Selasa, Mac 04, 2008

Piazza ala Medina





Ini adalah merupakan satu "spot" kegemaran aku apabila berjalan ketempat kerja ataupun pulang ke apartment. Ia seperti sebuah "Piazza di Firenze" yang pernah aku lewati berpimpin tangan bersama-sama Wakana dahulu pada tahun 1994. Tetapi kelainannya ialah kini aku berada di Madinah. Sebuah tempat bersejarah yang ingin dilawati setiap umat Islam seluruh dunia jika berkesempatan. Menara jam tersebut mengadap betul-betul dihadapan pintu masuk Masjid Nabawi dan oleh kerana cuacanya masih dingin diwaktu pagi, maka bunga-bunga kelihatan begitu cantik sekali.
Teksi penuh menunggu penumpang yang ingin berziarah manakala dikiri dan kanan pula berderet-deret hotel besar yang kini sedang sibuk membuat "spring cleaning"
Sana-sini kelihatan ramai orang sedang mundar-mandir melakukan kerja-kerja pengubahsuaian masjid Nabawi. Ramai sekali mungkin beratus-ratus orang. Semuanya bekerja dengan "Ben Ladin Engineering Company" Sound familiar? Ia merupakan sebuah syarikat kontraktor terbesar di KSA. Aku sempat merakamkan gambar para pekerja menampal marble slab dilantai di bahagian luar masjid Manakala gambar satu lagi ialah gambar salah sebuah bas pekerja yang masih terdapat disini yang selalunya dapat kita lihat di rancangan-rancangan tv Amerika yang berlatar-belakangkan tahun 1950an.

Tiada ulasan:

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...