Isnin, Oktober 16, 2017

Pengembaraan Solo Tanpa Tujuan - part 3



(semua ini adalah diambil dari entry FB saya)

Seperti yg diberitahu, saya mencuri sedikit waktu utk ke Songkhla. Sebuah bandar kecil yg terletak ditepi laut. Lebih 10 tahun yg lalu saya pernah kesana buat pertama kalinya. Yang paling saya ingat disitu ialah rakan satu batch saya di Seremban dulu pernah bertugas disana sebagai Konsul Jeneral Malaysia di Songkhla manakala masakan seafood di Songkhla juga amat terkenal sedapnya!

Saya dan laut bolehlah diibaratkan seperti rakan karib yg sukar dipisahkan. Saya pernah menetap di tebing laut sewaktu di Telok Mas, Melaka dulu sekitar tahun 1977. Disanalah saya mengenali Rohimi Che Lah. Dak Imi tu kurus kering sewaktu kecil.....sekarang kalau jumpa pon tak banyak bezanya....kami berdua adalah anak-anak warden Penjara Malaysia. Hahaha...
Tujuan saya ke Songkhla ialah semata-mata utk mengunjungi beberapa café menarik yg sering saya baca di web-web para pengembara dan juga listing di web café terbaik Songkhla. Saya suka melihat kreativiti pemilik café. Café pertama yg saya singgah ialah "Café der See". Terletak ditepi laut dan mempunyai pelantar yg bersambung dengan dermaga pelabuhan bot-bot besar tradisional yg digunakan utk menangkap ikan. Aktiviti nelayan jelas kelihatan. 
Cafe de See
Ternyata menu yg saya pilih disini ialah Padthai sekali lagi...(hmmm)....ramai pengunjung yg terdiri dari anak-anak muda tempatan mula memenuhi ruang dalam café ini...jika rating kelazatan makanan nak diberikan diantara 1-10 (terbaik), saya akan berikan 7! Rating saya ikhlas. Meenya kenyal. Tastenya 'well balanced'. 3 ekor udangnya fresh dan tidak hanyir serta serbuk kacang dan taugeh yg saya gaul memberikan adunan 'crunchiness' di setiap kunyahan saya. Sewaktu melangkah keluar saya menjenguk sedikit kedalam dapur. Yang mengagumkan saya ialah petugas didapur saya lihat rata-rata berumur diawal 20-an! 
Original Phadthai
Saya sengaja tidak minum kopi disitu kerana ingin mengunjungi café yg lain. Kawasan ini telah dijadikan seperti Jonker Street di Melaka dengan 'street art' nya dan banyak café-café kecil yg amat memuaskan hati dan citarasa saya.

Menyusuri lorong-lorong kecil terasa seperti berada di Florence, Italy sewaktu di pertengahan tahun 90-an sewaktu saya bercuti Easter selama seminggu dulu. Masyarakat di Songkhla amat ramah dan akan berhenti memberitahu saya jika ada sesuatu yg saya tanyakan.
Lyn's Cafe, Songkhla
Saya singgah disebuah café lagi yg dinamakan "The Secret Garden". Saya ada membaca tentang café ini dan kek-keknya yg enak, begitu juga dengan kopinya. Saya memesan double white lattè dan sepotong kek yg dilacedkan dengan madu yg dibawa khas (dikirim dengan pos oleh ibu pemilik) dari Poland. Sewaktu menghirup kopi pertama saya, saya ditemani oleh Kabir. Lelaki Poland yg juga pemilik café berkenaan sambil bercerita mengenai perjalanan kareernya sebagai pemilik café itu selama 5-6 tahun kini.. Impressive. Rating saya utk keknya ialah 6 manakala kopinya saya bagi 7!
Setelah menjelaskan bil, saya kembali mengatur langkah berjalan dilorong-lorong yg berselirat. Malam dah pun menjelang. Disalah satu lorong dengan cahaya berbalam, kelihatan seorang remaja sekitar umur 17 tahun sedang melakarkan hasil kreativitinya di dinding. Sewaktu saya bertanya, didalam susunan bahasa inggerisnya yg terhad, beliau memberitahu yg beliau sedang menghabiskan lukisan muralnya. Cantik dan saya kagum. Abstrak. Saya berikan masa selama 2 tahun lagi, saya pasti Songkhla bakal menjadi salah sebuah destinasi pelancongan yg terkemuka....jika anda mencari café seperti saya, disinilah tempatnya!
Inilah pengembaraan/percutian yang saya impikan. Inilah juga sebabnya saya singgah disini. Saya bukan nak ke Lee Garden utk shopping barangan yg boleh saya dapat di Kuala Lumpur. Saya ingin mencari café yg tumbuh seperti cendawan selepas hujan di sepanjang route perjalanan saya dengan keretapi.

Sebentar lagi saya akan check out dan menaiki keretapi pukul 6.45pm menuju ke destinasi seterusnya yakni Bangkok....disana saya bakal bertemu dengan seorang Chef asal Thai yg hebat yg suatu waktu sekitar tahun 90an dulu pernah belajar bersama-sama saya di Institut Hotelièr César Ritz, Le Bouveret, Switzerland..beliau jugalah yg sering menyajikan makanan-makanan enak kepada saya tatkala saya rindukan makanan Asia..
 
"Live Balanced Life To The Fullest"
#unclefrommas

2 ulasan:

Normala Saad berkata...

Cantiknya pemandangan cafe dee see

Uncle berkata...

Normala Saad

mmg sgt cantik especially bila menjelang senja...

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...