Selasa, September 26, 2017

Dah dekat.....part 2

Gambar tak kena mengena..
Assalamualaikum. Kini tinggal hanya beberapa hari saja lagi sebelum aku memulakan perjalanan aku. Satu perjalanan solo yang memang dah menjadi passion aku sejak kecil lagi yakni berkeretapi seorang diri tanpa hala tujuan melihat negara orang dan cuba berbual dengan bahasa yang asing!

5. Kesihatan

Minggu lalu aku dah masukkan 4 perkara yang sering aku buat sebelum aku kemana-mana. Ada beberapa perkara lagi yang sering aku lakukan sebelum berangkat yakni membuat pemeriksaan kesihatan.  Alhamdulillah setelah diperiksa darah aku, tahap kolesterol aku berada di paras yang baik. Pemeriksaan kesihatan ini tidaklah aku buat selalu. Cuma kali ini ianya berlaku secara kebetulan. Memang aku dah due untuk buat pemeriksan darah pun. 

Satu lagi yang due ialah pemeriksaan gigi aku. Ini pon dah dekat 14 bulan aku tak jumpa Singh untuk dia check gigi aku. Kebetulan pulak beberapa hari yang lalu, aku rasa gigi aku belah bawah terasa ngilu. Gosok gigi dan tonyoh dengan ubat gigi sensitif (Singh yang bagi...) sakitnya hilang. Sebentar kemudian datang lagi....tak serius tapi sedikit-sebanyak mengganggu! Setelah berjumpa Singh, (ni baru balik dari klinik sri sinar, segambut dalam), dia kata, 'tampalan lama pada gigi aku dah tertanggal' dan katanya itu tampalan sejak dari sekolah rendah.....hahahahahahahaha, jadi Singh buat yang baru untuk aku...hoyeahhh hoyeahhh......di koreknya gigi aku, dicungkilnya tampalan lama, digerudinya celah-celah gigi aku dan akhirnya selepas Singh bergelut, dia pon tampal dengan yang baru. 

Scaling pulak dilaksanakan selepas itu. Berdarah gusi aku. Habis plak-plak dan kotoran disagatnya si Singh...hahahahahahahaha....aku percaya kau Singh....

Berbalik kepada persiapan aku, ubatan dan supplements aku dah sediakan Isnin lalu. Taklah banyak...hanya yang penting sahaja. Yang lain-lain aku pasti, boleh didapati disepanjang perjalanan.  

Begitulah sikit-sebanyak yang aku sering lakukan apabila nak berjalan. Apatah lagi apabila berjalan seorang begini. Aku lebih suka bersedia (merancang) daripada membuat kerja secara last minute. At least apabila dah bersedia, aku akan lebih 'ready'. 

6. Rakan-rakan

Seperti mana aku pernah bercerita dulu, aku ni ramai kawan. Dan kawan-kawan aku ni dah wujud sejak aku kecik lagi. Dari sekolah rendah, sekolah menengah, universiti, tempat kerja dll. Hampir kesemuanya masih aku hubungi. Alhamdulillah jika kita menjaga persahabatan dan menjaga hubungan silaturrahim serta jujur dan ikhlas, aku pasti kita akan sentiasa didekati.  InsyAllah. 

Sepanjang perjalanan aku nanti, aku bakal bertemu dengan beberapa orang rakan-rakan sekolah serta Universiti. Kami hanya akan keluar minum kopi, makan sandwich ataupun enjoy padthai sesampainya aku ke destinasi tertentu dan sebelum aku berangkat ke destinasi seterusnya. Sebagai contohnya di Bangkok nanti, insyAllah aku akan bertemu beberapa rakan Thai, untuk minum kopi sebelum aku cari tempat untuk mandi kemudiannya berangkat dengan keretapi seterusnya... Alhamdulillah. Aku dah contact mereka beberapa bulan yang lalu. Unless kalau ada perubahan disaat-saat akhir. Buat masa ini semuanya diramalkan baik...

Satu yang aku tak sabar ialah untuk bertemu sorang lagi rakan lama aku di Vientienne nanti. Siapakah dia dan dimanakah aku akan tinggal, aku tak nak cerita lagi....biarlah ia menjadi 'RAHSIA'.......ianya hanya bakal terungkai pada 4/10 nanti. Pada yang nak mengikuti siri "Kembara Solo Tak Tentu Hala" aku secara daily, bolehlah ikuti fb aku, 'Mohd Shahrir Ali' kerana aku akan update status dan cerita aku disitu dulu sebelum dikumpulkan ke dalam blog atau jika tidak, aku masukkan entry yang sama juga ke blog...i'll see what's best...

Have a pleasant day ahead people!

1 ulasan:

Nek Rock berkata...

Have a safe trip Uncle!!

Nek pun lagi planning nak naik train from west to east US, baca reviews katanya 3 nights, pheww

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali bah 17

  Assalamualaikum dan bertemu sekali lagi kita pada kali ini setelah agak lama saya mendiamkan diri mengumpul bahan. Sewaktu saya ...