Khamis, Mac 16, 2017

Kejadian Ngeri Terungkai!


Penyamun!
Banyak perkara telah berlaku didalam tempoh hanya beberapa hari. Jumaat lepas aku telah terbang ke Kota Bharu untuk acara 'reunion sdara 85' yang kali ini dilaksanakan disana. Penerbangan aku dengan Malindo Air tergendala selama 10 minit. It's ok kerana bukannya 2 jam....Kali pertama juga aku menggunakan perkhidmatan UBER yang ternyata lebih murah dan lebih efficient. Hanya 9 minit aku tunggu selepas booking aku buat melalui mobile phone aku. Kelam-kabut aku sebab sampainya terlalu cepat! Hahahahahahaha....

Kejadian Ngeri 1


Sesampainya aku di airport dengan Hazlan Hassan dan anaknya Irfan, keadaan menjadi sedikit kecoh tatkala aku melangkah kaki nak keluar dari arrival hall. Aku terlihat ada sekelompok lelaki tak berapa nak muda memegang kertas 'drawing block' yang tertulis "Welcome El Presidente!". Mereka melambai dan aku juga melambai. Ternyata mereka semua 'penyamun' yang nak bikin kecoh di airport! Kami berpelukan dan bersalam. Hahahahahahaha.....bukannya tak pernah jumpa pun kerana hampir kesemuanya datang dari KL! Penyamun betullah! Habis penumpang dan orang awam lain terpinga-pinga!

Kami bergegas ke rumah Haji Gilos. Geng bola aku, geng rugby aku. Dia prefect dan aku bukan...yang tu kami tak berapa nak geng...hahahahahahaha...tapi Gilos tak pernah tangkap aku walaupun dia tahu rokok aku simpan dimana! Dinner at Haji Gilos's house. Nasi kerabu, akok pintu beng, sata goreng dan Wak Beng bawak sambal pucuk kayu dengan petai dari KL...speciality dia....MasyAllah....sedap nak mampos...aku tambah 2 kali....Thank you Gilos and wife for the super-duper hospitality....Thank you to Wak Beng too for the special sambal all the way from Rawang. Perut sendat! Naik 1 kilo!

Kejadian Ngeri 2

Aku turun solat subuh berjemaah di masjid Muhamadiah yang terletak hanya berhadapan dengan tempat kami tinggal. Cantik masjidnya dan ramai jemaahnya...solat subuh kalau dapat 5 saf aku kira dah cukup hebat! Seni binanya cantik dan masjid ini besar. Jika berada di hotel, setiap patah bacaan boleh didengar dengan jelas. Terasa seperti berada di Mekah...maklumlah "Serambi Mekah". Selepas solat, aku balik ke bilik, bersalin dan turun jogging di taman berdekatan. Ada jogging track. Berpeluh juga aku sikit. Rakan bilik aku si Aidi pon turut serta...rencananya nak membakar kalori yang kami isi di rumah Haji Gilos semalam....hahahahhahahaha....

Balik bilik, mandi dan kemudian bersiap untuk acara sarapan. Kami berkonvoi dengan 4-5 buah kereta. Sarapan pagi ini ialah di "Kopitiam Kita". Pengusahanya berbangsa Tionghua yang fasih bartutur didalam dialek Kelantan. Ini kali ke dua aku ke situ. Macam-macam kami makan sampai aku tak tahu apa menunya. Yang bestnya disini, tokey kedai cuma siapkan air dan juga signature dishnya yakni roti titab. Lain-lain makanan diambil daripada supplier-supplier lain disekitar Kota Bharu. Aku rasa ianya satu tindakan yang amat bijak. Selain daripada memberikan pengunjung dengan pelbagai pilihan, ianya juga membantu pengusaha makanan kecilan untuk sama mendapat hasilnya. Satu 'business model' yang boleh dikembangkan di tempat lain juga! Kali ini Dr Izamin yang sponsor. Dr Izamin ni kawan sebilik aku masa form 4 di blok D, rumah Bendahara. Dia rajin baca buku. Tu yang jadi Doktor. Aku pulak rajin main. Tu yang jadi macam sekarang! So, adik-adik boleh pilih...nak baca buku dan jadi macam Dr Izamin ataupun nak main dan masih lagi main sekarang ni dan jadi macam aku! Hahahahahahaha.....

