Sabtu, Januari 04, 2014

2014!

 
Dah lama aku tak tengok talipon dan pondoknya yang masih didalam keadaan yang baik seperti yang tertera diatas. Bahkan warnanya juga sangat ceria. Pondok talipon sebegini sudah mula digunakan dan gambar ini aku ambil di PD tempohari. Aku harap agar ianya berfungsi. Talipon awam sebegini sangat banyak kegunaannya. Aku ingat lagi di sekitar tahun 70-an. Talipon berwarna hitam digunakan dipejabat-pejabat. Dan jika ada talipon tersebut dirumah bermakna beliau merupakan seorang yang sangat kaya! Pada tahun 1980, sewaktu abang sulung aku mula bertugas di Pulau Pinang, setiap minggu arwah mama akan menalipon abang. Aku dan mama akan berjalan kaki ke pondok talipon yang terletak di pintu masuk ke sekolah henry gurney di telok mas, melaka. Talipon tersebut sebenarnya terletak didalam pondok pengawal di pintu masuk. Aku berjalan mengiringi arwah mama. Mama sediakan tisu ditangan kanan. Kami berjalan pantas. Mama akan mendial nombor talipon bilik pengawal penjara di pulau pinang yakni tempat abang bertugas. Bercakap sebentar, kesat air mata....bercakap sebentar dan kesat air mata. Itulah kali pertama arwah mama berenggang dengan abang yang waktu itu berumur sekitar 19 atau 20 tahun!

Kelas Marina di sekolah Ar Rahmaniah

2 hari lepas aku mengambil cuti gantian. Rancangannya mahu ke sekolah anak-anak untuk melangsaikan beberapa perkara. Sewaktu bangun pagi aku teringat bahawa pada malam tahun baru, aku ada tugas penting. Setelah selesai tugas, aku menghala ke motor aku dan memecut laju kerana didalam fikiran aku, keluarga sedang menunggu untuk makan tahun baru (mengikut tradisi Jepun, dimalam tahun baru diadakan majlis makan bersama keluarga). Jam menunjukkan pukul 10.30 malam. Sesampainya aku di Jalan Bangsar, kenderaan bergerak perlahan. Ramai polis sedang bertugas dan aku diarahkan untuk ketepi. Polis meminta lesen dan road tax. Aku serahkan semuanya. Polis kata terimakasih dan menyerahkan semula lesen beserta road tax kepada aku. Aku juga ucapkan terimakasih. Aku terus pulang tetapi mendapati yang kesemua anak-anak aku sudah tidur! Aku makan sorang-sorang! Hahahahahaha...tetapi 2 hari sudah selepas aku bangun pagi, sekali lagi aku mengambil dompet untuk melihat semula lesen dan road tax/insurance aku. Aku terkejut bila menyedari yang road tax dan insurance aku dah tamat tempoh! Jadi sebelum ke sekolah anak-anak, aku kelam kabut perbaharui!

 
Kelas 2A dimana Marina belajar, tak ramai para pelajarnya. Dari luar aku dengar suara pengawas terjerit-jerit mintak semua budak-budak lain diam dan letakkan kepala diatas meja. Tidur. Aku senyum sendirian. Aku dulu pun serupa jugak kena tengking dengan kawan sekelas. Aku dongak kepala sebab nak mintak kebenaran kerana tak tahan nak terkencing tapi disergah oleh ketua kelas suruh diam dan tidur untuk menghabiskan waktu. Aku dongak lagi dan kena marah lagi...aku dongak lagi dan terus kena marah sekali lagi.....aku terkencing kat dalam seluar dan meleleh-leleh ke lantai....ketua kelas jerit marahkan aku kenapa tak mintak kebenaran nak pergi ke tandas? Aku bingung!

Malam sebelum pulang ke Mekah 6 tahun dulu!
Apabila aku berkesempatan, aku akan melihat dan membaca kembali 'entry-entry' lama didalam blog aku sewaktu aku mula-mula menulis berkenaan kisah aku dulu. Pelbagai perasaan bercampur-baur. Seronok, sedih dan sayu semuanya ada. Seronok sebab banyak kisah-kisah lucu yang berlaku. Sedih sebab cuti aku di Malaysia pada waktu itu dah nak tamat dan terpaksa pulang semula ke luar negara manakala sayu pula apabila melihat lambaian tangan anak-anak di lapangan terbang menghantar aku untuk pulang semula bertugas....masyAllah....berilah kekuatan pada hambamu ini untuk menempuh banyak lagi dugaan yang bakal menjelma!

6 ulasan:

rezeki berkata...

salam uncle

moga tahun 2014 membawa kejayaan yang lebih cemerlang dalam karier uncle

Tanpa Nama berkata...

Salam Pakcik

Selamat tahun baru, moga hari2 kita yg mendatang terus diberkati dan lebih cemerlang dari tahun yg lepas.

awang

Uncle berkata...

Salam Rezeki. Saya juga mendoakan yang sama pada Rezeki sekeluarga!

Lady Windsor berkata...

Salam Uncle,
selamat tahun baru..
nanti saya p bangsar saya roger uncle bleh tak..pekena teh lias!

Uncle berkata...

Salam Awang.
Jangan lupa pi gym naa....

Uncle berkata...

Salam Lady Windsor!
Lining is clearing! (line is clear!)

Dah dekat...part 1

Hampir 3 tahun sudah Aku dah merancang perjalanan ini hampir setahun yang lalu. Sewaktu aku ke Bangkok bersama Yuya tahun lalu, aku d...