Isnin, November 06, 2017

Pengembaraan Solo Tanpa Tujuan - part 10

(dipetik dari posting di fb saya)

Alhamdulillah, dah hampir selesai dan kini sedang berada di lapangan terbang antarabangsa di Vientiane, Lao sebelum berlepas pulang ke KL. Pengembaraan ini amat menakjubkan. Walaupun hanya seminggu, ia merupakan satu pengalaman indah yg tak dpt saya luahkan dgn kata-kata. Indah kerana saya melakukan persiapan yg amat rapi. Hampir setahun saya dah merancang utk kesini. Kepada sesetengah orang, persiapan saya ini agak keterlaluan tetapi tidak bagi saya. Ini ialah kerana saya lakukan hanya diwaktu senggang. Apabila free, saya mencari route keretapi. Bila free, saya mencari cafĂ© yg ingin dikunjungi. Bila saya free, saya membaca dan mengkaji mengenai budaya setempat. Saya mesti tahu "do's and don'ts" budaya tempatan dan tempat yg bakal saya singgah. Saya tidak boleh menganggap yg budaya saya (kita) boleh diterima disemua tempat....bagi saya, itu "arrogant". 

Saya juga dipersimpangan jalan..
Semalam selepas rakan kami menghadiri tugas rasmi, kami keluar sekali lagi utk makan malam sambil melihat keindahan bandar Vientiane di waktu malam. Tongxay dengan ramah dan sopan menjawab semua pertanyaan kami dengan baik sekali. Beliau merupakan bekas graduan universiti di Luang Prabang didalam bidang Accounting. Pulang ketempat penginapan, kami sambung bersembang sehingga jam 2 pagi sebelum kami beredar ke bilik masing-masing dan berkemas serta melelapkan mata sebentar.
Saya terjaga pada jam 5.30 pagi. Membersihkan diri, bersiap dan turun kebawah. Tuan rumah telah menyediakan sarapan berat utk kami. Tongxay juga akan bersama pada pukul 6 pagi sebelum kami bersalam serta mengucapkan terimakasih kepada beliau. Tuan rumah sendiri bangun pada pukul 4.30 pagi utk memasak sarapan berat kami. Beliau jugalah yg menghantar kami ke kereta sebelum Tongxay memecut laju membawa kami ke lapangan terbang. Hospitaliti hebat yg pasti saya tak mampu membalasnya. Kenangan ini akan saya simpan sebagai satu "Pengembaraan Solo Tanpa Tujuan" yg terindah in so many ways utk saya. 


Thank you so much His Excellency Mohd Aini Atan, thank you so much Aidias Salihin, thank you Lan Hasan and last but not least thank you Tongxay dan Do for driving us around and making this trip a reality!

"Live Balanced Life To The Fullest" #unclefrommas"

4 ulasan:

Normala Saad berkata...

Seronok baca pengembaraan uncle...

Uncle berkata...

tq...tq....nanti baca lagi....haha...takdak tujuan semua tu...

Uncle berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Sama-sama

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...