Usai sarapan, kami dibawa pula ke jeti sungai Kelantan untuk ke pasar terapung. Botnya hebat. Harga tiket RM15 sorang. Yang ni pon ada sponsor. Thank you Gapo kerana tolong kami bayar...hahahahahahaha....hebat sungai Kelantan ni. Pemandangan tebing sungainya indah. Apatah lagi ketika waktu senja. Aku syorkan agar Jabatan/Pejabat Pelancongan Negeri dapat mengambil inisiatif untuk membangunkan sektor pelancongan di Kelantan. Aku boleh bantu. Kan aku ic 03! Menyusuri sungai Kelantan ke pasar terapung mengambil masa selama 20 minit. Pasar terapung ini bukan seperti di Bangkok mahupun di Hatyai. Disana, sampan-sampan dilabuhkan ditebing sungai dan kaum wanita menyediakan makanan dari atas sampan. Wak Beng beli kepah (bukan kepah rasanya...) bakar berdulang-dulang sampai makcik tu boleh tutup sampan dan balik! Penyamun lain tolong belikan air kelapa bergelas-gelas dan makcik tu pun boleh tutup sampan dan dayung balik rumah. Kedatangan kami penyamun-penyamun menyebabkan keadaan persekitaran sedikit kecoh. Hahahahahahahaha....Amazing people we met with amazing things to offer. Sekali lagi aku mohon pihak berwajib segera mengambil tindakan untuk memajukan industri ini. Sedih aku tengok prasarana yang ada sedangkan apa yang boleh dioffer amat hebat! Lepas makan serba sikit disitu, kami jadi kenyang....Sekali lagi kami menaiki bot laju 2 enjen untuk pulang ke jeti. Dalam perjalanan, kami berhenti di pertemuan antara sungai dan laut. Awesome!

Turun saja dari bot, kami di panggil oleh Haji Gilos untuk berhenti sebentar untuk makan tengahari di restoran Pok Mat Sup Ike. MasyAllah.....tak cukup lagi ka makan ni? Orang penuh di Restoran tu. Nasib baik prefect aku sorang ni bijak. Semua tempat dia buat reservation! Makan lagi...dan lagi.....dan lagi.....gila betul! Makan tengahari ni ditaja oleh Pi Terr.....sorang lagi prefect aku yang hebat dizaman kegemilangan kami dulu sekitar 81-85. Hahahahahahaha...Thank you Pi Terr wei.....anok-anok mu comey belako!

Lepas berse'eh, kami memandu ke Pengkalan Kubur. Nothing much for us cuma membeli cenderahati untuk pasangan masing-masing dirumah! Minum petang di Pengkalan Kubor. Huh? Minum lagi? Dari situ kami terus menuju ke tepi pantai yang berdekatan yang namanya Pantai Sri Tujuh. Pantainya panjang. Cantik tetapi amat malang sekali kerana terlalu banyak sampah bertaburan. Tak ada satu tong sampah pun disediakan oleh Majlis Perbandaran Tumpat. Yang ni aku marah sangat. Mana boleh negeri kelahiran aku kelihatan begini kotor? Batang kayu pokok dibakar dan dibiarkan begitu. Wak Beng, Betok, Ketard, Chelayer, Iq bertungkus-lumus memadamkan api yang membakar perlahan tu dengan air laut. Berulang diorang kelaut kerana kami cuma ada 2 botol kosong 1.5 liter! Sesekali bila angin kuat bertiup, api mulai marak. Wak Beng yang paling kelihatan gusar....Locationnya betul-betul di belakang MRSM Tumpat. Aku mintak sangat-sangatlah agar pihak berwajib dapat menghubungi aku dan akan aku emailkan gambar-gambar yang aku ambil. Kalau rating 1-10 (paling teruk) aku bagi 11.....bayangkanlah sedangkan ianya merupakan kawasan peranginan yang cantik dengan pokok-pokok rhu memenuhi segenap kawasan. Ia amat sesuai jika dibina chalet. Tak ada idea atau tak tahu macamana nak buat? Hubungi aku....fee aku, kita cerita lain. 

Oleh kerana rencana kami nak melepak disitu terbantut dengan kekotoran yang tak dapat diterima akal yang waras, kami bergerak menuju ke warung berdekatan. Geram punya pasal, kami makan maggi ketam dan maggi sotong! Puas hati!

