Ahad, Mac 15, 2009

Malam minggu

(posing tepi family)

(terlebih photogenic...)

(tu aku lah tu!)

Hari ni pun sama macam 2 hari yang lepas, aku jadi busy gila. Patutnya dah kurang, tapi aku masih lagi tak kurang. Lebih ada la kot. Macam semalam jugak breakfast 1200 orang. Yang patut check out tak jadi check out. Extend satu malam lagi. So tambah nyut-nyut lah kaki aku...bayangkan dari restaurant bukak pukul 6 pagi sampai 8 pagi dah 800 orang makan kat restaurant. Tak haru-hara jadi tempat aku? Walaupun dalam keadaan darurat, guest-guest aku semua masih cakap yang semuanya bagus. So aku pun sampaikan message yang sama kat budak-budak aku termasuklah chef-chef yang berpeluh kat belakang dengan budak-budak steward aku yang terkemut-kemut basuh pinggan.

Lunch time aku slow sikit. Lega...tu pun adalah dalam lingkungan 300 pax. Kalau aku kat Vogue Cafe RKL dulu, mahu kalut aku jadinya. Dah lah capacity kat VC tu kecik, ala...bolehlah masuk 120 orang. Kalau aku maximise kan maybe 160 kot...macam bulan Ramadan. Tapi record aku kat VC dulu 210 orang masuk untuk bukak puasa! But anyway, Restaurant aku kat sini actually at one go boleh masuklah 400 orang. Kalau ramai sangat aku bukak lagi 2 restaurant macam Ramadan dengan Hajj hari tu. Tapi sekarang 1200 tu aku boleh turn over kan restaurant a few times sebab breakfast orang tak datang serentak. Actually ni semua nampak senang tapi coordination memang penting kat sini. Selain daripada tu mis-en-place mesti complete untuk 4-5 kali turn over. Kalau tak stewarding tak sempat nak cuci sudu-garpu. Eh bukan senang ok, teaspoon tak ada pun boleh dapat 2 pages complaint letter dari guest! Jadi apa aku buat? Every afternoon aku akan duduk dengan Executive Chef aku, Chief Steward aku, Manager-Manager aku dan key personnel yang lain. Sambil minum kopi, aku akan bentangkan masalah, kalau 1200 orang makan, apa kita nak buat? Then depa pun cakaplah, buat itulah, inilah, macam-macam idea keluar. Then dari situ aku ambik yang best, then elaborate point tu sampai semua paham. Aku cerita dari guest masuk sampailah guest keluar. Semuanya in detail. Important points aku tekankan lebih. Then coordinate menu pulak sebab setiap etnik ada menu masing-masing. Main menu aku kekalkan tapi group Asean aku masukkan nasi lemak for breakfast. Satu item. Arab guest aku masukkan foul lah, Moroccan aku selitkan yang lain pulak. Semua satu-satu item, tapi yang main items tetap sama. Masih ada ommelette, scrambled egg , sausages beef strips etc. Sini breakfast depa makan salad, so salad aku memang berlambak-lambak macam lembu nak makan rumput. Heh3...

Petang aku balik bilik sekejap. Sempatlah mintak tolong member aku ambikkan gambar. So 3 gambar tu aku posing kat dalam bilik je lah....nak pergi luar tengoklah malam nanti. Then malam since aku dok berjanji nak pergi Haram, aku pergi masa Maghrib tadi. Tak sempat nak pergi sampai kat Kaabah sebab orang ramai sangat. Ramai lagi ni...so aku sembahyang kat dalam masjid tapi kat bawah. Atas bumbung depa tutup lagi. Aku masuk dalam group Turki masa sembahyang tu. Lepas sembahyang aku pergi kat Hilton sekejap. Lama tak tengok kedai-kedai kat situ. Ni first time aku pergi situ sejak balik sini. Kedai beriani ada lagi kat belakang Burger King. "Eh apasal sini takde boikot American products?" Tok-tok Arab sini masih lagi minum Bepsi masa lunch, KFC penuh, Burger King penuh.....mmmmmm.....

Kat luar tu aku sempat tengok hotel Hijaz sebab nanti cousin aku nak datang sini. So aku dah tahu kat mana nak jumpa cousin aku nanti. Dalam pada tu aku berhenti sekejap beli roti salut telur. Satu SR2. Actually roti tu lah yang aku makan masa mula-mula sampai dulu tahun lepas...murah tapi sangat mengenyangkan...then aku pergi tengok kedai body shop sekejap. Price is almost the same as in KL tapi range is very limited. Especially for men. Yang ada cuma for hair yang lain-lain products tak ada. Aku ingat maybe tak sampai lagi kot...(bagi sedap hati). So malam ni apa dinner aku? Roti telur tu lah sekeping! Esok siap, sebab esok hari aku makan nasi....siap kau mandi kambing!

5 ulasan:

VimmiYasmin berkata...

Uncle

mandi kambing!!
alamak ...teringinnya sesangat sesangat!

Uncle berkata...

Vy I guess you can also get it in KL. Kat lorong-lorong kat belakang Crown Princess tu katanya ada dan sedap. Try...

Uncle

HUSSAIN BIN TAHIR berkata...

akak VY tryla al-rawsha..jalan damai
blkang crown princess sedap..fuuh kick..tak lah mahal sgt..

lamb mendy baru 22
lamb kabsah 15 jer

kena plak

ngn malt tanpa alcohol
Barbican..sodap..

Uncle berkata...

Dear Husin.
I think thar is the right place. Thanks a lot. Eh bila nak datang?

Uncle

HUSSAIN BIN TAHIR berkata...

uncle visa dah dapat
settle

friday nie 2.30 am flying to jeddah

insyaALLAH 24 akan ke makkah..

will pay u a visit hehehe

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...