Rabu, November 12, 2008

Khas untuk Kak Nab




Hari ni saya buat special edition untuk Kak Nab (Cikgu Zainab) yang teringin sangat nak datang balik ke Mekah. I am sure KN has been here a couple of times. Alhamdulillah....tapi kalau ada rezeki lagi, singgah-singgahlah lagi yea...KN, gambar tu semua, saya ambik sendiri sebelum kena cekup dengan polis kat sini.

Semalam masa saya pergi sembahyang Maghrib kat Haram saya tengok dah ramai jemaah Malaysia dah sampai termasuklah petugas-petugas TH. Temperature was ok around 31C but in Madinah it dipped by half. Kesian saya dengan jemaah-jemaah kita yang dah berumur tu semua sebab cuaca akan bertambah sejuk come December. Ada yang berpasangan dan ada yang berkumpulan. Good for them. Tapi kebanyakannya duduk agak jauh dari Haram. About 200 - 300 meters from the Mosque. Kalau untuk kita mungkin ok tapi bagi yang dah berumur, mesti masalah. Saya harapkan TH akan dapat menjaga makcik-makcik dan pakcik-pakcik kita sebaik mungkin macamana kita sentiasa menjaga kedua orang tua kita. Tapi saya tak boleh nak salahkan TH sebab jemaah terlampau ramai. Jadi harapan saya agar TH akan dapat menjamin keselamatan, makan-minum dan sedikit sebanyak kebajikan makcik-makcik dan pakcik-pakcik kita nanti. InsyAllah...

KN kalau nak datang, saya cadangkan pada bulan 3-4 nanti sebab cuaca masih ok dan orang tak ramai untuk buat umrah. Bila sampai atau sebelum datang, contactlah saya. Saya cuba membantu apa yang patut. Ramai rakyat Malaysia kat sini. Dalam posting-posting lama saya ada mentioned yang Consulate General tahun lepas adalah rakan sekolah dan sepermainan saya masa di Alor Setar tahun 80. Tapi sekarang dah ada kat Bangkok. Anyhow Embassy and Consulate as well as other Malaysians here are very friendly and caring. So kalau ada masalah, insyAllah kami sentiasa membantu.

I might (I repeat, I might....) be going back in December after Hajj for a couple of weeks untuk tengok-tengok ayam itik kat kampung dan pokok bunga tepi tangga besides being with my mum for a while. She's 70 now...So KN, jangan lupa keep in touch!

4 ulasan:

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

Salam Uncle,
Waaah...special!! So wonderful of you to have this entry for me!! Thanks so much. Terasa diri dihargai...Allah swt jua yang membalas jasa2 yg baik ini. Memang happy sesangat...Insya Allah tahun depan nak g wat umrah lagi - tapi selepas mei lah kot...pencen dah waktu tuu...

Uncle berkata...

Salaam.
Thought of giving you a surprise! Just a small thought though...you're most welcome. KN ooiii...dari lobby cuma tak sampai 50 meters to Haram! Paling dekat kat Mekah ni...mari-mari.....(macam meniaga kat pasar malam!)

Uncle

Kuey san berkata...

nak pegi umrah gakk!! :)
ikot 'Cikgu Zainab'
huhuhuh~

Uncle berkata...

Dear Kuey
You are most welcome. Kalau ada rezeki apa salahnya...simpanlah duit tu sikit2 dari la ni. Mai ramai-ramai buat rombongan..

Uncle

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...