Sabtu, November 07, 2015

3 dalam 1

Bersama Azman

Beberapa hari yang lalu aku sekali lagi diberikan kesempatan untuk memberi ceramah kepada sekumpulan pegawai kerajaan yang akan memulakan tugas di pelbagai agensi kerajaan diluar negara. Semasa aku bertanya, ada yang akan di tempatkan di Tokyo, Jakarta, Beijing, Paris dan juga Brussel! Wah...Brussel....memang hebat. Aku masih tak berkesempatan untuk menjejakkan kaki kesana lagi. Insyallah suatu hari nanti. Begitu juga dengan Budapest. Kenapa tiba-tiba Budapest menyinggah dikepala otak aku? Ini ialah kerana minggu lalu, telah berlangsungnya pertemuan alumni Cesar Ritz di Budapest. Aku lihat ramai rakan-rakan Eropah aku telah ke sana termasuklah rakan sekelas aku dulu yang gila berjalan melancong yakni Elaine Lee dari Hong Kong. Elaine ni memang super-duper. Sekejap dikirimkan gambar di Paris. Sekejap di Lisbon dan kini di Budapest. Ramai juga yang ke reunion disana. Terutamanya dari Spain, Turkey, Germany dan lain-lain. Aku memang teringin nak ke Europe sekali lagi tetapi memandangkan kadar pertukaran kini sangatlah mengerikan, aku rasa baik aku tangguhkan dulu...nah...makanya dalam kepala otak aku sekarang asyik terbayangkan Budapest!

Gambar aku bersama Azman diambil sewaktu berlangsungnya "talk" yang aku sampaikan itu di Istana Hotel. Azman pada tahun 2006/2007 merupakan Asst Manager kalau tak salah aku tetapi kini telah menjawat jawatan sebagai Banquet Manager. Alhamdulillah. Azman seorang yang berdisiplin dan tegas dan oleh kerana itu, aku tidak terkejut bilamana bertemu sekali lagi dengan beliau didalam posisi Banquet Manager ini. Tahniah Azman.

Bersama June

Gambar ini pulak aku ambil di Mezzo, Renaissance Hotel KL. June merupakan staff awal aku sejak tahun 1996! Bayangkan kini June telahpun bertugas selama 19 tahun di hotel yang sama. Talking about "loyalty!" Ada beberapa kali aku bercerita mengenai June yang setiap pagi menyiapkan aku kopi dan croissant untuk sarapan kerana selalunya aku tak berkesempatan. June seorang yang mudah diajar dan sentiasa positif. Sentiasa ceria walaupun bukanlah senang bekerja dengan aku. Aku ada cara tersendiri apabila bekerja. Ketegasan harus ada supaya sentiasa ada jurang pemisah. Ini penting bagi aku. Jurang tersebut bukanlah untuk membezakan pangkat tetapi lebih kepada batas-batas pergaulan serta perbualan supaya ada timbul sifat hormat-menghormati. Sewaktu mula bekerja June masih didalam umur belasan tahun. Kini anak sulungnya telahpun bersekolah menengah. Aku amat berbangga kerana mempunyai seorang pekerja yang sangat komited seperti beliau walaupun banyak kali juga beliau menangis sewaktu bekerja dulu. To June, please send my warmest regards to those who are still there. You guys are awesome! Insyallah kalau ada pertandingan rugby secara "live" aku akan singgah lagi. And yes, "neskepey" yang June buat merupakan yang terbaik di rantau ini!

Dah jadi stem!

