Selasa, Mei 15, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali - bah 5






Sebelum Tan Sri berangkat meninggalkan Mekah pada tahun 2008-2009 (saya lupa tarikh sebenar), Tan Sri ada bertanya secara santai kepada saya kenapa saya tidak mahu pulang ke tanahair? Saya terdiam sebentar sambil memberitahu Tan Sri bahawa tidak ada lagi tawaran yang sesuai buat saya di tanahair. Perbualan kami terhenti disitu....

Arwah mama pada waktu itu sudah sangat tidak sihat akibat 'dementia' yakni hilang daya ingatan sedikit demi sedikit. Ini merupakan salah satu penyebab utama yang membuatkan saya bercadang untuk pulang. Selain itu obviously kerana anak-anak saya yang sedang membesar pada waktu itu.  Diingat-ingatkan kembali zaman saya dahulu, sewaktu saya sedang membesar dipenghujung tahun 70an, arwah bapak tiada disisi kerana bertugas di Pulau Jerejak dan tatkala remaja pula, 5 tahun saya habiskan waktu di sekolah nasi kawah di Seremban..jadi saya tak mahu ia berulang kepada anak-anak saya...saya mahu melihat  mereka membesar didepan mata saya.

Setelah pulang ke Kuala Lumpur, saya membuat temu janji untuk bertemu Tan Sri. Kami bertemu di sebuah kedai kopi dan menghabiskan beberapa waktu bertanya khabar. Saya terperanjat. Kebiasaannya orang-orang kenamaan yang saya jaga termasuklah artis Malaysia, sewaktu di luar negara hanya berjanji untuk bertemu apabila pulang. Tetapi setelah pulang ke tanahair, seolah-olah mereka dah tak kenal kita! Hahahahahahaha......btw, ada juga artis yang memesan (air liur - kini masih berlakon) kepada saya 'abaya' yang harganya ribuan ringgit dan hanya boleh dibeli digedung membeli-belah mewah di ZamZam Tower di Mekah.....bukan ditempat lain...hahahahahha...saya tak beli.....tapi sewaktu saya pulang, saya ada membuat courtesy call kepada beliau.....setelah mengetahui yang saya tak belikan abaya mahal itu untuknya seperti yang dikehendaki, panggilan saya tak diendahkan.....hahahahaha...banyak ragam manusia yang menginsafkan...Tetapi tidak dengan Tan Sri Sanusi Junid. Pengalaman saya bersama Tan Sri dan Puan Sri amat berbeza. Saya sungguh bernasib baik.

Sewaktu Tan Sri di KL, saya menerima sms yang beliau menjemput saya untuk makan malam disatu destinasi ditengah-tengah ibukota dan diminta saya membawa isteri kerana ingin berkenalan, katanya. Saya membalas RSVP tersebut. Pada hari dan waktu yang telah ditetapkan, saya dengan pakaian yang santai dan ditemani isteri, menuju ke satu destinasi makan malam yang telah ditetapkan. Saya sampai 30 minit lebih awal kerana tidak mahu tersangkut jem dan tidak mahu dianggap tidak menghormati tetamu. Sewaktu cuba menghabiskan waktu diluar, ada 4 buah kereta mewah sampai. 3nya ada driver dan satu tidak. Saya tergamam! Saya risau apakah saya berada  di tempat yang salah? 13 kali saya baca sms dari Tan Sri dan 14 kali saya tanya isteri apakah kami berada ditempat yang betul? Jawapan yang saya terima masih sama.....saya tambah risau....

Tan Sri keluar dan menjemput kami semua masuk. Saya kenal kesemua mereka. Mereka adalah tokoh-tokoh politik dan tokoh korporat negara. Mereka jugalah yang saya jaga sewaktu di Mekah sewaktu mereka menunaikan umrah dan juga haji. Hanya kami 12 orang di meja makan panjang. Oleh kerana saya kenal kesemuanya, saya terasa santai sewaktu berbual tetapi tidak kepada isteri saya yang sangat tension waktu itu. Itulah kali pertama isteri saya berdepan dengan isteri-isteri pembesar negara, mantan menteri dan isteri tokoh korporat..beliau terus blurr....hahahahahahaha.....kesian jugak saya tengok...

Begitu lah Tan Sri yang saya kenali. Tidak pernah membezakan pangkat dan keturunan. Saya yang menjaga makan-minumnya dalam tempoh singkat sewaktu di Mekah dianggap sebagai rakan seolah-olah telah lama dikenali.....baik arwah Tan Sri mahupun Puan Sri, mereka berdua amat special pada pandangan saya......banyak lagi cerita yang bakal saya tulis.....

Al-fatihah...

Live balanced life to the fullest!








 

7 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Semoga rohnya tenang di sana, di sisi para solehin.

Aamiin...

Uncle berkata...

amiin....

Tanpa Nama berkata...

Shahrir/Uncle...

Artis tersebut baru called saya.
Dia ckp klu dia menang pelakon terbaik tahun ni dia nk pakai Abaya tu naik pentas.

Jangan lupa beli juga ye...

Abg Charlie

Tanpa Nama berkata...

Shahrir/Uncle...

Saya terima msg dari Artis berkenaan minta Uncle beli Abaya
tu segera. Dia niat nk pakai Abaya masa naik pentas
Anugerah Pelakon Terbaik tahun ini. Cari sampai dapat ye!!

Abg Charlie

Uncle berkata...

Abg Charlie..
mana achii....abang Charlie dah tau cerita ni...dan tau siapa artis tu....hahahaha......

Hazlan Zakaria berkata...

Semoga rohnya tenang di sana, di sisi para solehin.

Aamiin...

Uncle berkata...

Amiin..

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...