Rabu, Februari 13, 2008

Membaca


Aku amat gemar membaca. Dari kecil sampailah sekarang. Dulu sewaktu kanak-kanak, sewaktu KA tinggal di Section 14 aku selalu bertandang ke Jaya Supermarket kerana di situ ada sebuah kedai buku yang besar. Aku sanggup duduk disitu dari pagi sampailah ke petang menghabiskan masa dengan membaca buku-buku Enid Blyton, Famous Five hinggalah ke Nancy Drew, semuanya aku baca. Aku rasa ini semua bermula dari arwah Bapak yang selalu membelikan aku Beano, Topper dsbnya.Setiap kali aku menghantar KA atau KL naik keretapi balik ke KL (aku di PP waktu itu), aku akan sentiasa mendesak mama agar membawa aku ke kedai mamak berhampiran kaunter tiket untuk membelikan aku komik. Dari situlah timbulnya minat aku untuk membaca sehingga kini

Aku tidak ada genre kegemaran yang selalu dibaca. Bagi aku apa-apa sahaja yang menarik akan aku baca. Dirumah pun kadang-kadang Wakana akan terkejut kerana pada hari Ahad aku akan membeli kesemua suratkhabar Melayu walaupun isinya sama, Mingguan Malaysia, Berita Minggu, Harian Metro, Kosmo Ahad, Sunday Star dll. Pelik? Dari situ aku banyak belajar mengenai penggunaan bahasa begitu juga dengan Bahasa Inggeris. Jangan terkejut kalau aku katakan bahawa Mangga, URTV, Hai pun selalunya menjadi mangsa aku (selalunya di kedai gunting rambut mamak!)

Sekarang aku sedang membaca buku mengenai HONDA (aku lampirkan gambarnya), iaitu mengenai 2 orang sahabat yang diperkenalkan oleh orang ketiga dan jatuh-bangun empayar kenderaan yang dicipta bersama-sama oleh mereka. Bagaimana mereka bermula dari sebuah woksyop kecil sehinggalah kini menjadi menjadi salah-satu peneraju kenderaan terbaik dunia. Dulu aku membaca satu lagi buku iaitu "Lee Ioccoca" seorang lagi peneraju kenderaan di Amerika. Aku suka membaca buku-buku sebegini kini kerana ia memberi panduan dan tauladan mengenai sesebuah syarikat dan mengajar cara-cara pengurusan dengan lebih efisyen. Selepas ini mungkin Toyota (aku sudah menghabiskan bacaan mengenai Sony)

Semalam aku ke Jarir (biggest bookshop in KSA)dan ada sebuah buku yang menarik perhatian aku. Sungguh tertarik aku untuk memilikinya dan menjadi Bestseller di Jepun kini selama beberapa minggu yang sudah. Akan aku habiskan dulu buku "Honda" dan buku yang seterusnya sudah tentulah susur-galur kehidupan seorang lelaki kulit hitam yang bercita-cita tinggi bernama "BARACK OBAMA"

1 ulasan:

kabir berkata...

bagus juga tabiat membaca ni, alangkah bagus kalau saya pun ada minat yang sama, urat malas ni susah nak baik. cuma nak comen sikit pasal japanese giants automotive ni... tak minat ke nak tau pasal proton? hehehe...

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...