Makan malam di hari tu kami dijemput ke rumah Haji Amiri yakni headboy 85 aku dulu...bbq kambing, ayam, nasi goreng dan banyak lagi. Makkkk aiii...meletup perut aku! Gila penyamun nehhhh! Haji Amiri menyambut kedatangan kami dengan tangan terbuka. Beliau merupakan headboy yang kami sayangi. Ketokohan beliau terserlah sejak dari zaman persekolahan lagi. Itulah sebabnya beliau menjadi kontraktor tersohor! Rumahnya kalau SRK tengok aku kompom, dia bawak semua crew pergi buat shooting disitu! Thank you brade for the wonderful dinner.....Makanan tambah sedap bila preparationnya di buat oleh Rodney. Rodney ni lejen pasal jatuh keretapi balik Kelantan dulu. Berkilometer dia jalan atas landasan! Hahahahahahahaha....Naik 1 kilo!

Kejadian Ngeri 3

Hari terakhir kami breakfast di Kedai Itik Serati. Adoiyaiiiii....si Chot pulak yang belanja! Penuh kedai makan dengan kami saja. Riuh rendah terangkat bumbung kedai! Nasinya sedap. Seratinya lembut (LH cakap...). Nasinya...waduh.......enak!! Thank you Chot for the marvellous breakfast. Lepas breakfast kami menyusuri jalan yang berliku untuk sampai ke rumah Katun. Katun tunjukkan rumahnya yang dilanda banjir besar dulu. Katanya habis tenggelam sampai ke bumbung! Alhamdulillah nyawa selamat walaupun barangan berpuluh ribu jika tak beratus ribu jugak lebur!

Dari situ kami balik ke bilik sebentar untuk kemaskan barang sebelum check out. Bila dah selesai check out, kami dijemput untuk makan tengahari pulak di Restoran Nasi Ulam Cikgu...Makan lagi! Apa nak jadi nehhhhhh.....Errrr, terus-terang cakap, inilah kali pertama aku makan budu dengan berselera sekali. Ulaman, ikannya, suasana rumah kampungnya. Pelbagai bangsa datang makan. Kami duduk makan di bawah rumah! Hahahahahahahaha....Kali ni aku dah lost track sapa pulaklah yang gatal bayarkan! Alhamdulillah....syukur sekali lagi...Naik 0.5 kilo!

Begitulah cerita ngeri aku selama berkunjung ke Kota Bharu. Memang ngeri...apa taknya, berat aku naik 2.5 kilo dalam tempoh yang amat pendek. Kami tak sempat lapar! Sekarang ni aku bermasalah nak menurunkan berat badan pulak....Ahhhhhrggggg 'ngerinya!'

8 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Hahaha... memang ngeri sungguh...padat dengan cerita makan je. Se'eh weh...

Unknown berkata...

Marbeles ...😅

Kusha berkata...

Stupendously written....nilai persahabatan tahap tinggi kel

Uncle berkata...

Kakcik Nur.

Memang gila trip kali ni....lebih kurang macam trip ke JB tahun lepas! Hahahahahaha.....

Uncle berkata...

Ramlan Awang Omar...

Aku baru mengutuk kau Los.....tetiba ada pulak kau tinggalkan komen disini...hahahahahahahahaha.......anyway, that was an awesome trip Los...well organised.....patutlah kau jadi 'academician'. Super-duper punya arrangements! Kau datang UM jangan lupa bagitahu aku Los....aku bawak kau naik moto! Hahahahahahaha....

Uncle berkata...

Kusya in da house!

Rugi kau Sya tak pergi...lain kali kau kayuh basikal je sampai KB. Bukan tak biasa Sya......balik kampung kau jugak kan? Hahahahahahaha...

Normala Saad berkata...

memang kan orang Msia suka rai' tetamu dengan makan. Saya pun kalau balik kampung mesti naik kilo...cukup takut.

Uncle berkata...

Normala Saad.

Awat lah kita jadi lagu tu? Instead of tanya, sihatka? Kita pi tanya , dah makan ka? So end up kena makan walaupun jawapannya, dah makan.....hahahahahahaha...haru-biru aihh...

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...