Rabu, Julai 02, 2014

Buka puasa di Cheras

Semalam bertempat di salah sebuah hotel di Cheras, aku berjaya mengumpulkan beberapa orang rakan 'sekawah' aku sejak tahun 1981 untuk sama-sama berbuka puasa dan merangka beberapa projek untuk tahun baru nanti. Tak lah ramai memandangkan semuanya sibuk berbuka dengan keluarga. Tapi 8 orang termasuk aku sudah memadai untuk merencanakan projek-projek lain dihujung tahun dan juga tahun depan. Sungguh payah nak mengumpulkan rakan-rakan walaupun hanya 8 orang memandangkan jawatan dan tugas yang mereka sandang. Ada yang dah membayar tetapi disaat akhir tidak dapat pula menghadirkan diri. Namun semua itu tidak menjadi masalah kepada 8 orang "teruna" yang dah lama tak bertemu. Paling awal sampai ialah Kudo. Sewaktu Kudo menalipon, aku masih diatas moto. Terpaksa berhenti ditepi jalan untuk menjawab kerana aku risau kalau-kalau itu adalah panggilan penting. Aku jawab yang aku berada diatas moto.
dari kiri: kudo, aku, POP, demang, payau, buji dan chelayer. Tak kelihatan, iq.
 
Hujan sangat lebat. Aku terpaksa berhenti diatas MRR2 hanya untuk memakai baju hujan. Mulanya fikir, aku mahu lajak terus ke hotel tetapi memandangkan cuaca yang sangat tidak menentu, aku terpaksa balik ke rumah dulu untuk bertukar pakaian! Basah lencun aku dibuatnya. Hujan tak juga reda. Apabila dah agak kurang, aku bergegas menunggang moto ke hotel di Cheras. Kudo dah sedia menunggu. Begitu juga POP. Lepas setengah jam, sorang demi sorang mula sampai. Yang paling aku tak jangka ialah PAYAU sebab daripada mula lagi tak pernahnya beliau mengirimkan sms atau apa-apa saja indication yang beliau akan ikut serta tapi tiba-tiba saja ada!
 
Pilihan makanan agak menarik jika nak dibandingkan dengan diskaun yang kami bayar. Makanan kampung biasalah, penuh kaunter buffet.  di buffet ke dua pula diletakkan salad beserta beberapa jenis air termasuk air tebu. Action stall pulak ada satay dan lamb station, pasta station, soup station dan lain-lain lagi. Aku seperti kebiasaan apabila makan buffet, nasi tak akan aku jamah. Kalau nak makan nasi dan rendang, baik aku balik rumah! Makanya aku dok ronda-ronda kat pasta station. Ngap satu spaghetti carbonara. Ronda kat noodle station, ngap satu mee rebus. Ronda-ronda kat meat station, ngap aku rembat lamb dan satay. Lepas makan aku tersadai. Seluar rasa ketat. Baju rasa sendat. Semuanya berlaku secara tiba-tiba...hahahahahahaha.....
 
Perbualan rakan-rakan nasi sekawah banyak berkisar kepada projek dihujung tahun nanti dan juga projek besar tahun depan apabila kami berusia 47 tahun. Diwaktu itu genaplah 30 tahun kami meninggalkan bangku persekolahan menengah. Walaupun umur sudah menghampiri setengah abad, apabila bertemu, kami kembali menjadi 17 tahun seperti tahun 1985. Cerita berkisar dengan bagaimana kami meniru didalam peperiksaan add maths (yang tu aku) dan bagaimana Payau meniru sewaktu peperiksaan English dan lulus lebih baik daripada orang yang ditirunya! Kami ketawa berdekah-dekah. Bukan calang-calang orang yang hadir semalam. Demang baru saja mendapat anugerah cemerlang daripada Perdana Menteri beberapa hari lalu manakala Payau pula merupakan kepala HR disalah sebuah syarikat besar antarabangsa.
 
 
IQ pula orang kuat di Sime Darby dan sampai paling lewat malam tadi. Kesian kat dia kerana katanya payah nak cari hotel. Orang dah buka puasa baru lah dia sampai. Tapi nasib baik dia sampai.....bila IQ dan Payau (dua-dua kelantan) ada, lagilah kecoh jadinya....IQ aku selalu jumpa. Tapi yang lainnya masyAllah punyalah payah. Terutama sekali POP. Rasa aku dah hampir 30 tahun keluar sekolah, ini baru merupakan kali ke 2 aku jumpa POP. POP ni terlepas ke US lepas sekolah dan lepas dia menghabiskan A Level kalau tak salah aku. Sama lah si Demang dan Payau.   Buji dan Chelayer juga bekas graduan universiti besar di Malaysia dan terserlah dengan syarikat dan jawatan yang mereka sandang sekarang. Kudo di negara kangaroo manakala IQ di NZ. Negara yang aku teringin sangat nak pergi. Kalau dapat tengok pasukan all blacks berlatih rugby pon jadi lah...tempat lain aku tak payah pergi!
 
Aku ada bercerita semalam yang aku ada bagitahu staf-staf aku di Mekah dulu yakni kalau di Malaysia, buka puasa ada kugiran....siap ada penyanyi pompuan lagi....Semua staf aku kata, "MasyAllah....haraaammmmm....haraammmmmm". Semuanya terkejut! Hahahahahahaha....Tapi itulah kita.....apa saja yang tak boleh, itulah yang menyeronokkan! Selamat berpuasa people!

2 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Salam Ramadhan Tuan...

Uncle berkata...

Salam Ramadhan juga pada Kakcik Nur sekeluarga!

Aunty dan mangga

Pokok mangga ni ditanam oleh aunty kat atas rumah aku. Oleh kerana aku di ground floor dan ada tanah lapang didepan, aunty kat atas...