Selasa, Januari 15, 2013

Impossible Is Nothing (Part 5, The Final Chapter)

Pengalaman berada di Bali kali ini amatlah mengujakan. Apatah lagi dengan penganjuran parlawanan bolasepak 4 penjuru yang kali pertama aku aturkan berjalan dengan lancar. Alhamdulillah dan terimakasih pada semua yang terlibat dan begitu juga kepada keluarga terutamanya aunty yang banyak menyokong dengan mengekor aku dengan moto tatkala aku mengadakan meeting selepas Isyak kekadang sampai ke pukul 11 malam! Aku juga harus mengucapkan berbanyak terimakasih kepada Pak Rai serta keluarga beliau yang banyak berkorban masa dan uang didalam pengelolaan bersama aku ini. Last but not least, para pemain dan ibubapa-ibubapa yang amat aku kasihi sekelian yang telah sama-sama menyokong idea yang pada asalnya hanyalah merupakan angan-angan kosong aku dan Pak Rai sahaja! And of course my good friend who is now the GM of Holiday Villa Bali, Hamidi Haron yang suatu ketika dulu bersama-sama aku bekerja di Renaissance Kuala Lumpur, Marriott Jakarta dan juga Marriott Hong Chiao, Shanghai!
Sewaktu aku di Bali juga aku ada text kepada salah sorang orang paling besar di KBS menyatakan bahawa anak-anak Malaysia yang tanpa bantuan dan dana telah berjaya menang semua perlawanan di Bali. Beliau menjawab text aku seperti kebiasaannya! Beliau menjemput aku ke perkahwinan anak perempuannya di Kiara dan seterusnya pertemuan susulan diatur lagi disebuah kedai mamak di Desa Pandan! Beliau mendengar cerita aku dengan kyusyuk dan memberi pelbagai cadangan yang sangat bernas untuk aku guna-pakai didalam penganjuran yang akan datang. InsyAllah penganjuran kali ke-2 akan menjadi lebih besar. Aku dicadangkan membawa bersama pasukan "beach soccer" dan juga "futsal" ke Bali pada bulan Disember nanti. Masih lagi berpaksikan kepada pendedahan kepada anak-anak ke dua-dua negara! Terimakasih Datuk Seri!
Masih lagi berpegang kepada topik yang sama seperti diatas, tapi kali ni aku nak menceritakan sedikit tentang keinginan aku pada tahun 2013 ni. Aku ada terlihat sebuah buku di MPH yang bertajuk "100 Things To Do Before I Die!". Dari situ aku terpanggil untuk membuat resolusi aku sendiri. Pertamanya, aku nak masuk "marathon". Aku ada war-warkan didalam FB alumni dan satu cadangan telah masuk dengan pantasnya yakni "MAKNA RUN 2013". Aku kaget dan terus mencari. Ini adalah merupakan larian marathon 7km (untuk aku) yang bertujuan untuk menyedarkan masyarakat tentang Kanser selain membantu pesakit tersebut. Hmm, satu idea yang sangat baik untuk aku masukkan didalam list "100 Things....." aku tadi tu. Nah, makanya sekarang ini aku sedang bertungkus lumus membuat latihan di Celebrity Fitness, Bangsar Village, 4 X seminggu selama sejam setiap sesi, pada pukul 7.30 pagi! Apa lagi yang mampu aku buat untuk membantu mereka? Jadi dengan itu, kepada sesiapa yang mahu turut serta, bolehlah kita berlatih bersama-sama dan memberi kata-kata semangat sesama sendiri agar kita dapat menghabiskan marathon 7km itu pada 31hb March nanti bertempat di Padang Merbuk! Jumpa disana!
Salah satu perkara yang termasuk didalam 100 perkara yang aku nak buat tu ialah backpacking ke Nepal/Tibet. Dapat dalam masa 2-3 minggu pun cukuplah. I think it's going to be fun and adventureous enough for me! Fuyoo.....last week aku terbaca satu artikel yang menceritakan perihal pengembaraan seorang anak muda dari Malaysia ke Laos/Cambodia dengan cara backpacking. Sesampainya beliau kesana, beliau telah bertemu beberapa orang lagi "backpackers". Mereka bersatu, mengumpulkan wang sedikit dan membantu membina sekolah (kalau tak salah aku). MasyAllah mulianya hati anak muda ini (dan rakan-rakan lain dari seluruh dunia!). Tak perlu kita menoleh ke luar negara untuk membantu. Lihat sekeliling kita. Masih ramai yang merempat. Mulakan dengan masyarakat sekeliling atau sekurang-kurangnya sedikit bantuan ke sekolah agama anak-anak kita agar dapat membantu membayar bil elektrik ataupun apa-apa saja bil sekolah tersebut. Anggaplah ia sebagai sedekah yang paling ikhlas walaupun jumlahnya kecil....
Tipulah kalau aku kata aku tak teringin nak bermotor besar. 500cc pun jadilah! Itu pun tertulis didalam senarai 100 aku. Hahahahahaha...Tapi kalau aku tunggang motor 500cc tapi tak ada lesen motor besar tak gunalah jugak. Makanya, langkah pertama aku untuk bermotor besar ialah mendapatkan lesen dulu pada tahun ini! Fuyoo...banyaknya! Jadi, jika anda yang membaca juga ada mempunyai perancangan seperti aku, marilah kita berkongsi. Mungkin ada orang lain yang sudah ber"marathon" bertahun-tahun, bolehlah mengajar aku manakala apa yang aku tahu pulak, akan aku kongsi dengan yang berminat! Have a pleasant week ahead people!

2 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Gambar Abang yg akhir tu memang nak nampak sangat 'besar'nya..
rasanya macam baru saja akak tgk gambar dia masih rendah lagi.. dan kecik lagi...

Uncle berkata...

Salam Ibu N Abah.

Ya benar...abang cepat membesar dan alhamdulillah mereka membesar didepan mata kini. Tidak lagi berjauhan. Saya berjanji pada diri sendiri yang walau apa sekalipun, anak2 harus berada didepan saya. Susah ataupun senang!

Pengembaraan Solo Tanpa Tujuan - part 10

(dipetik dari posting di fb saya) Alhamdulillah, dah hampir selesai dan kini sedang berada di lapangan terbang antarabangsa di Vientian...