Isnin, Mei 28, 2018

Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali - bah 7

baby grand..





Tan Sri Sanusi Junid yang saya kenali dan hormati merupakan seorang yang sangat simple. Banyak sungguh pengalaman beliau dan jika kita duduk bersembang dengan beliau kita akan mendapat banyak pengetahuan..bukan sahaja perkara-perkara didalam negara bahkan perkara-perkara luar juga.. Oleh kerana saya sering bertemu Tan Sri, saya bernasib baik kerana sebahagian daripada kesemua cerita-ceritanya saya tahu. 

Tan Sri ada sedikit masalah gula dan mengikut kata doktor (saya difahamkan), tidak digalakkan mengambil kopi. Mungkin kerana kafeinnya dan harus mengambil sejenis gula special bagi menggantikan gula sedia ada. Even artificial sugar pun masih dianggap manis. Suatu hari Tan Sri menalipon saya. Katanya, "Shahrir, where are you? I'll pick you up and we go for Korean lunch somewhere near Marriott KL". Saya tergamam...sebagai menunjukkan rasa hormat, saya menawarkan diri untuk menjemput beliau dan dibawa ketempat yang diingini. Ia ditolak. Selang beberapa minit kemudian kelihatan Tan Sri memandu sendiri....dan kami berbual panjang didalam kereta menuju ke Marriott. Selesai makan, kami menuju ke valet untuk mengambil semula kereta dan Tan Sri bakal memandu untuk pulang. Baru saja kunci kereta diterima, Tan Sri menoleh kepada saya dengan airmuka yang kurang selesa..Saya lantas bertanya, "something's wrong Tan Sri?". Tan Sri mengangguk kepala dan mengajak saya keluar semula dari kereta dan menyerahkan sekali lagi kunci kereta kepada valet service lalu kami menuju ke Marriott Cafe dan memesan double shot latte. Kami minum dan diwaktu yang sesuai, saya bertanya, "kenapa Tan Sri ajak saya minum?". Lama Tan Sri termenung.....tiba-tiba terpacul dari mulutnya, "saya kurang gula!" Saya lega.....kami sambung bercerita dan bergelak sakan...hahahahahahahaha...

Apabila duduk bersembang dengan Tan Sri, saya harus betul-betul concentrate. Ini kerana setiap apa yang diucapkannya adalah merupakan idea baru, sangat inspirational atau juga bahan sejarah! Harus faham cerita-ceritanya kerana dengan muka yang serious akan diselitnya perkara-perkara lucu. Dan kelebihan saya ialah saya dapat 'menangkap' cerita-cerita lucu Tan Sri didalam kesiriusan mukanya!

Pernah sekali sewaktu kami sedang minum latte, tiba-tiba Puan Sri terpacul disebelah meja kami.......Puan Sri dengan nada lembut tetapi tegas bertanya, "Ayah....kenapa Ayah minum kopi? Kan Ayah tak boleh minum kopi?".  Dengan muka paling selamba dan serious yang pernah saya tengok, Tan Sri menjawab, "Shahrir la ni yang order!" sambil menunjukkan jari kearah saya. Puan Sri memandang tepat ke arah saya. Saya blurr! Hahahahahahahaha.....

2 ulasan:

hmg berkata...

Bagi saya, Tan Sri Sanusi Junid menteri favourite waktu zaman itu. Seorang yang banyak idea dan berfikiran outside the box.

Uncle berkata...

hmg...
terimakasih. Saya juga berpendapat sebegitu..

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...