Khamis, Februari 28, 2008

Menjelajah Jepun siri 3 / Le Tour Du Japon

Di Malaysia

Boleh dikatakan kami telah di "brain wash" dengan bahasa dan kehidupan Jepun selama di Wisma Belia. Selain daripada bahasa, kami juga dimestikan mengikuti kelas kebudayaan untuk mempelajari segala jenis rencah kehidupan dan adat resam orang-orang Jepun. Dari tarian tradisional sehinggalah kepada "Noh" dan "Kabuki". Lama-kelamaan aku mula merasakan yang ini adalah satu budaya yang unik dan aku mula meminatinya. Masa yang terluang akan aku gunakan untuk mempelajari kebudayaan, cara hidup dan juga etika kerja orang-orang Jepun. Manakala lagu pula, aku akan merujuk kamus untuk mencari maksud dan perkataan didalam senikata lagu-lagu Jepun. Satu persatu aku terjemahkan. Penyanyi yang masyhur pada waktu itu ialah Itsuwa Mayumi ataupun disini dipanggil Mayumi Itsuwa. Kesemua lagunya aku hafal dari "Ribaibaru" @ Revival sehinggalah ke lagu-lagu yang lain. Didalam fikiran aku pada waktu itu hanyalah Jepun. Aku menjadi begitu obses sekali.
Ada satu sesi yang mengajar kami mengenai alat muzik tradisional Jepun. Ini satu sesi yang sungguh membosankan kerana kami diajar mengenai sejarah bagaimana terciptanya "Shakuhachi" iaitu merupakan sebatang buluh panjang yang apabila ditiup, bunyinya sangat merdu seolah-olah seruling bunyinya. Sesi pada petang itu mengambil masa selama 2 jam dan hampir keseluruhannya aku tertidur. Tidak penting kataku. Aku juga pasti jika ada bengkel ataupun kolokium yang menerangkan berkenaan dengan sejarah, tamadun dan segala hasil kebudayaan, sudah pasti dewan akan kosong kerana tiada sambutan. Kita malu untuk menunjukkan muka kerana takut dilihat oleh orang yang kita kenali yang akan beranggapan yang kita agak kolot dan tidak mengikut arus pembangunan (aku juga kadang-kadang tidak terkecuali)

Di Jepun

Kebanyakkan keluarga mempunyai buku "salasilah keluarga" sendiri (mengikut turutan nama keluarga @ surname)yang didatangkan turun-temurun dari satu generasi ke generasi yang baru. Kadangkala sehingga beratus-ratus tahun panjangnya dan ini merupakan sebuah buku yang sangat penting bagi sesebuah institusi kekeluargaan Jepun kerana ia menceritakan susur-galur keturunan seseorang itu. Membina jati diri. Mereka dapat mempelajari siapakah moyang mereka 5 - 6 generasi sebelum mereka. Cuba anda bayangkan, anak-anak kecil akan diberitahu salasilah keluarga mereka dan sejarah sebelumnya. Mereka akan menjadi bangga dan tradisi ini sentiasa berterusan dari satu generasi ke generasi yang lain. Aku rasa kalau di Malaysia, mungkin kita cuma tahu 2 generasi diatas kita dan selebihnya kita belum pasti. Kadang-kadang aku terfikir entah-entah Wakana datang dari keturunan Ninja ataupun Tokugawa Ieyasu. Siapa tahu?
Walaubagaimanapun semasa di Jepun aku sempat bertemu dengan John Kaizan Neptune di Toko Hotel, Gotanda (tempat penginapan aku selama di Tokyo), iaitu salah seorang pemain shakuhachi terbaik didunia. Berbual dengannya memberikan aku satu inspirasi dan perubahan paradigma yang ketara. Banyak yang kami bincangkan. John adalah seorang yang sangat simple dan amat passionate dengan shakuhachi hingga sanggup berhijrah ke Tokyo semata-mata untuk mempelajari instrument itu dan hingga kini telah menetap di Jepun selama berpuluh-puluh tahun dan anda boleh GOOGLE dan lihat pencapaiannya. Itulah John Kaizan Neptune! Album lagunya banyak dijual di Malaysia dan diseluruh dunia suatu ketika dulu dan bersaing rapat dengan Kitaro. John juga pernah berkolaborasi dengan Lewis Pragasam dan Michael Veerapan (the famous "Asiabeat Percussion" group from Malaysia) didalam sebuah album!
Disana juga aku berpeluang menonton Kabuki ditengah-tengah bandaraya Tokyo iaitu di Ginza (very famous shopping district) bersama-sama Wakana dan Eriko ataupun Yukari kalau tak silap aku. Sambutannya sangat menggalakkan. Bukan sahaja makcik, pakcik yang datang malah anak-anak muda juga beratur panjang di kaunter tiket. Mereka amat bangga dengan kebudayaan mereka. Mereka tahu sejarah dan asal-usul mereka dan mereka amat berbangga!
Kepada kesemua anak-anakku Azumi, Yuya dan Marina, kamu semua harus berbangga dengan kebudayaan kamu yang kini ternyata mempunyai kelebihan lebih daripada orang lain iaitu budaya 2 negara, Malaysia dan Jepun. Pelajari dan peliharalah dengan sebaik mungkin kerana ia melambangkan jati diri kita sebenarnya…..

Tiada ulasan:

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...