Anak-anak dah aku stemkan. Puas hati. Dapat hantar ke serata pelosok dunia! Stok lain akan menyusul nanti. Hahahahaha...thank you very much kepada junior aku si Nadim di Pos Malaysia. Budak tu lah yang ke London menonton beberapa perlawanan Rugby World Cup tempohari! Memang gila budak tu! Bro Nadim, insyallah jumpa kita nanti dalam waktu terdekat. Btw, kalau sesiapa nak buat bbq kambing, si Nadim ni lah orangnya

Ok. Biar aku ambil kesempatan sedikit disini untuk sentuh berkenaan dengan kerja perhotelan sekali lagi, khas untuk adik-adik (mungkin pangkat anak-anak) dan juga kepada ibubapa yang mungkin agak risau dengan kerjaya pilihan anak-anak mereka ini..Kepada ibubapa, jangan risau....bidang perhotelan sama juga dengan bidang-bidang lain. Memerlukan disiplin dan komitmen yang tinggi untuk berjaya. Ada yang contact aku secara personal untuk bertanyakan beberapa perkara. Yes, tuan-tuan dan puan-puan, please do so. Aku sangat suka jika ada yang bertanyakan kepada aku secara direct. Disini aku ingin sentuh mengenai satu perkara secara spesifik:

Ada berlaku terhadap adik atau anak kita yang pada awalnya menunjukkan minat yang mendalam terhadap bidang perhotelan ini tetapi apabila masuk ke alam realiti, mereka menjadi sedikit skeptikal. Mereka merasakan bahawa apabila bekerja, segala-galanya berbeza! Tidak sama seperti apa yang mereka lihat di tv, di drama-drama ataupun melalui bacaan. Bagi aku, untuk berjaya didalam bidang ini, adik-adik mestilah bermula dari bawah. Mungkin sesetengah profession "work entry"nya bermula daripada executive ataupun assistant manager. Ini juga berlaku di bidang perhotelan tetapi amat jarang ataupun tidak berlaku didalam bidang food and beverage terutamanya "culinary". Apabila seseorang menceburi bidang culinary, mereka harus tahu asas-asasnya. Ada sesetengah pekerja-pekerja baru ini disuruh untuk check dan mengambil stok dari store selama beberapa minggu dan mereka cepat bosan dan akan mula malas untuk bekerja. Didalam situasi sebegini, adik-adik kena pandai mengambil kesempatan dan mengubahnya agar menjadi sesuatu tugasan itu menarik dan mencabar. Apabila aku ditugaskan begitu sewaktu di Hilton dulu (aku bussboy di Paya Serai, PJ Hilton tahun 1988 dan bukan di dapur) oleh Captain aku samada Che Lah, Manan, Nick, Jay, Norizan, Philip, Lat dll, aku akan ambil masa sikit untuk meneliti barangan yang diorder. Dimanakah kedudukan store tersebut? Kenapa store tersebut dipanggil sedemikian? Bagaimanakah cara susunan barangan distore? Bagaimana storekeeper membuat inventory? Kenapa store kebiasaannya hanya dibuka pada pukul 9-5? Apa yang perlu dilakukan apabila barangan dari store perlu diambil selepas waktu tersebut? Bagaimanakah procedurenya? Berapakah jangka hayat setiap makanan basah, kering dan tin yang boleh disimpan didalam store? Setiap persoalan itu memerlukan jawapan. Jadi apabila aku mendapat arahan untuk ke store, aku akan bertanya secara detail kepada captain aku. Perkara penting aku catatkan dibuku kecil aku yang sentiasa ada didalam poket. Apabila aku ke store, aku akan meneliti barangan di rak yang disusun rapi. Jika masih ada soalan, aku akan bertanya kepada storekeeper dan terus membuat catatan! Sesetengah pekerja menganggap bahawa ini tidak berfaedah malahan membuang masa dan tidak seperti yang mereka belajar di Universiti tetapi percayalah. Ini semua adalah seperti jigsaw puzzle. They come in small-small pieces. Ambil kesempatan tersebut, ingat, buat catatan, suatu hari nanti you'll be telling yourself how lucky you are kerana mempunyai sedikit pengetahuan tentang bagaimana nak mengambil barang di store.

