Khamis, September 04, 2008

United Colors of Benetton



Seperti yang aku ceritakan dulu, aku ada ramai staff yang datang dari segenap pelosok dunia. Dulu masa di Europe, ramai yang datang dari UK, Germany, Greece dan dari negara Balkan, masa aku kat Jepun, staff rata-rata Japanese tapi ada segelintir dari Phillipine dan sekarang aku kat Saudia, ramai pulak staff aku dari Asia terutamanya Bangladesh, Pakistan , Myanmar dan negara-negara eksotik yang lain dan tak terkecuali dari Patani dan nama dia orang pun Mohammed Fatani dan Abdullah Fatani (bukan adik-beradik tapi cuma sekadar menggunakan nama kampung halaman)

Kadang-kadang aku kesian bila tengok budak-budak ni. Dia orang ni ada talent tapi bila kat sini dia orang jadi macam blurr semacam sebab tak ada orang yang mengajar apa nak buat. Jadi kesempatan ni aku gunakan sebaik-baiknya untuk mempengaruhi. Kat sini ramai orang kata budak-budak Bangladesh dan lain-lain ni tak guna sebab bodoh dll lagi tapi bagi aku, aku sentiasa bagi second chance dan "benefit of the doubt". Aku ajar dia orang ni betul-betul dari cara berjalan, grooming, service sampailah kepada cara nak bercakap. Walaupun baru 2 bulan mengajar budak-budak ni, aku tengok memang ada banyak perubahan dari segi sikap dan budak-budak ni lebih selesa bila bercakap dengan aku. Hormat dan bersopan-santun. Alhamdulillah dalam masa 2 bulan ni aku memang terkejut sebab tak ada sorang pun yang datang lambat dan masih belum ada lagi staff aku yang absent! Surprise kan? Dan yang paling aku terharu sekali ialah sorang Manager dari Le Meridien sanggup suruh boss dia "fire" dan bagi dia termination semata-mata nak bekerja dengan aku. MasyAllah sampai macam tu sekali? Apa yang aku dah buat?

Nasihat pada Abang, Yuya dan Marina, bila besar nanti, kerjalah dengan sepenuh hati, love your job, do your best and be sincere in whatever you do. InsyAllah tuhan akan membantu.....amin..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MSA,

Usually orang akan cakap - The XYZ company is the best company I worked with because that's where I learned a lot...

So, hopefully YOU will make Al-Safwa Royale Orchid the best place to work with!

Kirim salam kat Azli... ZK

Uncle berkata...

Itu dah mesti dah....we will do our level best! Thanks and regards to all!

Mula dah.....

Setelah saya menulis tentang buku minggu lalu, tiba-tiba minat membaca saya telah kembali terangsang. Mungkin kerana saya dikelilingi ol...