Jumaat, Jun 29, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali - bah 10


Setiap kali saya melihat koleksi buku-buku TS, saya jadi tak tahu mana saya nak mula baca dulu. Pegang yang kiri tertengok yang kanan, pon menarik. Last-last takdak satu pon yang saya sempat habis baca. Tapi ada bacalah perkara-perkara pokok yang penting. Buku-buku yang saya belek dan baca, hampir kesemuanya ada tanda-tanda garisan berulang. Ini saya pasti merupakan hasil kerja TS ketika beliau membacanya. Ada 2 kemungkinan. Satu, mungkin baris ayat tersebut berjaya menarik perhatiannya manakala yang kedua pula mungkin ada pengajaran penting yang ingin diingatinya mahupun diulang bacanya.

Saya juga perhatikan setiap kali TS mengunjungi library peribadinya, saya pasti TS akan mengambil semula salah satu buku lama daripada koleksi puluhan ribu buku-bukunya untuk selama beberapa hari dan perkara ini tak sempat nak saya tanya kepada TS kenapa. Tapi saya rasa ia ada kena mengena dengan 'isu semasa' dan juga perkara-perkara yang ingin 'ditekankannya'.

Blog Tan Sri telah habis saya baca. Saya amat gemar membaca penulisan TS melalui masukan-masukan diblognya. Banyak perkara yang saya pelajari dan yang membuat saya paling terharu ialah salah satu blog 'entry' yang ditulisnya sebaik saja beliau pulang dari mengerjakan haji pada tahun 2009 ialah....


40. Pengalaman di Makkah di bulan puasa yang lalu dan pengalaman mengerjakan haji pada tahun ini telah mengenalkan saya kepada banyak kawan-kawan baru. Istimewa sekali ialah Tuan Haji Shahrir yang menjadi pengurus Food & Beverage ( Makanan dan Minuman ) dan House-keeping ( Urusan bilik ). Khidmat beliau begitu cemerlang sehingga ramai penghuni hotel-hotel berdekatan yang datang ke Al Safwah untuk makan tengahari dan malam. Menteri dari Nigeria begitu kagum dengan khimat di Al Safwah dan berjanji akan memindahkan rombongan rasmi negaranya dari hotel kelas tinggi berdekatan ke Al Safwah.

Al fatihah..
 

live balanced life to the fullest...

4 ulasan:

meintheswim berkata...

Adalah satu kepuasan diri dalam kerjaya apabila kita mendapat appreciation daripada sesaorang yang di anggap hebat oleh masyarakat.

Azian Elias berkata...

banyak kenangan dgn beliau ye uncle.

Uncle berkata...

meintheswim

alhamdulillah. saya amat bersyukur dipertemukan dengan seorang tokoh hebat seperti beliau. bermula dengan pertemuan ditahun 2009 di Mekah, hinggalah beliau menghembuskan nafas terakhir di zehn, pantai, kl.

Uncle berkata...

Azian Elias

Sangat banyak. Ini baru 10.....hahahahaha....

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...