Khamis, Mei 04, 2017

Pesan lagi sikit, boleh?

Marina balik kampung

Assalamualaikum sekali lagi adik-adik serta semua yang masih mengikuti cerita-cerita aku yang tak seberapa ni. Kali ni aku sekali lagi terpanggil  untuk bercerita tentang adik-adik yang ingin menceburi profesion penyediaan makanan dan minuman.

Seringkali kita disogokkan dengan cerita-cerita indah di TV mahupun akhbar mengenai the so called, 'celebrity chef'. Cerita mengenai bagaimana mereka mempunyai restoran mewah dan elegan dan tetamu yang  mampu membayar berapa sahaja harga makanan mahupun minuman yang disediakan. Dapur mereka hebat. Peralatan mereka tidak kurangnya. Para pekerja mereka pula cantik dan kacak. Lokasi restoran mereka strategik dan pelbagai lagi yang mewah. Realitinya tidak selalunya begitu. Ada yang bernasib baik, iya. Di Eropah mahupun di Amerika, mungkin. Ada dan aku pasti ada chef-chef begini dan restoran-restoran begitu. Tetapi jika adik-adik mempunyai impian sedemikian, ayuh...berusahalah...belajarlah..

Kepada adik-adik yang mempunyai wang yang banyak, mungkin adik-adik  mampu membeli francais dan membukanya disini. Alhamdulillah dan tahniah aku nak ucapkan. Kepada adik-adik yang tak mampu, jangan putus asa. Masih ada francais-francais lain yang lebih murah harganya. Mainly jenama tempatan. Walaupun begitu harga francais sebegini mencecah ribuan ringgit. Jika adik-adik mampu, please go ahead. Salah satu local franhise yang berkembang pesat kini ialah "My Takoyaki".  

Apakah nasihat aku untuk adik-adik kali ini? Nasihat aku untuk adik-adik kali ini ialah penuhkan ilmu didada....maksud aku, adik-adik harus tahu apa yang adik-adik nak jual. Adik-adik mesti tahu selok-belok membuat business. Adik-adik mesti tahu selok-belok public relations yang basic. Adik-adik mesti tahu cara-cara berinteraksi dengan para pelanggan dan tetamu. Adik-adik mesti tahu lokasi strategik. Adik-adik mesti tahu apa yang pelanggan/tetamu mahu dan bukannya apa yang adik-adik mahu. Adik-adik mesti tahu bertanggungjawab. Adik-adik mesti tahu mengambil dan mengira stok secara basic dan banyak lagi perkara-perkara yang adik-adik perlu tahu walaupun business adik-adik kecil dengan hanya menggunakan 'push cart' sahaja. Walaupun business adik-adik kecil, tetapi asasnya tetap sama.

Adik-adik yang dihormati sekelian. Memang bagus jika adik-adik mempunyai impian. Aku juga begitu. Aku mula cenderung ke arah hospitality sejak berumur 19 tahun yakni setelah aku tamat peperiksaan STPM. Didalam perjalanan pulang ke rumah di Brown Garden, aku dah mula merencanakan masa depan aku. Perkara yang sama aku nak unjurkan kepada adik-adik. Pasang cita-cita. Pasang angan-angan. Kemudian cari jalan bagaimana adik-adik mampu untuk mencapai kesemua itu. Aku percaya jika adik-adik nekad dan bijak mengemudi business adik-adik, aku rasa adik-adik akan berjaya. 

Kepada yang teringin nak membuka hotel kecil ataupun boutique hotel, pastikan yang adik-adik juga memang berminat dengan bidang tersebut. Cabaran yang bakal adik-adik hadapi selain daripada financial ialah halatuju perjalanan hotel tersebut. Maka dengan itu, adik-adik memerlukan sebuah pasukan kecil yang sama pemikiran dengan adik-adik. Adik-adik mesti 'spearhead' projek tersebut tetapi setiap kali bermesyuarat, dengarlah pendapat mereka. Pendapat secara kolektif ini ternyata memberi kelebihan. Tetapi pasti ada beberapa perkara yang adik-adik harus tegas. Since the company is yours, lepas mengambil beberapa langkah berhati-hati, adik-adik boleh 'veto' saja. Tetapi pastikan yang 'final decision' adik-adik itu tepat. Jika tidak, semuanya akan collapse. Amat merbahaya.

InsyAllah dalam beberapa waktu terdekat ini aku akan melawat beberapa tempat. Akan aku gunakan kesempatan tersebut untuk melihat perjalanan business mereka secara lebih dekat. Ini bukan saja meliputi food and beverage malah accommodation juga. Maksud aku keseluruhan hotel. Setelah berpuluh tahun didalam bidang yang sama, aku masih lagi seperti kanak-kanak pertama kali mendapat aiskrim. Excited untuk melihat ataupun menginap di hotel lain. What I'm trying to say is, minat adik-adik harus terus membara. Jangan padam sekerat jalan. Banyak kejadian pernah aku saksikan. Restoran dibuka sekejap, hanya selang beberapa bulan ianya ditutup. Hotel dibuka dengan gilang-gemilang apabila sekerat jalan, managementnya ditukar. Ini amat membahayakan kerana banyak masa dan wang telah dibelanjakan.  Aku pasti adik-adik pembaca aku yang budiman tidak begitu.....

Ok people, have a pleasant week ahead...as for me, weekend aku masih penuh dengan aktiviti. Sabtu ada Sdara Annual Dinner dan Ahadnya pulak, selain daripada program aku di Masjid Jamek seawal 4.30 pagi, petangnya kakak aku jemput semua adik-beradik untuk berkumpul. Stay healthy, stay positive and 'live balanced life to the fullest!'

 

4 ulasan:

Wak Lat berkata...

saam incle, baru tadi wak ternmpk mr takoyaki kat mydin tampin., ;p

Uncle berkata...

Waalaikumsalam Wak....not bad...I'm referring to the 'business module' dia....

insan marhaen berkata...

keep on with ur xtvt. rugi jika usia muda tidak dipenuhi dengan agenda ke arah kebaikan diri dan ummah...

Uncle berkata...

Insan Marhaen.

Benar seperti yang dikata.....

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...