Ahad, Mac 09, 2008

Aku dan Sean Connery...

Pertama sekali aku ingin memohon maaf kerana gambar yang aku uploadkan di blog sebelum ini agak kabur dan tambah menyakitkan hati, ia berulang-ulang. Aku cuba edit, semuanya hilang....aku buat semula, sekali lagi berlaku perkara yang sama. Ahgh...geram sungguh. Maaf sekali lagi aku pinta!

Selama aku bekerja di hotel-hotel bertaraf antarabangsa banyak sudah pengalaman yang telah aku lalui. Daripada celebrities, anak-anak raja (bukan rajagopal) sehinggalah kepada pembesar-pembesar negara, semuanya telah aku jaga. Sungguh menarik dan mengujakan sekali. Pekerjaan "professional" ini hanyalah bagi sesiapa yang mempunyai minat yang mendalam,passionate dengan kerjayanya dan sentiasa positif serta bercita-cita tinggi (aku rasa semua pekerjaan begitu!)

Anda masih ingat dengan cerita "Entrapment" beberapa tahun lalu lakonan pelakon tersohor seperti Catherine Zeta Jones dan Sean Connery?. Ia berkenaan dengan kecurian salah sebuah potret yang termahal..kebanyakkan shootingnya dilakukan di KL dan juga hotel ditempat aku bertugas.

Kedua-dua pelakon tersebut juga tinggal dihotel yang sama tetapi difloor yang berlainan kerana mereka tidak "sekepala". Sean Connery menginap di non-smoking floor manakala Catherine Zeta Jones difloor merokok. Aku bernasib baik kerana ditugaskan untuk menjaga makan-minum mereka. Segala-galanya terpaksa aku lakukan dengan teliti kerana Sean Connery mempunyai diet makanan seimbang yang sangat tegas. Strict diet regime! Sean Connery dan isterinya (satu-satunya isteri beliau!)tidak suka makan diwaktu puncak kerana tidak mahu dikerumuni peminat dan juga paparazzi yang selalunya berjaya menghidu kedatangan celebrities. P.A. nya akan menelefon aku dan bertanyakan samada masih ramai lagi tetamu yang ada direstoran ataupun tidak sebelum memberitahu aku yang James Bond akan turun lebih kurang setengah jam lagi. Orangnya baik dan peramah. Aku sebenarnya tahu helah beliau. Setengah jam kemudian seorang pelakon ternama turun dengan tenangnya berjalan perlahan menuju kearah aku direstoran. Tinggi dan tegap. Aku yang telah menunggu dari pagi (aku selalunya masuk jam 6 pagi)tersenyum melihat beliau. Aku menyambutnya lalu berjabat tangan lantas membawanya ke meja 71 (aku masih ingat)iaitu kawasan tidak merokok. Setelah beliau duduk, aku bertanya dengan cara yang paling sopan samada beliau memerlukan apa-apa bantuan dari aku untuk mendapatkan makanan dan minuman. Beliau menjawap tidak perlu dan beliau akan mengambilnya sendiri. Aku mengemas sedikit mejanya kerana beliau hanya seorang sedangkan setting dimejanya adalah untuk 2. Beliau bingkas bangun dan mencapai pinggan didalam rak pinggan panas (plate warmer) lalu menuju ke "egg station". Aku sekali lagi bertanya samada dia memerlukan bantuan aku memandangkan beliau terpaksa menunggu giliran. Jawapnya ok. Aku gembira kerana dapat membantu

Aku lihat dikiri dan kanan tetamu-tetamu yang lain mula bercakap sesama sendiri sambil sesekali menoleh kearahnya. Tetamu wanita sangat terpesona dengan gaya dan karismanya. Aku dengan tenang mengambil dan menghantar ommelette yang dipesannya tadi dan membawa condiment kegemarannya. Beliau tidak minum kopi ataupun teh maka aku terbalikkan cawannya supaya tidak ada yang bertanya apa yang beliau nak minum. Cawan tetamu yang tidak mahu minum kopi ataupun teh selalunya akan ditinggalkan berkedudukan terbalik diatas meja kerana jika tidak, para pekerja lain akan kerap menghantar cawan yang baru kerana beranggapan meja tersebut tidak diset dengan sempurna (breakfast period only) dan ini akan mengganggu tetamu yang ingin menikmati sarapan pagi dengan tenang. Selain daripada menjaga Sean Connery aku juga perlu memastikan tetamu-tetamu lain juga mendapat layanan yang sama.

