Sabtu, Mac 24, 2012

Curry Land Part 3

Beautiful cherry blossom..

Trip aku yang ini amatlah bermakna. Selain daripada dapat menjejakkan kaki aku kali pertama di pekan kecik ni, aku jugak dapat bertemu semula kawan lama aku yang dah lebih dari 10 tahun aku tak jumpa. Bercerita sakan kami pasal zaman sekolah rendah yang mana Matt London ni merupakan Head Boy di sekolah rendah Banda Hilir, Melaka tahun 1979 manakala aku pulak take over position dia pada tahun 1980 sebelum aku ke Alor Setar. Coincidently kami sama-sama dapat masuk SDAR but obviously Matt merupakan senior aku setahun. Kami sama-sama dalam pasukan olahraga sekolah, kami sama-sama satu block yakni Bendahara, kami sama-sama satu bilik at one time dan kami sama-sama amat passionate dengan rugby dan bermain dalam satu pasukan waktu disekolah dulu. Sudah pastilah pertemuan dengan Matt London di London amat-amat memberi makna untuk aku. Aku akan sentiasa "cherish" pertemuan dan persahabatan kami ini. Matt dah ada 2 orang anak dan telah pun membuat keputusan untuk menetap di London selama-lamanya memandangkan anak-anak dia pun dah sekolah kat sini (kalau nak datang london dan perlu tempat penginapan dan lain-lain, Matt is at your service! Hahahahah)....sama macam sorang pengusaha restaurant Malaysia yang terkenal yakni Tok Din yang dah 31 tahun menetap di London. TD berasal dari Kancut, Alor Setar tapi dilahirkan dan membesar di Kampung Kastam, Gelugor,Penang. Datang ke London 31 tahun dulu untuk belajar Accountaccy tapi menukar haluan sebagai tukang masak. Sekarang merupakan pengusaha tersohor disini. Aku berkesempatan makan 2 kali kat sini dan ternyata Restaurant Tok Din sentiasa penuh dan aku terpaksa buat booking untuk dinner. Available time for me was only at 9.30pm. TD tutup pukul 10.30 malam tapi tetamu Mat Salleh berduyun-duyun datang....well done TD!



Souvenir shop

Aku jadi "pig crazy" (direct translation = gila babi. Hahahahahah) bila tengok kedai souvenir kat sini. Semuanya menggoda nafsu remaja aku. Tapi aku sabar....bak kata aunty kat aku selalu, "sabarlah sikiiiit!". Dia tahu aku jenis tak sabar. Kalau aku nak, aku akan usaha sampai dapat. Dan jugak aku mahukan sesuatu tu dengan cepat. Kebaikan daripada sikap aku ni ialah, usaha yang keras untuk mendapatkan sesuatu sehingga aku berjaya. Sebagai contohnya kerja haruslah sempurna dan aku akan pastikan yang semuanya ditahap terbaik untuk aku, guests aku dan associates aku semuanya. Manakala sikap aku nakkan result yang cepat pulak, kebaikannya ialah aku tak suka delay dan aku nak tengok result. Tak kira baik atau buruk...kalau baik, aku akan usahakan yang lebih baik lagi manakala kalau result tak baik, aku akan cari jalan penyelesaian. Tapi aunty cukup marah dengan aku bila aku tak sabar....katanya banyak buruk dari baik...tu pasal dia selalu pesan kat aku, "sabarlah sikit...!@#$%^&*". Hahahahahahahah.....(gelak galak ni, ataupun orang kedah kata, gelak chaih!). Anyway, macam tulah kerja aku. Kerja dihotel mahupun ketika aku menjaga pembesar-pembesar negara, semua nya perlu dilakukan dengan cepat. Aku bernasib baik kerana boleh melakukan "split second decision" dan itulah kelebihan aku walaupun tak semua decision itu berpihak kepada aku. Bottom line is, the job gets done dan tetamu aku dapat result yang baik. Tapi ada jugak beberapa kali decision aku bercanggah. Oleh itu aku akan cepat-cepat bertukar arah tanpa tetamu aku tahu macamana aku berusaha untuk memenuhi permintaan depa. Selalu aku bercerita yang aku ni umpama itik yang dok berenang kat River Thames (kalau ada), yakni, diatas permukaan air nampak tenang tapi kaki di dalam air tu bergoyang atau kelam-kabut bagai nak gila. Pokok pangkalnya walaupun aku jadi kelam-kabut, tetamu aku tak perlu tahu.....hahahahahahah.....muka mesti tenang dan confident. Aku tak menipu tapi aku berusaha walaupun banyak ranjau dalam memenuhi kehendak semua orang...Nah...oleh itu, aku akan selalu mahukan jawapan yang cepat dan kemahuan aku  (dengan cara yang diredhai) haruslah dipenuhi! Boss lama aku dulu yakni Marc Cosyns yang sekarang ni GM di Lisbon Marriott (boleh google nama ni) dalam appraisal untuk aku ada menulis bahawa aku seorang yang "bekerja keras" dan sangat "bullish" dalam memperjuangkan kebenaran mengikut peraturan...tak ada kona-kona budak ni...(dia lah kata...hahahahah) 
 
