Jumaat, September 19, 2008

Buffet




Buffet set-up aku kat sini tak siap apa lagi. Setakat ala kadar. Maklumlah baru lagi dan banyak benda yang nak kena buat. Jadi gambar yang aku ambil ni tak lah cun tara mana pun. Tapi memandangkan sekarang ni musim bulan puasa, jadi aku masukkan 2 gambar minggu sudah yang aku ambil. Fruit carving tu chef Morocco aku yang buat. Dia memang suka buat benda-benda macam ni. Sikit-sikit tu ok lah...tapi kalau dah banyak sangat serabut pulak kepala otak tengok..Set-up yang ada masih lagi old fashion @ passe kata orang....

Aku suka dengan set-up chef-chef ternama dunia seperti Luke Mangan (Australia) dan jugak chef Ramsey (UK) bila aku free. Melihatkan restaurant depa yang bertaraf dunia tu, timbul minat aku untuk melakukan yang sama tapi aku kenalah ubah sana dan sini. Aku pernah berkerja dengan Luke Mangan di KL dulu sebab abang dia Michael Mangan tu sebenarnya Executive Chef aku kat Renaissance KL dulu. Luke memang creative dan presentationnya sangat simple. Aku minat gila begitu jugak dengan Ramsey walaupun aku tak pernah kerja dengan dia tapi perkembangan dia memang aku selalu ikut. Sekarang ni dah jadi trend kat Jepun untuk memanggil chef-chef yang macam ni untuk set kan restaurant depa....Luke masih muda dan dah pun menang the best Australian Chef Award beberapa kali. Sekarang dia bukak pulak restaurant dia kat NY dan London. Memang kelas.....Satu lagi sushi bar....aku memang teringin nak bukak satu tapi kat Mekah mana ada orang makan benda-benda yang macam ni....haru...Conrad Bangkok dan Conrad Tokyo menjadi pujaan aku untuk bekerja kat sana. Tengoklah nanti kalau-kalau boss aku hantar aku kat sana pulak!

2 ulasan:

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ berkata...

shunteknya....
tangan yang seni mampu melakukan apa saja. Ilustrasi karya minda ni.....
x semudah boleh dilakukan oleh org lain. Menarek....halus lakaran pada buah ni.

Uncle berkata...

Memang menarik dan carving ni memerlukan masa dan special knife. Tak boleh pakai knife yang kita potong cabai nak buat sambai tu!

Uncle

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...