dari UNIQLO saja.....tapi takpalah.....jadi lah!

Seronok minum kat situ sebab mat salleh yg served saya....selalunya saya yg serve mat salleh...hahaha....

Petang tu angin kuat...menggigil saya....since lama tak exercise, saya mintak diri untuk jalan kaki pulang. Oleh kerana cuaca dingin, perjalanan santai pulang saya tak terasa lamanya....sedar-sedar dah dekat sejam setengah saya jalan. Eh, ada yg tak berapa kena nehh...datang tadi 20 minit je, apasal balik sampai sejam lebih? Saya mula garu pipi.....nak sms tanya TS saya segan sebab tadi diajaknya saya balik sekali tapi saya eksyen! Sekarang padan muka saya....hahahaha.....

al fatihah
#livebalancedlifetothefullest

4 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Ok... dah baca... :)

meintheswim berkata...

Sometimes elok juga tersesat, boleh dapat pengalaman baru.

Uncle berkata...

worse ialah cuaca FALL yg cepat gelap. Dalam suasana gelap semua bangunannya nampak sama!!!

Uncle berkata...

tq Kakcik kerana terus membaca walaupun sibuk...

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...