Ahad, Mei 04, 2008

Arab Technology





Dari petang tadi aku berasa kurang sihat. Selepas bersembahyang Asar di masjid Rasulullah SAW dan memanjatkan doa untuk arwah bapak, mama dan ahli keluarga ku yang lain, aku berjalan longlai kembali ke pejabat. Melakukan sedikit kerja sebelum mengemas dan pulang. Aku malas menunggu ABH yang pada waktu itu sedang nyenyak tidur di apartment walaupun pada waktu itu menunjukkan tepat pukul 5.30 petang (Arab Technology)
Bukulali kiri yang bengkak masih terasa walaupun tidak seperti hari pertama dulu. Ini melambatkan sedikit pergerakan aku. Perlahan-lahan aku meninggalkan hotel untuk pulang. Sewaktu melewati masjid aku lihat ramai penjaja jalanan sedang mencari rezeki menjual sejadah, tasbih, baju, dan ada juga yang menjual pelampung Barbie! Kenapa pelampung, aku kurang pasti. Untuk dipakai di padang pasir? Mungkin sebagai hadiah untuk dibawa pulang..
Harga barang-barang agak standard disini samada SR5, SR10 ataupun SR15. Mungkin barang-barang yang dikawal harganya oleh Kementerian! Suasana sungguh meriah. Aku bercadang melepak di depan Hilton Hotel. Disitu ada satu kedai SR1 dan selalunya aku dan Rozaimi akan duduk dikaki lima melihat lautan manusia. Kali ini cuaca masih panas lalu aku terus berjalan kearah menara jam Madinah berhampiran dengan pintu masuk utama. Lepak sebentar disitu. MasyAllah sungguh ramai manusia…apatah lagi pada hujung minggu nanti. Sungguh menarik apabila aku terlihat seorang lelaki menaiki scooter menghantar teh Arab kepada kesemua penjaja. Rupanya penghantaran teh pun ada delivery service. Di scooternya sarat dengan thermos-thermos teh dan cawan disposable. Selepas menghantar teh dia akan terus pergi tanpa mengambil bayaran. Aku agak, mungkin bayaran dibuat secara bulanan. Wah ini betul-betul Arab Technology!!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

itu kedai souvenir nafees ada tulih "spicial" gifts....hadiah berherba kut???....kudo

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...