Bayswater, I stayed at the end corner!

Bangunan-bangunan sini masih di kekalkan dengan bentuk asal. Facade tak boleh diubah dan kalau diubah, kita akan disaman. Saman pulak bukan "kecik anak @ small kid" (direct translation lagi ni...tu yang ZAABA marah kat aku...hahahahah). Meletup-letup kalau kena. Therefore, bangunan depa berusia beratus-ratus tahun! Kalau kita, selagi boleh runtuh dan bina kondominium, undang-undang pun boleh diketepikan....something is really not right somewhere. This is a personal opinion...tengok sajalah Pudu Jail mahupun sekolah di Bukit Bintang dulu tu....oh mann....these are buildings yang boleh dimasukkan didalam kategori "heritage" dan harus dipelihara dan dimasukkan didalam peta pelancongan sebagai monument ataupun bangunan warisan yang harus dilawati setiap kali melancong ke Malaysia. Something "not to be missed" ataupun "10 places, a must visit" dan disiapkan dengan tourist guide @ guided tour".


Palace of Henry VIII. Awesome!

Ini merupakan tempat penginapan Henry VIII beratus-ratus tahun dulu. Masih dikekalkan dengan bentuk asal walaupun beberapa tahun lalu dah terbakar! Memerlukan satu hari untuk pusing habis. Aku pusing tak habis....tapi puas dapat tengok bilik beradu, bilik baca, jamban tong dia dll...hahahahahahah....aku suka...pasal tu aku suka ke istana Johor yang ada muzium tu sebab muzium tu ada bilik meeting dan bilik tidur....serta kaki harimau yang dikeraskan dan dijadikan ash tray!"?. well done for preserving the heritage!


Senjata yang diguna pakai beratus tahun dulu..

Yang kat atas tu aku ingatkan apa, rupanya tombak, senapang dan pistol yang disusun rapi. Cantik dan patut dijadikan panduan oleh muzium-muzium kita di Malaysia. Jugak disertakan dengan cerita-cerita menarik pasal senjata-senjata tu semua. Kelebihan depa. Henry VIII ni ada 6 isteri. Ada yang mati, ada yang kena penggal kepala (pasal infidelity yakni isterinya menduakan dia dengan menjalin hubungan dengan lelaki lain...err...pada pasangan-pasangan kita, janganlah buat lagu tu! Aku berdoa sangat-sangat sebab aku pasti parut sakitnya dikhianati itu sangat besar dan effectnya akan sampai ke mati!!!)


Melakonkan satu babak!


