Selasa, Oktober 17, 2017

Pengembaraan Solo Tanpa Tujuan - part 4

(cerita ini diambil dari FB posting saya minggu lalu)

Pada saat saya sedang menulis/menaip ini, saya berada didalam 'sleeper train', katil bawah kelas 2 yg bertolak dari stesyen Hatyai tepat pada pukul 6.45pm. Kini telah hampir 30 minit keretapi ini berlepas dan saya terasa seperti diawangan. Terbuai-buai kekiri dan kanan.

Pagi tadi saya memohon kepada pihak hotel utk check out sedikit lewat dari waktu kebiasaannya yakni pukul 2 petang. Tunggu di lobi hotel, kepala otak saya ligat berfikir apa yg harus saya buat bagi menunggu keretapi yg dijadualkan berlepas pada pukul 6.45pm. Saya menyandang beg di bahu dan kembali melangkah ke kedai Sulaiman untuk makan tengahari. Dua hari saya disitu utk minum, tidak kelihatan seorang pun yg mengunjungi kedai makan tersebut. Saya hairan..apabila berada disituasi sebegini, anda janganlah pergi bertanya kepada "tokmoh". Jawapan yg bakal anda terima ialah, 'terkena buatan orang' ataupun 'ada orang dengki'. Berdasarkan kepada jawapan clichè yg sering kita dengar, saya memberanikan diri utk memesan makan. Saya pesan ayam masak merah, nasi putih dan juga bistik (bistik? beef steak?) manakala minuman yg saya pesan ialah kopi ais. Oh, lupa nak bagitahu. Kehadiran saya langsung tak disedari walaupun saya melintas betul-betul disebelah gadis manis pekerja restoran tersebut. Beliau asyik bermain game di mobilenya....saya mengambil menu sendiri dan duduk di meja belakang berhampiran cashier...saya memanggil cashier dan memberitahu yg saya nak makan! To cut the story short, kesemua makanan yg saya pesan, tak sedap. Entah kenapa kesemua masakannya terasa tomato based! Terlalu 'kental' dan terasa spt tomato sauce jenama maggi yg dituang kedalam kuali dan dipanaskan. ...Seperti kebiasaannya, walaupun tak sedap, saya habiskan juga makanan yg saya pesan kerana menghormati tukang masaknya yg masak! Kini saya faham kenapa tidak ada kelibat seorang pun yg makan dan minum di restoran tersebut selama 2 hari saya disitu! Misteri terungkai sudah....

Selesai makan, saya berjalan longlai menuju ke stesyen keretapi. Cuaca sedikit redup dan agak dingin. Setahun yg lalu, diwaktu yg hampir sama, saya berjalan dengan Kamal Ariffin Yuya menyusuri sungai Chao Phraya di Bangkok. Terdetik dibenak saya, cepat masa berlalu....

Sesampainya saya di stesyen, saya terfikir, apa saya nak buat selama 4 jam sebelum keretapi bertolak? Kaki saya melangkah laju menuju ke Hatyai Train Station Hotel/Hostel. Di resepsi, saya mengambil katil di dormitory yg berharga baht150 utk 3-4 jam berehat. Depositnya baht300 dan akan dipulangkan semula apabila kita serahkan kunci sewaktu check out. Ada 4 katil didormitory tersebut. Ada penghawa dingin, tilam keras (saya selesa), bantal keras, selimut baru dikeluarkan dari plastik laundry, tuala mandi, sebuku kecil sabun mandi dan sepeket shampoo. Not bad....saya caskan mobile saya dan terlelap nyenyak.

Jam 5.45pm saya terbangun dengan sendirinya. Bersiap dan turun ke resepsi utk mengembalikan kunci dan mengambil wang deposit saya semula. Terasa sedikit segar. Mungkin pada usia yg muda (muda?) sebegini saya memerlukan rehat yg cukup ketika berjalan jauh......hmmmmm.....

Usai membeli sebotol besar air mineral saya hampiri pintu masuk stesyen keretapi Hatyai dan scan beg sandang saya. Capai semula beg sandang, saya lihat keretapi ke Bangkok telahpun berada dilandasannya. Saya di koc bernombor 4 dan katil bawah saya bernombor 34. Tiket kelas 2 tempat tidur katil bawah ini berharga baht945. Obviously katil atas sedikit murah manakala ruang kepalanya sempit. Pilihan saya tepat. 30 minit bergerak, barulah pekerjanya menukarkan tempat duduk kami menjadi sebuah katil utk saya harungi perjalanan selama hampir 16 jam ini...Diberikan bantal, selimut, disisi saya ada reading light dan socket utk mengecas peralatan spt telefon bimbit. Sangat convenient. Tempat tidurnya selesa dan lebih lebar. Personally, saya prefer yg ini dari sleeper train ktm kita..

