Jumaat, Disember 08, 2017

Mula dah.....


Setelah saya menulis tentang buku minggu lalu, tiba-tiba minat membaca saya telah kembali terangsang. Mungkin kerana saya dikelilingi oleh peminat-peminat buku...haha...

Saya mula dengan membaca buku yg berjudul, The Success Principles karya Jack Canfield. Tajuknya amat simple. Apa yg diketengahkannya juga merupakan sesuatu yg kita selalu hadapi/harungi...seperti salah satu topik kecilnya yg bertajuk: 'You Have To Give Up Blaming'. Katanya, anda tidak akan berjaya selagi anda berterusan menyalahkan sesuatu/seseorang hanya kerana anda tidak mahir melakukannya! (you will never become successful as long as you continue to blame someone or something else for your lack of success). Bagi saya ia 'spot on'. Haha....sungguh menarik sekali....

Satu lagi tajuk kecilnya di ms 11 berbunyi, "You Have To Give Up Complaining". Katanya, orang yg sering komplen itu kebiasaannya adalah merupakan 'punca' kpd segala masalah...haha menarik bukan? Maka oleh itu, kita harus mencari kesalahan kita terlebih dahulu sebelum menuding jari kepada orang lain kerana kita masih belum pasti samada orang itu bersalah mahupun tidak!


Banyak menyedarkan saya dan pada masa yg sama juga, ia membantu kita utk memperbaiki diri sendiri. Mulakanlah dengan diri sendiri dahulu...

Have a pleasant weekend, people!

live balanced life to the fullest
#unclefrommas




Tiada ulasan:

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...