Pengajaran kepada/daripada aku:
  1. apabila aku bertugas sebagai Director of Food and Beverage sewaktu di Al Safwah, Mekah dulu, store aku tidak cukup. Aku perlu menyediakan store yg banyak dan besar untuk menampung keperluan jemaah memandangkan musim puncak, tiada kenderaan dibenarkan masuk didalam jarak 1.5km ke Masjidil Haram pada waktu-waktu tertentu. Jadi bagaimanakah cara untuk aku menyimpan stock yang banyak dan lama? Sewaktu aku mencari idea sambil menggaru kepala yang tak gatal, pengalaman-pengalaman yang aku perolehi sewaktu bekerja di PJ Hilton tahun 1988 kembali secara tiba-tiba.....aku buat beberapa buah store yang besar di aras bawah tanah yang sememangnya kosong dan tidak digunakan.
  2. apabila aku bertugas sebagai General Manager, aku berkesempatan melawat kebeberapa buah hotel besar dan mendapat kebenaran untuk meninjau store-store mereka, aku dapati sebahagiannya tidak mempunyai keluasan yang sesuai. Tidak mempunyai pengudaraan yang baik. Ceiling yang rendah. Pencahayaan yang lemah. Rak-rak simpanan tidak menepati piawaian. Lokasinya juga tidak betul. Tidak baik untuk mereka tetapi baik untuk aku kerana segala pengalaman yang aku kutip ditahun 1988 digunakan dengan sebaik mungkin untuk perancangan hotel yang akan datang!
Adik-adik, ambil pengalaman yang kurang baik tadi, stop, pause and think....jika adik-adik menjadi General Manager untuk pembukaan sesebuah hotel, apakah yang adik -adik akan lakukan jika didapati bahawa architect yang mereka cipta bangunan tersebut tidak berbincang secara teliti atau kebiasaannya mengambil mudah dan tidak menyediakan store yang baik kerana menganggap bahawa storage tidak penting!

Aku selalu cuba "link"kan sesuatu perkara yang berlaku dengan perkara yang belum berlaku. Apakah kesinambungannya? Apakah pengajaran yang aku dapat daripada situ? Bagaimanakah aku nak mengolah sesuatu perkara agar dikemudian harinya, segala-galanya akan berjalan lancar?

Adik-adik yang amat aku kasihi, setiap perkara kecil itu, jangan diambil remeh. Stop, pause and think.....suatu hari nanti ia bakal menjadi pengalaman yang amat berguna kepada adik-adik....Have a pleasant weekend people!


6 ulasan:

Lee berkata...

Hello Mohd Sharir, my bahasa is out of tune, so will just mention your looking very dashing in your suit. I love your suit, very stylish! And not sure who the lovely lady is, but she sure a very attractive woman.
Have fun and keep well.
Best regards,
Lee.

Uncle berkata...

Dear Uncle Lee. Thank you. I take it as a compliment..hahahahaha...about the lovely lady that you mentioned, her name is June. I recruited her in 1996 and until now she is still working there at Renaissance Hotel Kuala Lumpur. She was single when she joined me and now she has secondary school going children! Amazing! You take good care of yourself Uncle Lee!

Ghazali berkata...

Uncle ...

Suka catatan Uncle di dalam berkongsi pengalaman Uncle ...

YOU ROCK !!!!

Teruskan berkongsi ilmu yang berharga ini !


Uncle berkata...

GhazAz........lama sungguh tak jumpa!!!!!!!! last we met in Mekah....

Thank you for reading....insyallah segala pengalaman akan dikongsi bersama, khas untuk adik-adik/anak-anak yang akan menceburi bidang perhotelan! Canada mesti sejuk la ni kan?

Tanpa Nama berkata...

Hi Uncle,
terima kasih kerana berkongsi ilmu.
boleh tak uncle besarkan sikit font.
dan buat banyak paragraph.

baru senang sikit nak baca, sebab saya rabun, uncle.

Thanks uncle.

ain

Uncle berkata...

Hi Ain.

Tq for reading. Uncle akan guna pakai saranan Ain!

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...