Malam ini saya akan cuba dapatkan rehat yg secukupnya kerana esok, hari saya amat panjang sebelum mengambil connecting train ke Nongkhai pada jam 8 malam, hari yg sama. Tapi seperti yg saya beritahu sebelum ini, di Bangkok saya akan bertemu rakan lama saya dan kemudian saya ada sedikit tugasan rasmi yg perlu diselesaikan sebelum mencari hostel murah utk saya berehat dan mandi sebelum bersiap utk perjalanan seterusnya...

Saya suka perjalanan seperti ini. Tidak ada dateline (tetapi harus selesaikan juga beberapa tugasan penting), menaiki keretapi seorang diri, bertemu rakan lama, singgah dibeberapa café dan hostel-hostel kecil yg murah, melihat kehidupan masyarakat setempat serta mengambil foto. MasyAllah...inilah yg sering saya nyatakan sebagai nikmat dunia! Good night people dan nantikan sambungan cerita saya esok yakni selesai pertemuan saya dgn rakan lama saya....SELAMAT MALAM!

"Live Balanced Life To The Fullest"
#unclefrommas

Image may contain: bedroom and indoor

7 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Kakcik baca semua catatan Uncle di fb...dan ianya menyeronokkan... :)

Uncle berkata...

Terimakasih Kakcik kerana setia mengikuti cerita saya....

mokja berkata...

Kalaulah masih bertenaga dan ada kesempatan mau ajak cikli pi jalan jalan begini. Light and easy. Cerita uncle buat saya mengimbau kembali kenangan balik dari KL ke Perlis naik keretapi Senandung Malam. Tak boleh tidoq langsung kerana ketapi dok goyang goyang.Besok pagi jln pun terhoyong hayang. haha.

Uncle berkata...

Cikgu, saya rasa yg paling dekat utk cikgu ialah pekan Songkhla. la ni dah cantik...banyak street art, murals, tiny and hip cafés, rumah2 lama dan gudang lama yg diubah menjadi tempat utk pelancong kunjungi. Juga banyak boutique hotels. Tak banyak stall perniagaan spt di hatyai...mungkin dikawal oleh majlis daerah dan yg paling bagus ialah kawasan tersebut "bersih" dari gejala maksiat. Itu pengamatan saya selama beberapa jam disitu. Jika sebaliknya, tak pasti pulak saya..

Lady Windsor.

Mohon maaf sebab Uncle terpadam komen LW yg ditinggalkan. Walaubagaimanapun, Uncle masih ingat intipatinya..

Uncle juga terkejut kenapa makanannya tak sedap spt kebiasaan gerai/kedai Thai yg lain. Tetapi hakikatnya begitulah. Uncle rasa ini perniagaan keluarga kerana pekerjanya semua pompuan, muka seiras dan rasanya usia mereka berturutan. Yg sulong buleh cakap melayu/thai manakala 2 lagi pompuan tak reti. Uncle rasa mak depa jadi cashier. Mungkin ia hanya business sampingan...lelaki (ayah atau abg) tak kelihatan..

Tapi sejak hari pertama (Uncle pi 3 hari berturut utk minum hanya last day order lunch)

Lady Windsor berkata...

Tak pe Uncle..terdelete ke apa, tak dal hal punyalah..
Saya rasa betui tu, depa bisness suka-suka ja..sebab kalau depa nak bisness betui2, mesti depa cari tukang masak yang tahu tackle 'citarasa' dan selera pelanggan kan. Dan setahu saya lagi laa, orang Siam ni kalau bab masak dan makan, depa tak main-main nak-nak lagi kalau yang muslim. Pun begitu ada juga yang makan ular dan segala bagai haiwan eksotik lain dan depa bukan muslim so tak jadi masalah dengan kita.

o ya, kat AU2 tu Uncle ada satu food court yang berhadapan dengan pejabat kastam tu..kat situ ada satu kedai siam offer nasi daging padprik...saya dulu masa dok AU3, tiap-tiap minggu ulang p makan sebab rasa kena dengan tekak..hehe sebenarnya memang depa masak sedap...padahal lelaki yang masak, kombinasi anak dan ayah rasanya. La ni pun masih ada..

Uncle berkata...

AU2? Hahahahhahaha...thanks for the info...insyAllah bila free, Uncle akan sampai...

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...