Selasa, Ogos 21, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali - bah 15

Sakura di London

Saya amat biasa dengan sakura di Jepun. Pernah dengar tentang sakura  di Washington (hasil pemberian Maharaja Jepun kepada Amerika - kalau tak salah saya) tetapi tidak pernah tahu tentang sakura di London. Jadi, tatkala terlihat sakura banyak menguntum di sepanjang jalan di Holland Park ( terimakasih kepada yang mengingatkan saya tentang Holland Park ni), saya rasa teruja untuk berhenti dan mengambil gambar. Terasa seperti nak meninjau lebih dekat lagi tetapi takut disalah erti kerana pokok-pokoknya ditanam didalam halaman rumah orang. Nanti diingatnya saya ni 'intruder'. Hahahahahahahaha......

Cuaca amat 'comfortable' tetapi jaket saya terlalu nipis dan angin pula bertiup agak kuat sewaktu saya disana. Jadi saya sentiasa menggigil. Untuk menghilangkan rasa sejuk buat sementara waktu, saya akan masuk kemana-mana kedai yang ada disepanjang jalan selama beberapa minit sebelum sambung semula berjalan. Cuaca sebegini, saya suka berjalan...TS ada memberitahu saya untuk berjumpa beliau untuk makan tengahari disalah sebuah restoran masakan Malaysia di London. Berhadapan dengan sebuah kompleks membeli-belah yang besar, berdekatan dengan sebuah hotel. Seperti biasa, nama shopping mallnya saya lupa. Kami makan tengahari disitu ala kadar. I'm not going to elaborate much about this restaurant....hmmmm....Lepas makan, kami masuk ke mall. Besar dan ada beberapa tingkat. Kami naik ke atas dan terlihat ada cafe yang bagus diatasnya. Penat meronda, kami berhenti disalah sebuah cafe untuk minum. Sebenarnya saya ni bukan kaki ronda di shopping mall. Kurang tenaga tapi kalau diajak ke padang rugby, insyAllah saya mampu. Hahahahahaha......Anyway, saya dan TS duduk disatu sudut sambil menikmati kopi London kami. Hanya kami berdua. Tak ada orang yang kenal TS. Kami berbual dari satu topik ke satu topik yang lain. Nah...disitu saya mengenali TS dengan lebih mendalam. Pelbagai topik kami bualkan. Dari sekecil-kecil topik hinggalah sebesar-besar topik. Tak ada 'tapisan'. Jika ada sesuatu yang saya kurang setuju, saya akan nyatakan pendapat saya dan TS mendengar dengan teliti justification saya. Saya masih ingat dengan jelas bahawa ada satu perkara yang kami bincangkan, sedikit panas. Saya sedikit 'emosi' sewaktu menjelaskan huraian saya kepada TS. TS hanya mendengar dan menganggukkan kepala. Kami diam seketika. Saya hirup latte saya, TS hirup lattenya. Selang beberapa minit, TS menegur saya, " Shahrir, you seemed to be very upset trying to put forward your points...." Alamak, saya termalu sebentar. TS perasan ka? Mungkin nada suara ataupun mimik muka saya menunjukkan saya kecewa. Sewaktu kami berdua meninggalkan cafe tersebut untuk pulang, TS menepuk bahu kanan saya sambil berkata, "It's ok to feel upset....". Saya tunduk dan kami sama-sama melangkah keluar. 

Hari dah mula senja. Ini menunjukkan bahawa kami dah menghabiskan masa selama beberapa jam. Berbual, bercerita, dan ketawa. Diluar, cuaca dingin mula menerjah ke muka saya. Telinga mula kebas. Hahahahahahahaha.....Sewaktu kami melintas jalan, saya terpandang sebuah hotel diseberang jalan. MasyAllah, inilah hotel yang saya pernah bercita-cita nak kerja dulu. Saya berhenti sebentar dan memandang sebuah hotel agam dengan binaan lama facadenya tersergam indah didepan saya. Saya seperti bermimpi. TS perasan yang saya terpegun. TS bersuara, "Let's have our last coffee for the day, there. At the Hilton". Wow, seperti orang mengantuk disorongkan bantal, saya mengangguk dan mengekor!

Wah inilah hotel Hilton diluar Malaysia yang saya pernah mohon untuk bekerja dihujung tahun 80-an dulu tetapi tidak mendapat sebarang balasan. Kami masuk ke dalam dan terus menuju ke lounge. Memesan kopi dan terus bercerita. Mata saya meliar melihat 'id' nya, menunya, para pekerjanya, set-upnya dll. Walaupun saya tidak dipanggil untuk bekerja di situ tetapi kini saya berada disitu untuk minum kopi. Mat salleh yang serve saya...hahahahahaha...saya terasa "kaya" sebentar walaupun bilnya selepas itu dibayar oleh TS.

Usai minum kopi, TS kemudiannya pulang ke tempat penginapannya yang terletak tidak jauh dari situ. Sebelum part ways, TS bertanya samada saya memerlukan teksi tetapi saya dengan nada confident lantas menjawab, "It's ok TS i'd rather walk back to my hotel..." Bunyinya seolah-olah saya enjoy berjalan pulang didalam cuaca dingin tetapi pada hakikatnya tidak, saya terpaksa berjimat sebab duit yang saya bawak tak sebanyak mana! Maklumlah....selalu backpacking! Hahahahahahahaha.....

Selang 25 minit berjalan, saya sampai dihotel penginapan baru saya. Naik ke atas dan bersalin pakaian. Tak jadi mandi sebab masih sejuk! Sewaktu berbaring diatas katil,  saya teringat points yang cuba nak saya nyatakan kepada TS petang tadi. Saya rasa bersalah kerana menekankan point-point saya dengan sedikit keras dan malu kerana saya rasa air muka saya berubah di depan TS. Saya jadi resah. Golek kiri golek kanan, tengok tv, semuanya serba tak kena. Finally, saya ambil mobile phone dan menghantar satu pesanan ringkas memohon maaf kepada TS diatas perkara yang berlaku. Perasaan resah saya kini bertambah kerana TS masih belum membalasnya. Selepas hampir 1 jam, saya terima satu sms dari TS. "It's ok. A good conversation. See you tomorrow for breakfast". Saya tersenyum. Saya kagum dengan TS. Lega.......saya terus tertidur!

to be continued

#livebalancedlifetothefullest



6 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

TS yang banyak pengalaman dan bijak menangani situasi tanpa menjatuhkan airmuka orang lain... tak gitu? :)

Uncle berkata...

Betul kakcik. Dari sesi-sesi sebegitulah saya banyak belajar...alhamdulillah saya dapat belajar directly daripada beliau. Yang diajarnya kpd saya tidak akan dapat saya belajar diuniversiti-universiti...

meintheswim berkata...

Kata orang it takes a strong person to say sorry and an even stronger person to forgive.

Uncle berkata...

meintheswim.

Terimakasih...terasa macam saya boleh terbang pulak sekarang, hahahahahaha...tetapi itulah yang saya rasa lebih afdhal. Alhamdulillah...

Normala Saad berkata...

Selamat hari raya aidil adha uncle.

Uncle berkata...

Oh yes Normala Saad...
tq so much!Same goes to you walaupun dah agak lama berlalu!

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...