Selasa, Disember 11, 2007

Jabal Uhud, Jabal Rahmah dan Saas Fe

Tempohari aku ke Jabal Uhud dan Jabal Rahmah bersama-sama denan MK dan RS membuat ziarah dan melihat kesan-kesan sejarah dari zaman Rasulullah SAW. Sekali lagi aku memanjatkan doa kepada para sahabat dan pejuang-pejuang Islam yang gugur di medan peperangan. Jabal Rahmah tidaklah setinggi yang kusangkakan . Kalau dulu sewaktu dibangku sekolah, aku hanya mampu membaca dan mendengar daripada ustad yang pada waktu itu berkemungkinan masih belum menjejakkan kaki disini. Kini segala-galanya ada didepan mata. Selepas itu aku ke masjid 2 Kiblat dan tempat-tempat sejarah yang lain. Sungguh menarik sekali. Daripada situ dapat aku melihat yang bangunan-bangunan moden juga sedang dibina ditambah dengan shopping complexnya yang canggih untuk para pelancong berbelanja selepas habis melaksanakan tuntutan

Teringat juga aku sewaktu di KL tempohari Azumi sedang mengulangkaji pelajarannya untuk peperiksaan lalu bertanya padaku soalan-soalan yang berkaitan dengan agama. Alhamdulillah aku mampu menjawapnya walaupun timbul keraguan diawalnya. Buat pengetahuan Azumi, semalam Papa baru membeli sebuah buku lagi yang bertajuk "When the Moon Split" a biography of Prophet Mohammad SAW. Compiled by Safiur-Rahman Mubarakpuri and published by Darussallam. If I get the chance, I'll bring it back for you to read……

Bercerita tentang Jabal, teringat pulak aku semasa berada di Switzerland pada tahun 1994 dulu. Sewaktu musim salji aku berkesempatan melawat rakan baik aku Sammy, yang berasal dari Tunisia. Sammy bertugas di Saas Fe iaitu sebuah pusat peranginan antarabangsa yang sangat terkenal dengan permainan ski. Aku ke sana dengan seorang teman dari Indonesia bernama Rio menaiki keretapi dari Bandar Montreaux sampai ke kaki gunung. Dari situ kami menaiki bas sehingga pertengahan puncak. Berehat sebentar di stesen tersebut lantas kami mengambil kenderaan lain untuk kesana. Pemandangan sungguh menarik. Perjalanan untuk kepuncak mengambil masa selama 1 jam lagi dari stesen terakhir tadi. Yang seronoknya, kenderaan berenjin tidak dibenarkan naik. Semuanya menggunakan kuasa bateri ataupun solar sahaja. Ini untuk memelihara alam sekitar. Bayangkan kalau di Malaysia pun begitu……tentu Cameron Highland ataupun Genting udaranya akan bertambah nyaman…

Seterusnya kami menaiki kereta kabel untuk ke "ski station". Pemandangan dari atas sungguh menarik sekali. Kami cuba untuk bermain ski tetapi seperti biasa, belum sempatpun kami melangkah, kami terus menggelongsor…..ketawa sendirian aku mengingatkan peristiwa itu. Apabila pulang ke apartment Sammy, kami sama-sama bergotong-royong untuk masak buat santapan malam. Aku menyiang dan menyediakan peralatan termasuklah membasuh. Rio (chef dari Jakarta Hilton) yang mahir memasak, membuat ayam panggang bersama rosemary (Poulet Roti au Romarin) yang disumbat manakala Sammy menghidangkan kami dengan masakan Tunisia. Sammy memasak cous-cous dan menyediakan salad. Selepas kenyang makan, kami mengambil keputusan untuk bersiar-siar diluar. Gunung yang diselimuti salji dapat kami lihat berbalam dengan cahaya rembulan. That was one of the best moments of my life. We took loads of pictures. Persahabatan luhur yang terjalin memberikan aku suatu petanda yang dunia tanpa sempadan ini mampu dikongsi bersama tanpa mengira negara, bangsa dan agama.

Diblog-blog yang akan datang akan ku ceritakan lagi susur-galur perjalanan hidupku untuk dibaca dan dikongsi bersama oleh anak-anakku sekelian Azumi, Yuya dan Marina Ayumi supaya dapat dijadikan panduan. Papa sayangkan kamu semua…..to Wakana, I love you too!

1 ulasan:

Uncle berkata...

Salaam Faisol.. Thanks for visiting and you have a very interesting blog.

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...