Ahad, Januari 30, 2011

Upacara

(bawak orang mati ke pura@temple)

(masih bergerak ke pura)

(dok berjualan dikaki lima)

(menarik..)

Bali ni terkenal dengan pelbagai upacara keagamaan. Majoriti penduduk disini berugama hindu dan depa ni terkenal dengan acara-acara yang berlaku setiap hari...sebagai contohnya, anak yang baru lahir pun dah ada banyak upacara. Seminggu selepas tali pusat gugur ada acara, bayi berumur 42 hari "mekale-kale" yang bermaksud bayi mulai boleh masuk ketempat-tempat suci seperti "merajan@small temple" ataupun dipanggil "ngambuangin", selepas 3 bulan ada upacara yang dipanggil "3 bulanan" yakni bayi boleh memijak tanah dan belajar duduk, lepas tu ada "satu ottonan@6 bulan bayi", upacara mengikuti hari ulangtahun untuk bayi di bali adalah setiap 6 bulan dan bukannya 1 tahun.... "3 ottonan@18 bulan", bukan disebut bayi lagi tapi sudah menjadi anak besar dan acara besar harus diadakan dengan menggunakan "pandita@tok imam" akan datang kerumah untuk membaca mantra untuk anak tadi. Kemudian ada "menek keleh@menstruasi pertama untuk anak perempuan dan suara mulai garau bagi anak lelaki". Lepas tu ada upacara "mesangih@metatah@potong gigi" yakni gigi taring diasah supaya tumpul dengan hasrat agar segala sifat buruk akan hilang...Bila dah cukup umur sudah boleh kahwin. Upacara pernikahan dipanggil "pawiwahan". Sangat besar, seluruh kampung diundang secara lisan oleh tuan rumah. "undangan adat@keluarga terdekat" adalah sekitar 200 orang manakala majlis resepsi diadakan samada di dewan atau dirumah lebih kurang dalam 200-1000 orang jemputan. Samada masak sendiri ataupun catering....

Kematian pun besar jugak yang dipanggil "mesin pendigeni@ditanam dikubur" tapi ceremony lain masih belum berjalan. Lepas tu ada acara "ngaben@pelebon". Yang ni lagilah besar upacaranya disertai oleh lembu replika yang akan dibakar sama dengan tulang dengan harapan lembu itu akan membawa mayat tadi ke syurga. Upacara bakar lembu replika tu dipanggil "pasupati@menghidupkan lembu" dalam erti lain, dipanggil roh lembu itu untuk menghantarkan orang mati tadi ke "alam baru". Abu orang mati tadi dibuang kelaut dan dipanggil "nganyut@buang ke laut", selepas 12 hari hanyut, dibuat pulak upacara besar dirumah yang dipanggil "ngasti".

Jadi bagi pelancong asing yang datang kesini, upacara-upacara yang semacam inilah yang dinanti-nantikan. Mat salleh berbondong-bondong dok ambik gambar masa semua upacara berlaku. Ada yang tak pakai baju, ada yang tattoo seluruh badan, ada yang tindik telinga dan ramai yang datang cuma pakai seluar pendek dan tak pakai baju. Sibuk dok ambik gambar.....pelancong-pelancong ni semua tak kena marah atau kena sergah tapi sebaliknya, depa diminta berpakaian sopan oleh orang-orang sekeliling kalau nak sama-sama mengikuti acara....itulah yang buatkan banyak jugak documentary yang dibuat pasal pulau bali ni...

Catatan-catatan aku selama dibali, berkenaan dengan upacara-upacara keagamaan ni semua adalah merupakan "catatan dari kaca mata pelancong" yang perlu diambil sebagai setakat nak tahu apa depa buat dan sedikit sejarah dan tak berniat menyentuh hal-hal sensitif.....Sekali lagi, kalau ada yang nak tahu berkenaan bali, especially ubud yakni kat mana nak cari kerusi-meja, handicraft, kaca hiasan, pinggan-pinggan dll bolehlah e=mailkan ke shahrir_a29@hotmail.com dan aku akan jawab. Tak lah pandai sangat tapi aku pun akan tanya kat orang jugak....kalau nak mai melancong dan teringin nak duduk ditempat yang macam aku duduk pun boleh tanya dan aku cuba tolong jawab nanti.....ok....da....sampai ketemu esok...malam ni aku ada special dinner kat jimbaran beach. Orang kuat sini bawak pi makan heh3.......naiklah 3 kilo kot!

4 ulasan:

catz berkata...

salam,

uncle..
i'm so envy you lah.
stay in bali for a long period..jeles oke!
yeah, Bali penuh dengan budaya adat resam. banyak betul upacara kan.
pwmandangan biasa di sana, wanita berjalan berkumpulan membawa barang atas kepala utk pegi ke upacara.
i wish i could go to bali again.
i've been to ubud and there are so many painting gallery and cafe. oh bestnya if i could sit and relax in those cafe, sip my drinks (teh or avocado), read magazine and write book.oh..berangan!
btw,
enjoy ur stay uncle.

good luck in wut ever u do!

Uncle berkata...

Salam to you Catz.

Heh3...envy yeah....Catz, you kata nak pergi ke cafe, baca buku, baca majalah dan menulis buku? I think you are talking to the right person....1st Feb my book cafe will be ready...free wifi....if you want to stay in a house I have a cheap place for you. Cuman RM50 semalam and very2 close to Monkey Forest!

Got to go, ada dinner malam ni kat jimbaran! Keep in touch!!!

Kaseh berkata...

uncle..byk betol upacara kat sana.. semua nak kena sambut.. kalau ada 10 babies yg lahir maka 10 upacara gak la dorang buat eik..

Uncle berkata...

Salam Kaseh.
Morale of the story is, jangan dok gatai-gatai nak anak ramai....heh3...

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...