Rabu, Ogos 25, 2010

Kyo wa suiyobi des..







Tajuk tu bunyi suspence...memang mengerikan...ala-ala "The Last Samurai" pun ada jugak lakonan Tom Cruise dulu tu. Apa makna dia? Tak pa...nanti kalau aku ingat, aku cakap masa nak habis nanti. Kalau aku lupa, maksudnya aku akan cerita balik nanti bila aku teringat tahun depan! Heh3...

2-3 hari lepas aku ada sms kat Tan Sri Sanusi Junid bertanyakan berkenaan entry baru Tan Sri yang dah lama aku tak baca selain daripada last entry yang Tan Sri cerita pasal bolasepak kedah, tangga 1000 kenangan dan jugak pasal Maktab Mahmud. Aku sebenarnya tak pernah mengenali TSSJ secara dekat kecuali apabila tahun lepas TSSJ dan PS sudi tinggal di hotel aku di Mekah maka bermulalah episod perkenalan aku dengan TS dan isteri. Dulu ada aku ceritakan perihal bekas menteri kabinet tapi aku tak sebutkan nama. Maka sekarang barulah aku bagitahu yang beliau sebenarnya ialah TSSJ. Oleh sebab tiap-tiap hari aku bertegur sapa dengan TS, maka hubungan aku dengan TS pun menjadi agak akrab. Aku yang rasalah, bukan TS kata....apa TS nak makan, pukul berapa dia selalu turun makan dan apa saja yang TS nak semuanya aku tahu. Aku ada list panjang mengenai "likes" and "dislikes" semua pembesar-pembesar negara dan jugak pembesar-pembesar luar negara termasuklah dari negara KFC. Semua ada dalam poket aku. Anyway, bukan itu yang aku nak cerita. Aku nak cerita pasal TSSJ. Bila aku sms dan bertanyakan cerita baru, TS jawab, tunggu nanti akan keluar satu cerita baru yang "istimewa". Aku tanya lagi, "TS, bila nak keluar, dah tunggu lama ni...". TS dengan selamba dan dengan cara dia, menjawab..."Shahrir, sabar tu separuh dari iman...". Heh3....itulah TSSJ yang aku kenal. Seorang yang kelakar didalam serious. Bila bercakap dengan dia aku kena dengar betul-betul baru dapat tangkap "point" dia yang kelakar....walaupun muka TS serious masa tu dan dia akan senyum lepas tu sebab dia tahu aku dapat message dia...Last sekali dalam sms dia ada dia bertanya aku beraya dimana nanti? Aku sms balik, kalau cuti insyallah akan ada di KL. TS kata kalau ada kat KL dia jemput aku sekeluarga ke tempat yang pernah kami sama-sama dinner dulu....InsyAllah TS, saya sampai...Jadi aku sekarang ni tak sabar nak tunggu entry baru dari TS.....

Dah lama aku tak tengok wayang. Kalau kat sini rasanya sekali pun aku tak pernah sampai lagi. Bukannya apa, kalau doktor lain pun tahu aku masuk hospital, apa lagi kalau aku pergi tengok wayang? Ada sekali kawan aku cerita yang dia nak pergi tengok wayang kat sini. Kat salah satu cineplex yang ada kat salah sebuah shopping complex kat sini. Kalau tak salah aku dia nak tengok cerita "Mantra". Tiket dah beli....seat dah dapat lampu dah padam....tiba-tiba lampu menyala balik. Dia heran. Dia toleh kiri dan kanan....orang lain semuanya heran pasal apa cerita tu tak start-start lagi dan kenapa tiba-tiba lampu menyala? Masuk sorang lelaki dengan torchlight suluh sana suluh sini. Orang ramai dah mula meninggikan suara bertanya apa pasal lampu menyala? Budak dengan torchlight tu jawab, "sorry yea.....oleh sebab panggung ni tak cukup orang, jadi kami cancel show ni....sila ambik balik duit kat kaunter!!!". Kawan aku hangin satu badan! Heh3...ni lah first time aku dengar cerita macam ni. Kalau kawan aku tipu, maknanya, cerita ni pun tipulah!

Cerita pasal tengok wayang ni aku teringat masa aku kerja kat Geneva dulu. Ada satu panggung wayang kat Rue De La Terrassiere. Satu jalan dengan hotel tempat aku kerja. Ada sekali tu kawan aku Karin Scmidt datang melawat aku. Karin Scmidt ni budak Jerman dan selalu jugak aku cerita pasal dia. Aunty pun pernah jumpa budak Jerman ni sebab Karin pi jemput aunty masa aunty pergi melawat aku kat sana dulu. Anyway, Karin bercuti selama 3 hari dan sanggup drive dari tempat jauh untuk melawat aku dan ada 2-3 budak-budak lain yang ada kat Geneva. Entah macamana satu hari aku pun ajak Karin tengok wayang. Karin kata ok dan ajak kawan dia 2 orang lagi. Bila tiba waktu, 2 lagi penyamun tu tak jadi datang, jadi cuma kami 2 orang lah saja yang tengok cerita tu....Kami dapat seat kat tengah. Cerita aku dah lupa. Since aku kerja split shift, jadi aku sungguh mengantuk masa tengok wayang. Sambil tengok sambil tertidur. Dan bila tertidur kepala aku terlentuk-lentuk kekiri dan kekanan....7-8 kali jugak aku tersedar dan malu sebab kepala aku dah terlentuk atas bahu Karin. But Karin being a mat salleh, sangat tak kisah dan lagipun kami kawan baik. Sedar-sedar cerita pun dah nak habis. Nama pelakon pun dah mula keluar kat screen dan masa tu Karin kejutkan aku. Aku dengan malu terus toleh dan apologise kat dia. Karin ok, dia tahu aku letih kerja split....tiba-tiba 2-3 saat sebelum lampu menyala, tiba-tiba aku dengar orang jerit nama aku, "Ali...Ali....pheeewwwit......". Aku terkejut dan toleh kiri-kanan. Lampu belum menyala. Sekali lagi aku dengar orang panggil nama aku. Kuat nak mampus....aku panic....Karin panic....bila lampu menyala, aku toleh ke belakang dan nampak 5 orang penyamun yang sama-sama kerja dengan aku kat hotel yang sama dok bergelak sakan sambil dok tunjuk tanda "good" kat aku.....Alamak 5 penyamun tu, Nick Waals (UK), Thomas (Australia), Patrick (Suisse), 2 lagi dari Greece. Amboi seronok sungguh depa pekena aku yea....malam tu sebagai memohon maaf, depa belanja aku makan pizza yang depa beli kat supermarket MIGROS yang ada kat depan hotel....ala...bukannya sedap pun!