Tiba-tiba satu persatu tetamu yang sedang makan tadi bangun dan menuju kearah beliau. Beliau tenang dan senyuman sentiasa terukir diwajahnya. Semua ingin berjabat tangan dan mengambil gambar sebagai kenangan kerana bukan mudah untuk berjumpa dengan aktor ternama dari Hollywood. Aku cuba menyelit dan berbisik ditelinganya samada beliau selesa dengan keadaan tersebut dan jika katanya tidak, aku akan terus membawanya ketempat lain (private room) ataupun kebiliknya sahaja. Beliau masih mahu menjamu selera disitu. Aku ok sahaja. Selepas hampir kesemua tetamu dilayannya, beliau dengan senyuman yang sentiasa dibibir dengan sopannya meminta diri untuk beredar dan mengucapkan terimakasih kepada mereka yang datang berjabat tangan dengannya. Suara-suara nakal kedengaran dibelakang memuji beliau. Sebelum keluar dia berjabat tangan sekali lagi dengan aku dan tersenyum panjang. Aku faham senyumannya. Keadaan mula reda. Tetamu-tetamu business yang lain mula beredar manakala yang bercuti kembali menyambung sarapan.

Aku menerima panggilan sekali lagi dari P.A nya. Aku menjawap dengan tenang. 15 minit kemudian turunlah Sean Connery dengan isterinya dan aku terus membawa mereka ke meja 63 di non-smoking area. Orang ramai kelihatan bingung dan bercakap-cakap sesama sendiri. Aku terus menuju kedapur dan memberitahu Executive Chef yang SC telahpun sampai. EC yang menunggu dari tadi didapur mula menjadi sibuk. Setelah makanan siap, aku dipanggil kedapur. Semuanya telah terhidang. Aku merasa sedikit makanan dan minuman yang telah disiapkan (kebiasaan aku untuk merasa dahulu sebelum dihidangkan kepada tetamu VIP, errr...sudah tentu dari pinggan dan gelas yang berlainan!)dan apabila aku berkata ok, barulah kesemuanya dibawa keluar. Sekali lagi aku mengikut kedepan dan menghidangkan kepada SC. Aku selalunya akan melakukan sendiri kerana tidak mahu konsentrasi menjaga tetamu VIP terganggu dan jika ada sesuatu masalah, aku tahu apa yang sebenarnya berlaku! SC dan isteri makan dengan tenang. Kali ini tetamu-tetamu lain sudah mula menuju ke meja beliau. Aku sekali lagi dengan sopan menyapa tetamu-tetamu tadi dan memberitahu bahawa SC dan isteri tidak suka diganggu sewaktu sedang menikmati makanan. Mereka faham tetapi bertanya yang mana satu yang sebenarnya SC? Yang turun awal atau yang sekarang? Sambil tersenyum aku membisikkan kepada mereka "yang sekarang...". Kesemua mereka terpinga-pinga kehairanan.

Setelah selesai makan, aku mengucapkan terimakasih kepada SC dan isteri kerana sanggup turun kebawah walaupun tahu yang mereka akan diserbu peminat. Beliau tersenyum dan memberitahu yang besok beliau masih mahu aku berada disitu sewaktu dia turun makan. Ada shooting awal pagi katanya. Aku menjawap yang aku telahpun ada shooting schedulenya! SC hairan...

Jadi, yang datang awal tadi siapa? Itu ialah "double" nya. Susuk tubuh, ketinggian, paras rupa, cara percakapan, cara tanda tangan semuanya serupa. Malah rambut ubannya juga sama. Sebab itu aku tak mahu mengecat rambut aku yang dah beruban!!! Doublenya lah yang akan melakukan semua pergerakan pantas SC daripada berlari, bertumbuk, melompat dan segala-galanya yang lasak tetapi pergerakan perlahan seperti ketika makan, ketika bercakap ataupun ketika bercium dengan CZJ akan dilakukannya sendiri (walaupun mereka tidak sebulu!).

Jadi kepada anda yang masih memegang kad ataupun apa juga yang telah ditandatangani oleh SC, lihatlah betul-betul kerana tandatangan itu mungkin dilakukan oleh "doublenya" iaitu SEAN CRONNELY!!!!!

2 ulasan:

Kak Teh berkata...

uncle, ini cerita kak teh pula dengan sean connery. Selepas penggambaran entrapment di Kuala Lumpur, kak teh dihubungi oleh sebuah syarikat di sini untuk membuat voice over. Pada masa itu kak teh tak tahu untuk apa - jadi kak teh panggil sembialn orang kawan dan kami ke Pinewood studios, Rupa-rupanya kena buat voice untuk beberapa adegan seperti dalam lif, semasa perayaan millenium dan di pasar. memanglah sean connery tak ada - tapi semasa kak teh dan kawan-kawan tangkap gambar di lobi, sean connery masuk. Dan oleh kerana kami semua terpegun, tak teringat nak tangkap gambar dengan dia. Dia shake hand saja. Terlepaslah nak ambik gambar ataupun nak dapatkan autograf!

Uncle berkata...

Hey Kak Teh, thanks for visiting naa....actually uncle pun sebenaqnya terpegun jugak especially with CZJ (I'll blog about her soon)

Betoi ka tu Sean Connery? Entah-entah Sean Cronnely kot....hah3X. Just kidding!

I was with Renaissance Hotel at that time!

Pengembaraan Solo Tanpa Tujuan - part 4

( cerita ini diambil dari FB posting saya minggu lalu ) Pada saat saya sedang menulis/menaip ini, saya berada didalam 'sleeper t...