Isnin, November 25, 2013

SDAR vs VI

Coach Lan, Cikgu Farah dan Cikgu Hidayah yg banyak membantu!

2 minggu yang sudah, aku telah menganjurkan perlawanan bolasepak dan ragbi bawah 15 tahun bertempat di padang VI. Ini aku laksanakan demi untuk pembangunan sukan kedua-dua sekolah. Kenapa VI? Kerana abang bersekolah disana dan bermain bolasepak untuk pasukan bawah 15 tahun VI. Dan kenapa SDAR? Jawapannya sangat senang. Sebab aku bersekolah disana selama 5 tahun dari 1981 hingga 1985. Aku berpendapat bahawa kedua-dua pasukan akan mendapat faedah hasil daripada perlawanan persahabatan yang aku anjurkan. VI memang terkenal dengan sejarah bolasepak dan banyak mengungguli dan melahirkan pemain ternama negara manakala SDAR pula merupakan sebuah sekolah yang mempunyai sejarah ragbi yang unggul sejak dari dulu lagi. Penyatuan kedua-dua pasukan ini dapadang sekolah VI tempohari telah banyak memberi kesan positif kepada keempat-empat pasukan yang bertanding.  SDAR belajar banyak daripada VI didalam perlawanan bolasepak manakala VI belajar juga didalam perlawanan rugby. It was a win-win situation and at the end of the day, coaches and players of both teams enjoyed the games that I organised. Alhamdulillah!


Pasukan bolasepak VI B15

Pasukan bolasepak bawah 15 tahun VI adalah merupakan juara KL dan juara kebangsaan pada tahun 2013. 3 bulan sebelum PMR mereka tidak dibenarkan bermain bolasepak bagi memberi masa kepada mereka untuk mengulangkaji pelajaran. Kelas tambahan banyak diadakan untuk para pemain bolasepak ini kerana pihak sekolah amat prihatin dan pada masa yang sama amat risaukan apakah keputusan PMR budak-budak bolasepak ni nanti! Aku tak terkecuali kerana sepanjang tahun program latihan dan perlawanan mereka sangatlah padat. Aku cuma mampu menasihati dan berdoa agar abang dan rakan-rakannya nanti beroleh kejayaan yang mampu membanggakan ibubapa dan juga pihak sekolah! Tetapi setelah 3 bulan tidak bermain, kami telah dapat mengenalpasti banyak kelemahan-kelemahan yang memang dijangkakan. Pemain tidak lagi alert dan sharp seperti sebelumnya dan yang amat merisaukan ialah kelemahan dari segi stamina dan pertambahan berat badan masing-masing. Nampak gayanya, coach pada tahun depan haruslah berusaha lebih lagi. Para pemain juga mesti menambahkan waktu latihan dan kontrol apa-apa yang dimakan setiap hari!

Pasukan ragbi SDAR B15

Kehebatan pasukan rugby SDAR memang tidak perlu dipersoalkan lagi. Pada tahun ini saja mereka telah menjuarai kejohanan rugby bawah 15, 16 dan 17 peringkat Negeri Sembilan dan yang terbaru, pasukan bawah 15 tahun menjuarai peringkat kebangsaan yang berlangsung di Perlis pada minggu lalu. Syabas adik-adik yang telah berjaya mengharumkan nama sekolah. Aku sangat berbangga! Sekarang ini mereka mempunyai pelbagai kemudahan sukan yang tak pernah aku dapat dan rasai dulu. Jersey sahaja dah complete set. Waktu aku dulu, jerseynya dibeli di Thailand dan seluar kami pulak memang tidak seragam. Bertampung-tampung warna seluar ditengah padang. Mereka kini juga mempunyai sebuah gym yang serba lengkap dengan segala kemudahan untuk memantapkan stamina dan bentuk fizikal. Tahniah kepada adik-adik yang menjadi johan kebangsaan minggu lalu! Kami sebagai bekas pelajar sangat berbangga!

Coach Lan membentuk strategi baru..

Coach Lan akan meninggalkan pasukan ini pada tahun depan dan beralih kepada pembangunan bolasepak peringkat bawahan yakni menjaga pasukan tingkatan 1, 2 dan 3. Pasukan bawah 15 tahun sekarang mencapai matlamat sekolah dengan pencapaian-pencapaian yang sangat membanggakan hasil kerja keras Coach Lan selama 3 tahun. Program pembangunan bolasepak kelolaan Coach Lan sangat berhasil. Para ibubapa ada menyatakan kegusaran mereka jika Coach Lan tidak lagi menjadi jurulatih mereka pada tahun depan. Mereka risau yang jurulatih baru tidak mampu mencapai pencapaian baik Coach Lan. Para pemain juga berpendapat sama. Aku hanya mendengar luahan perasaan mereka. Dalam diam aku cuba mengatur satu lagi perlawanan pada pertengahn disember nanti dengan sebuah sekolah sukan dari Negeri Sembilan. Harapan aku agar sedikit sumbangan tenaga aku seperti ini dapat memberikan hasil kepada anak-anak itu nanti! InsyAllah. Kini aku lebih selesa bergerak sendirian. Ini aku lakukan agar segala perancangan aku tidak terganggu. Aku akan berusaha agar setiap bulan akan ada satu perlawanan berkualiti sehinggalah kehujung tahun 2014. Ini bermakna mereka akan bermain 12 perlawanan berkualiti bermula Januari depan. Harapan aku juga agar para jurulatih, pihak sekolah dan para ibubapa akan menyokong usaha-aku ini. Hanya inilah saja yang aku mampu sumbang untuk sekolah ini.

SDAR rugby team mendengar arahan..

Walaupun telah lama aku meninggalkan bangku sekolah yakni tahun 1985, tetapi jauh dilubuk hati aku, ketika bersama-sama dengan rakan-rakan, kami masih seperti berumur 17 tahun. Bercerita mengenai kisah-kisah lama walaupun cerita-cerita tersebut sudah diualangi beribu-ribu kali. Alumni kami sangat kuat. Bekas pelajar seperti aku mempunyai Yang DiPertua yang sangat komited. Aku rasa dia meluangkan masa lebih kepada Persatuan Bekas Pelajar dan juga sekolah daripada di pejabatnya sendiri. Setiap majlis yang dianjurkan oleh bekas pelajar, dia akan berada bersama-sama dan jika ada apa-apa majlis disekolah, dia juga akan berada disana! Setiap batch pula mempunyai ketua masing-masing. Dan ketua-ketua inilah yang akan bermesyuarat dengan YDP sekerap mungkin. Pelbagai aktiviti diadakan bersama. Selain daripada itu, setiap batch dan juga setiap negeri akan menganjurkan sessi TT (teh tarik sesssion) setiap bulan kalaupun tidak setiap minggu. Sessi-sessi sebeginilah yang kami gunakan sebaik mungkin untuk bertanya khabar, berbincang mengenai business dan pelbagai topik lagi dan tidak terkecuali apakah yang dapat kami sumbangkan kepada adik-adik SDAR di Sungai Gadut? Apa juga kejayaan yang dicapai oleh adik-adik disekolah akan kami rai kan sebagai kejayaan kami juga. Begitu juga apabila adik-adik kami disekolah mempunyai masalah, masalah itu akan dikongsi bersama dengan abang-abang seperti kami dan akan dibincangkan di FB dan jalan penyelesaian akan dicari!
 
Baiklah sehingga berjumpa lagi, selamat malam, have a nice and productive week ahead people...good night!

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...