Khamis, Ogos 07, 2008

Training



Apa yang aku lihat disini ialah kurangnya training untuk para pekerja. Keadaan bertambah ketara apabila aku order makanan daripada "room service". Setiap hari berbeza caranya. Dari situ aku cuba adunkan cara terbaik untuk mendapat perhatian daripada pekerja aku dan selain daripada itu cuba memahami culture mereka yang pelbagai untuk aku suaikan supaya training aku menjadi mantap. Penggunaan bahasa yang berbeza, budaya yang berbeza, kehidupan yang berbeza benar-benar memberikan aku cabaran. Walaubagaimanapun, setelah berfikir dan mengolah training plan, aku berjaya mendapat perhatian daripada pekerja aku yang datangnya dari India, Sri Lanka, Myanmar, Bangladesh, Saudi dan Yaman. Tergeliat jugak lidah aku....

Gambar kat atas tu aku ambil sewaktu training yang dijalankan di bilik aku. Aku buat 2 hari teori, 2 hari practical menghantar makanan ke bilik dan 2 hari lagi classroom training yang mengajar mereka tentang barang-barang keperluan seharian yang sentiasa digunakan. Aku siapkan hadiah jus sekali kepada yang pandai menjawap! Hah3...

Ternyata disini kebanyakkan hotel tidak mempunyai training program yang selari dengan tugas mereka. Bagi pengusaha hotel disini, para jemaah tidak akan merungut kalau ketiadaan "service" kerana yang penting bagi mereka cumalah bilik untuk tidur dan membuat amal ibadat sebanyak mungkin selain daripada Tok Arab yang akan menipu untuk mendapatkan duit, juga dengan secepat mungkin! Falsafah tersebut ternyata menyimpang daripada prinsip aku. Training adalah merupakan satu "tool" yang akan membezakan standard atau class sesuatu hotel. Dan inilah tool aku untuk memperkenalkan "Malaysian Hospitality". Remember, whenever you are away, you are actually carrying a "Malaysian Flag" with you!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Absolutely agree with you on Training. Itu lah yang membezakan kita dengan hotel lain.

Zazu

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...