Selasa, Mei 08, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali - bah 3



Sewaktu arwah Tan Sri berada di Mekah untuk melaksanakan umrah mereka, saya kebetulan tidak pulang bercuti. Lagipun ia di bulan Ramadhan yakni bulan yang amat sibuk untuk kami yang mengusahakan hotel di Mekah. Tambahan pula ianya jatuh pada 10 hari terakhir Ramadhan. Maksudnya, Tan Sri serta Puan Sri bakal berada bersama kami sehinggalah 1 Syawal sebelum pulang ke tanahair.. Selepas waktu sibuk berbuka puasa dan jemaah telah ke Masjidil Haram dan saya selesai meronda memastikan semua jemaah yang berjumlah 1500 itu selesa dengan layanan kami, saya duduk sebentar di salah satu restoran sambil minum 'syai haleep'. 

Tiba-tiba saya terlihat kedua tetamu istimewa saya ini masuk ke restoran dan duduk di meja tepi. Pekerja saya menghampiri kedua-duanya dan sejurus kemudian membawa sedikit minuman. Dari sudut satu lagi, saya pasti yang mereka ingin berehat sebentar mungkin kepenatan. Kelihatan Tan Sri duduk didalam keadaan yang kurang selesa dengan lenggok badan dan mimik muka serta gerakan tangannya yang dapat saya baca. Saya bingkas kearah mereka dan bertanyakan apakah Tan Sri memerlukan sedikit bantuan.  Ternyata benar. Tan Sri merasa kurang selesa dan setelah mendapat kepastian Puan Sri ubat apa yang perlu dicari, saya bergegas ke farmasi Al Nahdi yang dibuka 24 jam di Madinah dan Mekah. Kebetulan Al Nahdi berada di bawah Al Safwah dan mereka telah kenal saya. Dalam keadaan sesak dengan orang ramai, saya menjerit memanggil nama Abd Rahman yang sedang sibuk melayan tetamu, berada dibelakang kaunter. Abd Rahman keluar dari kaunter, mendapatkan saya. Saya serahkan kertas yang tertulis nama ubat dan buatannya kepada Abd Rahman. Beberapa saat kemudian Abd Rahman memberikan saya ubat tersebut dan diserahkan ke tangan saya dan saya kembali berlari pantas ke tingkat atas hotel dimana Puan Sri sedang menunggu. Ubat diberikan dan beberapa minit kemudian, Tan Sri mula berbicara. Alhamdulillah. Saya lega dan berdoa didalam hati agar kedua Tan Sri dan Puan Sri diberikan kesihatan yang baik. Tahun lalu sewaktu saya mengerjakan umrah, saya pergi dapatkan Abd Rahman. Kami berpelukan didalam farmasi..... 

Kini Syawal telah tiba. Saya merancang untuk sediakan makanan istimewa untuk tetamu istimewa saya ini. Beberapa hari sebelum itu saya telah memanggil 2 orang chef Asia saya dan mula berbincang. Chef Abdullah berasal dari Jakarta dan telah hampir 20 tahun bermastautin di Mekah manakala Chef Eka Saputra berasal dari Karangasem, Bali. Mereka berdua memang hebat. Beritahu saja apa menu yang saya nak tukarkan kepada tetamu, semua boleh dimasak termasuklah kari kepala ikan salmon (disukai jemaah Singapura) malah kangkong goreng belacan sekalipun. Kepada jemaah Indonesia, saya sediakan menu "GUDEK"....(seperti nangka masak lemak) dan mereka pasti tersenyum panjang....

Kedua-dua chef saya mencadangkan agar disediakan lontong kepada tetamu istimewa ini dipagi Raya selepas solat sunat Aidil Fitri. Saya rasa berpuluh ribu jemaah membanjiri Masjidil Haram. Saya pula? Hanya bersolat di lobi hotel sahaja. Itupun sesak dan tak boleh nak bergerak. Santan didalam kuah lodeh tu diimprovisekan sedikit agar tidak terlalu pekat hingga boleh mengganggu kesihatan. 

Saya menunggu dilobi hotel kepulangan ke dua tetamu saya dari Majidil Haram dan terus dibawa keatas di sebuah bilik khas untuk tetamu saya dan kami bersalaman serta makan lontong disitu dengan ditemani 2 chef saya tadi yakni Abdullah dan Eka.  Tan Sri dan Puan Sri nampak sihat dan ceria kerana tengahari nanti akan pulang ke Jeddah sebelum mengambil penerbangan malam pulang ke Kuala Lumpur..

Perkenalan saya dengan arwah Tan Sri tidak berakhir disitu. Banyak lagi kisah menarik saya dengan Tan Sri akan saya ceritakan satu persatu.....insyAllah.

2 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Seronok membaca catatan ini dan akan menanti catatan seterusnya... :)

Uncle berkata...

Sewaktu saya disana telahpun saya tulis tetapi tidak memberikan nama. Hanya sekadar menyebut sebagai VIP sahaja....hahahahahaha....insyAllah Kakcik saya akan buat sambungan lagi nanti..terimakasih kerana membaca..

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...