Jumaat, Mac 08, 2013

Great weekend!

Marina Ayumi

Pada hari sabtu dan minggu yang lalu aku menjadi tersangat sibuk. Kami para ibubapa kepada pemain-pemain bolasepak VI dibawah umur 15 tahun bersepakat untuk meniaga air apabila ada sesuatu karnival di sekolah VI. Oleh kerana pada hujung minggu lalu ada pertandingan ragbi 10 sebelah disana, maka aku dibenarkan meniaga air bersama-sama dengan gerai-gerai yang lain. Aku dan para ibubapa lain telah sepakat untuk menyumbangkan 2 crates minuman tin dan makanan secara percuma untuk dijual dipadang nanti. Modal pembelian tak dipulangkan. Ini sebagai permulaan modal berniaga kami.
 

Arman Azumi

Pukul 5.30 pagi aku dah terjaga. Berkemas apa-apa yang patut, meja lipat, kerusi lipat, clothes hanger, dan macam-macam lagi aku masukkan ke dalam kereta. Berada di padang pada pukul 6.30 pagi. Beberapa ibubapa telah kelihatan dan semuanya menjadi sibuk menyiapkan gerai, menyusun minuman, memunggah barangan, menggantung baju-baju tee yang hendak dijual dan lain-lain lagi. Pelanggan pertama datang pada pukul 8.30 dan membeli 2 bungkus nasi lemak. Aku senyum lebar. Ini kali pertama aku meniaga dan beliau merupakan pelanggan pertama aku. Alhamdulillah. Panas terik membuatkan aku membeli sendiri air yang aku jual...hahahahahaha....maklumlah ditengah padang. Sewaktu berjualan, mata aku liar dan telinga aku "capang" sebab nak dengar dan nak tengok adik-adik SDAR bawah 15 tahun aku lawan rugby. Teringat pulak sewaktu aku bersekolah dulu.

Kat opis..

Penjualan aku dihari pertama sangatlah memberangsangkan. Aku dapat RM412! Wah banyak jugak setakat menjual air! Budak-budak SDAR bawah 15 tahun pun senyum panjang sebab semua sekolah depa belasah dan yang paling banyak ialah menang besar 57-0! Esok depa masuk quarter final. Tahniah adik-adik dan coaches! Aku balik kepenatan tapi sempat bawak anak-anak makan malam di Pak Ya Chinese Restaurant di Ampang, berhadapan dengan IPD Ampang. Sepelaung saja dari rumah aku! Lepas makan malam kami bergegas makan kek pulak. Part tu aku sedikit reluctant tapi memandangkan semua anak-anak muka sayu dan kuyu, aku gagahkan jugak makan satu slice di Secret Recipe Great Eastern Mall! Pergh...habislah workout aku hanya dengan sekali makan! Aku terlelap awal sebab kepenatan. Dalam perjalanan pulang aku terpanggil untuk mengucapkan terimakasih kepada Yuya yang bertungkus-lumus bekerja menjual air bersama-sama aku dan syukur kerana aunty juga membantu dengan menghantar barang-barang ke padang dengan kereta (aku dengan shirley davidson!), menjahit pouch untuk dijual dan juga bersengkang mata sampai ke pukul 4.30 pagi semata-mata mahu menghabiskan pouch begnya yang sangat chomel! Aku terpegun dengan kesungguhan Yuya membantu aku dari pagi sampai ke senja. Tak sekali pun dia mengeluh letih. Dia yang sibuk berjual, dia yang sibuk mengira duit yang kami dapat dan dia juga yang bermandikan peluh! Yuya is a hardworking kid! Alhamdulillah....thanks Yuya!


dan Kamal Ariffin Yuya..

Malam sebelum tidur, aku bertanya samada Yuya nak rehat pada hari minggu tapi dia bingkas menjawab yang dia nak berjualan lagi. "Sapa nak jual air nanti", katanya! Aku tersenyum dan pelan-pelan aku tutup pintu bilik dia dan matikan lampu....Hari kedua bermula dengan agak perlahan. Sampai ke tengahari kami cuma dapat tak sampai RM50. Aku belum panic sebab aku tahu, selepas lunch time nanti dan sewaktu "break" ramai players yang akan menyerbu gerai air. Telahan aku tepat. By the time aku tutup gerai pukul 7 malam, aku dah berjaya mengumpulkan sebanyak RM600 hasil menjual air dan kuih serba sedikit. Total jualan kesemuanya berjumlah RM1023.25 selepas ditolak apa-apa modal. Alhamdulillah. Duit tu nanti aku akan masukkan kedalam tabung "Bolasepak B15 tahun Victoria Institution" buat digunakan bagi keperluan bolasepak mereka dan lain-lain lagi.
 
Manakala pasukan rugby SDAR bawah 15 tahun pulak berjaya menjadi johan pada kejohanan Rugby VI 10's kali ke 5 dengan membenam Sains Ulu Selangor (kalau tak salah aku) dengan 2 try. Well done boys......aku berbangga.....pertamanya dengan hasil penjualan air bersama-sama Yuya dan para ibubapa lain, keduanya kerana juniors aku jadi johan rugby....hahahahahahaa....what a great weekend indeed!

5 ulasan:

ummi_khalish berkata...

mabruk alaik buat semua....:-) semoga uncle terus berjaya mencapai impian.. dipermudahkn segalanya..dan dirahmati Allah..

p/s:terubt rindu tengok gambar bdk cumil tu...:-)

Uncle berkata...

Salam ummi_khalish.

Terimaksih dan insyAllah Uncle akan meneruskan apa juga usaha murni selagi termampu! Teringin nak tgk foto khalish pulak!

mokja berkata...

well done uncle sbb mampu terlibat dgn aktiviti anak anak.Tak semua bapa malah ibu yang komited begini...your children must be proud of you.

Uncle berkata...

Alhamdulillah mokjadeandell.

Selagi kudrat masih ada, demi anak2...saya akan lakukan apa saja.....sekolah depa, jumpa guru2...tgk latihan bolasepak depa, tuition anak2...semuanya...akan saya lakukan...time will not be on my side therefore saya haruskan lakukan sebaik mungkin untuk depa. Saya enjoy anyway...

ummi_khalish berkata...

assalam uncle..jmput baca blog dil

http://papamama-cintasuci.blogspot.com/

dalam tu banyak gambar anak2...n dil dah add fb uncle..dgn nama hazin dil khalish...:-)

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...