Aina from Tandop Aloq Setaq taking order

2 kali aku makan kat Jom Makan. Location yang tersangat baik. Mesti berjuta-juta dibelanjakan. Restaurant yang simple tapi exclusive, tatarias yang ringkas dll. My prediction is, "What A Waste!".  Semalam siang sewaktu aku lalu kat Trafalgar Square at about 1pm, aku tengok tempat tu kosong....then malam pulak sewaktu aku ke Del Aziz di Westfield for dinner, sengaja aku melepak kat small piazza yang ada kat depan Jom Makan. Ternyata kosong kalau nak dibandingkan dengan Wagamama ataupun Meat Restaurant. Restaurant lain yang sederet dengan JM penuh tetamu sampai kat luar. Aku tak tahu sapa punya restaurant ni dan sapa punya projek. Tapi aku pasti yang projek ni menelan belanja yang besar dan aku rasa projek ni mempunyai masalah! Walaubagaimanapun ini hanyalah pandangan peribadi aku yang tak sekolah ni. Do not quote me on this!


Bought a book here

Aku selalu lalu kat depan kedai ni di Notting Hill dan ada sekali tu aku berhenti dan beli sebuah buku kat sini. Collection yang melimpah-ruah dan tajuk-tajuk yang sangat menarik perhatian. Kedai ni disyorkan oleh salah seorang bekas pembesar negara. Aku cuba masuk dan lihat koleksinya dan ternyata aku tak hampa. Lepas beli, aku melepak pulak diluar kedai kopi sebelah Daunt tu yang menjual pizza. Minum hot chocolate di luar sambil membaca buku pada suhu 19C-20C adalah "heaven" untuk aku. Terasa macam aku minum kopi dan membaca novel di "Cafe de la Paix" di Paris dulu......Allahuakbar....rezeki yang Allah bagi kat aku la ni sangat besar nikmatnya.....aku tak kaya wang ringgit tapi alhamdulillah aku bersyukur....Have a pleasant and productive weekend people........

12 ulasan:

Lady Windsor berkata...

Salam Uncle,
Arghh jelessnya tengok kedai buku tu dan lagi jeles bila uncle boleh duduk baca buku sambil minum hot choc pada suhu 19C...huhu memang heaven...ok I promise one day nanti I mesti buat juga...hihi over confident ni..

Uncle, ke depan sikit lepas kedai Tuk Din tu, seberang jalan tu kan ada kedai souvenir kan! Kan! Hikhikhik...kedai souvenir tu banyak souvenir kan...

Lady Windsor berkata...

O ya, nampak gayanya kalau nak enter blog saya kena transit kat UK lama2 la uncle...hihi. Ajaib sungguh blog itewww kannn....:)

Uncle berkata...

Salam LW.
Surprisingly kedai2 tu semua tutup la pulak...hahahahahah......pi katok 4-5 kali pon dia buat tak tao ja...awat jadi lagu tu hah? Hahahahahahah...kawan TD kot tu semua?

Uncle berkata...

Salam LW. Memang hairan bin ajaib blog iteww....memang seperti yang dibagitahu...Uncle kena mai selalu, barulah dapat bukak blog super-duper iteww...hahahahahah...

norh berkata...

nak kena beli tabung dinasor ni, hajat di hati nak p kedai Tok Din..

awang berkata...

Salam Pak cik,,

Waaa borong sakan nampak, apa pun selamat kembali ketanah air, Kata tak kaya dgn wang ringgit, itu lah org kaya bukan nak ngaku kaya hehehe

Mak Wardah berkata...

Uncle, u really make me full of jealousy...Hope terrific journey..

Uncle berkata...

Salam Norh.
Kumpoi duit naaaa....kalau nak pi sana ajak uncle sekali pasai uncle kenai dia...hahahahahah

Uncle berkata...

Salam Awang.
Sunggoh aihhh yang ada cuma mutu cabok ja satu....tu pon plate nombot belakang dah luruh!

Uncle berkata...

Salam Mak Wardah.
It was indeed a terrific journey!!!!

Lady Windsor berkata...

salam uncle, i nak pinjam pic paling atas tu ya...rasa cam cantik sangat pokok cherry tu...nanti i kredit to u..tq.

Uncle berkata...

Salam LW. Ambiklah....janji belanja milo ais!!!! Hahahahahahah

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...