Jumaat, Jun 01, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali - bah 8

InsyAllah saya bakal ada disana...

Setiap hari Jumaat, kami sering bersolat Jumaat di Bangsar. Jika Tan Sri awal, beliau akan menghantar pesanan ringkas kepada saya untuk bertemu beliau di Coffee Bean dilantai bawah (street level) BV. Saya pula akan memecut laju moto kapchai saya menuju ke destinasi yang diberitahu. Kebiasaannya Tan Sri ditemani oleh FN. Seorang yang amat dipercayai Tan Sri. FN merupakan seorang ilmuwan dan kini sedang menghabiskan tesis PHDnya disalah sebuah universiti hebat tanahair di bidang WAKAF. Saya pasti jika Tan Sri ingin berbahas topik ilmiah, FN lah pilihannya bukan saya...hahahahahahaha.....

Jujur saya katakan bahawa setiap kali kami bertemu, jarang sekali kami berbincang mengenai topik-topik sensitif. Selalunya lebih kepada cerita-cerita santai semasa. Ini membuatkan perbualan kami bertambah 'enak'. Saya rasa Tan Sri tahu mengenai keluarga saya lebih daripada orang lain. Saban tahun kami berbuka puasa bersama. Tan Sri bersama keluarganya dan saya bersama keluarga saya. Kebiasaannya kami akan berbuka puasa disekitar Mid Valley kerana mudah untuk Tan Sri pergi dan balik selain daripada menggemari makanan yang dihidangkan disana..

Berbalik kepada solat Jumaat. Setelah selesai kami minum, kami akan berjalan perlahan menuju ke masjid. Tempat favourite untuk Tan Sri duduk ialah di bahagian bawah tepi tangga jika naik dari pintu kecil yang kini boleh masuk dan menuju ke foodcourt kecil. Jika masuk dari pintu kecil tersebut, Tan Sri hanya perlu melangkah sebanyak 15 tapak saja untuk sampai ke 'hot seat' favouritenya. Saya yang mengekor disebelah pada mulanya amat hairan kenapa Tan Sri sering ke situ. Selain daripada agak payah nak memanjat anak-anak tangga yang agak steep untuk sampai ke ruang solat. Apabila saya ajukan soalan kepada Tan Sri, berikut adalah jawapannya kepada saya...."Dok tang ni senang...satni kita mati depa dah kenai kita....". Saya hairan....2-3 minit saya cuba mencari jawapan. Melihatkan saya kebingungan, Tan Sri lantas mencuit saya lalu menunjukkan jari ke pintu tempat beliau bersandar sambil memuncungkan bibirnya...saya dongak dan terlihat tulisan yang berbunyi, "BILIK MANDI JENAZAH"

Have a pleasant weekend people!

Live balanced life to the fullest

Tiada ulasan:

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...