Khamis, Februari 07, 2008

Bolasepak



Sewaktu kecil dahulu aku sungguh berminat dengan permainan bolasepak. Sebut saja negara mana dan siapakah pemain ternama daripada negara-negara tersebut. Semuanya aku tahu. Daripada Johan Cryuff, Johan Neeskens, Sepp Maier sehinggalah ke Franz Beckenbauer.Semuanya ada didalam otak aku. Pemain tempatan yang aku tahu adalah seperti Abdullah Ali, Mokhtar, Santokh, Chin Aun dll. Tetapi ada seorang yang sangat aku suka cara permainannya, iaitu Wong Hung Nung (sekarang pemain golf terkenal di sirkit kebangsaan). Cara dia menggelecek, tackle dan menendang menjadi turutan aku sewaktu dibangku sekolah. Mewakili sekolah dari sekolah rendah hingga keperingkat negeri bersama-sama SB dahulu menjadi kenangan manis aku. Begitulah seterusnya sehingga aku ke sekolah menengah di Seremban. Setiap tahun aku akan mengumpul duit Raya dengan harapan dapat membeli but terbaru. Yang terbaik dan termahal pernah aku pakai ialah "Adidas La Plata" yang berharga RM110(tahun 1985!). Bangga tidak terkira dapat membeli dan memakainya disekolah kerana diwaktu itu masih ramai yang memakai "Fung Keong" ataupun "Warrior".

Tetapi lebih kurang pada tahun 1983 sewaktu aku berumur 15 tahun, minat aku lebih terarah kepada permainan Rugby yang ternyata lebih lasak dan banyak body contact itu. Pencapaian aku didalam permainan rugby bolehlah dibanggakan kerana terpilih untuk mewakili NS pada tahun 1985. Setelah aku pulang ke Pulau Pinang, aku semakin ligat bermain dan mula mewakili Pulau Pinang pada 2 tahun berikutnya. Latihan kebanyakkannya dilakukan samada di Penang Free School, USM ataupun di Maktab Perguruan Recsam. Coach aku pada waktu itu ialah Mr Saber. Kenapa namanya Saber jangan ditanya! Kemudiannya aku berhijrah ke KL dan bermain untuk Royal Selangor Club didalam Liga Divisyen 1 KL sehinggalah dipanggil untuk menyarung jersi Selangor U-21 dan seterusnya ke senior team Piala Agong. Aku pernah tercedera digasak Lee Nyuk Fah, Sunsubahar dan juga Tan Thye Fatt. Sewatu disekolah dahulu, oleh kerana terlalu minatkan permainan rugby aku sampai sanggup memeluk bola rugby menggantikan bantal ketika tidur. Sehinggalah sekarang aku masih tergilakan "The gentleman's Game" itu. World Cup yang lepas, tidak satupun permainan yang aku tidak tonton. Sekarang pun sekali-sekala aku akan ke "Youtube - Rugby WC 07" untuk menonton. Memoribalia RWC jangan ceritalah. Tahun lepas aku membeli satu t-shirt RWC secara online dan sampai ke tangan aku tepat seperti yang dijanjikan iaitu 2 minggu selepas dipesan. Begitulah gilanya aku terhadap permainan rugby!

Kini anak-anak aku pula sedang mengikut jejak langkah aku. Azumi berminat dengan permainan bolasepak dan mewakili kelabnya iaitu Kelab Bintang Muda keperingkat Antarabangsa didalam kategori 10 tahun di Singapura baru-baru ini. Yuya pula dalam diam membisikkan ditelinga aku yang dia sebenarnya berminat untuk bermain rugby. Sekurang-kurangnya dapat menggantikan King Tana (NZ legend!).....Viva King Yuya! Aku sekarang sedang cuba mendapatkan "placement" untuk Azumi dimana-mana kelab antarabangsa di Eropah ataupun di Jepun. Angan-angan? Aku rasa tidak....

Gambar yang diselitkan diatas adalah gambar Azumi sebelum bertolak ke Singapura untuk Liga Kelab Bawah 10 dan 12 Tahun Peringkat Antarabangsa. Lihatlah saiznya walaupun pada waktu itu dia cuma berumur 9 tahun berbanding dengan rakan-rakannya yang lain. Posisinya, sama seperti aku dahulu, Centre Back......

Tiada ulasan:

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...