Jumaat, Ogos 10, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali - bah 14

Kedai buku yang saban hari saya kunjungi selama disana kerana banyak buku-buku yang saya tak dapat disini.


Dah lama saya tak melakukan perjalanan jarak jauh dengan pesawat. Setiap kali saya terfikir, bakal timbul 2 perasaan bercambur-baur. Pertama ialah keseronokan kembali menjelajah ke tempat baru dan yang kedua ialah risau duduk lama-lama dalam pesawat kerana ponggong saya cepat lenguh..Kalau setakat 1 jam setengah ke Krabi atau 3 jam penerbangan ke Bali saya masih ok dan masih mampu tersenyum tatkala menerima sebungkus kacang penghilang lapar. Tapi kalau travel jauh-jauh ni saya kembali ngeri. Ke Tokyo 6 jam. Ke Jeddah 9 jam. Selalunya saya travel ringan dan hanya menggunakan satu knapsack dengan membawa keperluan asas sahaja berserta ubatan. Semua pakaian, akan saya gulung kecil. Banyak yang saya tak bawa apatah lagi sambal ikan bilis, rice cooker dll. Nak makan nasik dan sambal ikan bilis, baik duduk rumah! Itu hanyalah pandangan peribadi saya sahaja...alhamdulillah tekak saya boleh adapt dengan apa-apa jenis makanan dan travel saya bukanlah semata-mata untuk makan..bagi saya, local street food is always the best.

Cuaca masih sejuk kerana kami disana pada musim spring (luruh). Lama saya tak 'spring'. Bila sekali-sekala kena spring, kering dan gatal habis satu badan! Hahaha...Anyway, sesampainya kami di sana sementara menunggu transport, kami sempat minum kopi dulu. Walaupun didalam lapanganterbang Heathrow, saya masih kesejukan. Menggigil. Pemandu menghantar saya dulu ketempat penginapan. Tan Sri kata, "wahhhh not bad tempat you Shahrir". Hahahahahaha....TS tak tahu bahawa bilik saya ialah bilik yang paling murah ditempat tu! Anyway, TS mengekor saya sampai ke lobi. Setelah saya mengambil kunci, TS pon mengorak langkah meninggalkan saya sambil kami berjanji bertemu untuk makan malam.

Next day, TS sms saya bagitahu kata beliau otw ketempat saya dan kami akan breakfast bersama di luar. Banyak cafe disitu.  Next day bila TS sampai di lobby, saya dah tercegat tunggu macam saya tunggu TS di lobi hotel di Mekah dulu. Bila saya nak mula melangkah keluar, TS kata, "Shahrir, show me your room!". Adoiyai...part ni parah.....No worries. Bilik saya sentiasa bersih dan saya kemas setiap kali bangun walaupun lepas tu ada housekeeping staff akan datang kemaskan..TS ikut saya. Instead of naik keatas, saya bawak TS turun ke bawah. Dah sampai bawah, saya bawak TS turun lagi....TS mula heran. "Katanya,, "Ni nak pi mana ni?". Saya jawab, "Bilik saya TS!". Sampainya dibilik saya, TS pon masuk dan duduk dihujung katil saya. "Toilet mana?". Saya jawab, "Tang tu TS. Haluih..celuih la saya sorang". TS geleng-geleng kepala dan mengajak saya naik semula ke lobi. Sampai dilobi, TS berbisik kepada saya dengan nada tegas. "You check out later from here, i'll put you up somewhere else better than this...". 

Nah..itulah TS yang saya kenal. Amat prihatin. Bagi saya bilik di basement itu sudah memadai bagi saya yang selalunya travel backpacking on a very-very tight budget. Cukuplah ada katil, hot water, wifi dan heater dimusim sejuk. Itu dah kira 'luxury' untuk saya. Makan, saya tak kesah sangat. Tak makan nasi pon takpa. Roti cicah kopi can be my meal throughout the day...btw saya pernah tidur di stesyen keretapi di Florence (Firenze) dulu, juga pada musim spring! In this case, TS tak sampai hati tengok saya duduk disitu. TS suruh saya check out segera lepas breakfast walaupun bayarannya telahpun saya buat.....persahabatan dan kenangan saya selama 8 tahun bersama TS akan saya kenang sampai bila-bila...

to be continued....

Al fatihah

#livebalancedlifetothefullest

10 ulasan:

meintheswim berkata...

TSSJ, humble n generous, antara sifat yang membuat dia menjadi seorang politician yang successful pada zamannya.

Walau pun tuan telah menjelajah jauh tetapi masih tidak lupa ya perkataan haluih dan celuih :)

Uncle berkata...

meintheswim

terimakasih saya ucapkan kerana membaca cerita saya ini dan meninggalkan sedikit jejak. Yes TSSJ memang begitu sifatnya dan itulah yg membuatkan saya kagum. Anak-anaknya juga begitu.

Mana buleh saya lupa haluihh dengan celuihh tu...hahaha....

Normala Saad berkata...

Mmm... Saya pun senyum baca perkataan haluih dan celuih...

Uncle berkata...

Paham no......nasib baik tak sebut 'pek nga'....satni jenoh kena dok explain siap bagi resipi....hahahaha!

Tanpa Nama berkata...

gambar tu kat holland park.

Nek Rock berkata...

Yuhuuuuuuuuuuuuuuuuu Uncle assalam, long time no kacau2 kat sini:))

Nek ada in Malaya (Nov/Dec/Jan) nanti dah ada in Ampang, kita psstt pssttt ok.

Selamat Hari Raya AidilAdha!!

xairlinepilot berkata...

Assalamualaikum Uncle,

You're so lucky dapat kenal rapat dengan seorang tokoh pemikir besar seperti TSSJ. Seperti yang saudara tulis, kerektor arwah memang tepat sekali, arwah tidak ada rasa tinggi diri..always humble, senyum.

My last meeting dengan arwah di Joempa di Ramo, lama dulu...

Cuma yang sikit sedih, tak ada lagi coretan arwah di blog. Sangat2 suka tentang cerita ketika arwah membesar, hardship dll.. Sangat2 inspirational...

Semoga arwah berada dan ditempatkan bersama2 golongan yang dirahmati Allah SWT...

Al fatihah

Faizi Mansor

Uncle berkata...

Tanpa Nama.

Terimakasih banyak-banyak. Saya pon lupa kat Holland Park...maklumlah baru sekali tu pi Landen...Hahahahahahaha...

Uncle berkata...

Nek Rock.

Alhamdulillah...Nanti kita jumpa...ada satu restoran jepun kawan saya bukak di Melawati Sq. Nanti Nek Rock balik Melaya, kita pi naa....

Uncle berkata...

Faizi Mansor.

Terimakasih kerana meninggalkan sedikit jejak tapak disini. Banyak lagi cerita tentang TSSJ yang insyAllah jika berpeluang ingin saya coretkan disini untuk dibaca semua orang. Sisi lain beliau selain tokoh negara!

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...