Tahun lepas sewaktu Ramadan, setiap hari aku akan masukkan entry baru berkenaan dengan pengalaman aku kerja waktu bulan puasa. Seronok sungguh rasa dan dah hampir nak setahun aku dah balik ke sini. Semalam aku dapat email dari Chef Adil. Dan inilah yang dia tulis dalam e-mail dia untuk aku....sayu bila aku baca.....

"salam alikom Mr shahrir really i m missing you so much ! how are you and all the family ? i hope to see you soon in hajj or omra :)
i didn t forget this day when i felt the curry on your jacket hahahahahhh3 ! it was a great time......
about me i m fine but same ole same
"

Ni lah yang aku katakan "nilai persahabatan sejati". Chef Adil ni jugaklah yang bersusah-payah usung aku ke hospital dulu pasal aku ada masalah kulit. Naik moto dia yang tak ada lesen tu....Bila aku kenangkan balik pasal Chef Adil ni, rasa macam nak tereyak aku....baik sungguh chef aku ni...kalaulah aku ada peluang, mahu aku bawak dia duduk Malaysia dan kerja dengan aku....

Anyway, sebelum aku terlupa, baik aku translatekan dulu apa tajuk cerita kita hari ni....actually translation dia bukannya apa pun....aku cuma tulis, "(Kyo wa)Hari ni (Suiyobi des)Hari Rabu...". Heh3...selamat berbuka puasa!!!

18 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Uncle...
Persahabatan kadang2 lebih hebat dari persaudaraan...

Uncle berkata...

Salam Ibu N Abah.
Amboi cepatnya...thanks for reading cerita merepet ni...sungguh bagai dikata, kadang2 nilai persahabatan tu lebih tinggi dari persaudaraan....sayu bila baca email dari Chef Adil!

Lutfi Lokman a.k.a kamitaken berkata...

salam kepala penyamun,

saya punya entri hari ini cerita pasal saya teringat malaysia. ankel punya entri bila saya baru baca cerita pasal ankel ingatkan makkah. owhh.. terbalik kita ya. ok. dengan itu, saya akan terus mengupdate cerita makkah buat tatapan ankel. hehehe.

rezeki berkata...

salam uncle

bila kenang2 balik apa yang kita telah lalui, kekadang kita tersenyum sendirian

itu semua yg mendewasakan kita

Kyo wa mokuyoubi des

hehehe

Uncle berkata...

salam lotfi.
Thanks sebab updatekan cerita makkah...

Uncle berkata...

Salam Rezeki.
Hait...kyo wa mokuyobi des...heh3...

kucingorengemok berkata...

dok tengok gambar ubat² uncle kita pulak rasa nak teghiyak, kesian lah bulan puasa ni sakit pulak... dah la jauh dari marina tu, heh :)

Uncle berkata...

pasal jauh dari marinalah yang tambah sakit ni...tsk3...

en_me berkata...

uncle..

明日は金曜日です
Ashita wa kin'yōbidesu

Uncle berkata...

salam en_me.
nampak gaya tak habislah kita.....ja...assatte wa?

azieazah berkata...

Pengalaman UNCLE tu macam kelat kelat, tapi bila dikenang balik, jadi manisssss....!

Uncle berkata...

tu yang dinamakan kelat2 manis tu....makin lama jadi makin menarik!

Leyla Shuri berkata...

Selamat meneruskan ibadah Ramadan utk Uncle sekeluarga (rasa canggung memanggil org lebih muda uncle tapi tak apa, kita rasa muda heehe).

Selamat berbuka.

Uncle berkata...

Salam JahRera.
Thanks for visiting. I just love everything about Japan...sangat2 misteri!

nadz berkata...

Assallamualaikum uncle,

Nampaknya ubat dengan buku dah nak sama berat..
Nostalgia tengok wayang dulu-dulu..hebat tu ngan mat salleh.

Uncle berkata...

Salam Mama Nadz.
Tengok dengan mat salleh...heh3...yang tu mat salleh betul sebab masa sekolah rendah dulu ada sorang kawan melayu tapi nama dia mat bin salleh...heh3...

Pak Zawi berkata...

Shahrir,
Saya juga kagum dengan kepetahan TSSJ bila bercakap. Nada dia selamba je tapi joke dia kelakar betul cuma kena teliti ucapan dia sebab joke dia amat subtle. paling hebat dia kuat membaca dan cuba menjadikan budaya membaca itu satu budaya anak muda kita. Itu la timbulnya Pulau Buku dia Langkawi yang entah masih hidup atau tidak.

Uncle berkata...

Salam Pak Zawi.
Saya ada suarakan mengenai Kampung Buku di Langkawi yang dah ditutup...TS sangat sedih...dan dia ada selitkan sedikit didalam entry dia...

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...