Selasa, Disember 09, 2008

Surprise..surprise... Part 2



Tengoklah muka budak-budak aku. Depa gelak tengok kepala aku botak! Takpa...takpa...ada ubi ada batas....(ayat yang selalu aku guna masa gaduh dengan abang aku dulu @ Joey masa kecik-kecik circa 1975 when I was 7 old). Tu masa aku first masuk kerja lepas kepala botak. Anyway, Untuk sambung cerita semalam yang mengalahkan Famous Five tu, aku dengan budak botak sorang lagi decided to gamble (no money involve) and walk towards Mina following the rest of the other pilgrims. MasyAllah ramainya geng-geng Turkiye (Diyanet, Anzara etc). Aku pun pakai mask dan ikut depa jalan. We kicked off at 10.30pm dan sampai border about 11.45pm Tunggu sat sampai slightly after midnight then we started our journey again. Eh hari tu aku naik moto ikut jalan lain ini kena lalu kat terowong pulak! Rupa-rupanya aku dengan Chef Adil dulu masa naik motor (yang tayar motor meletup tu), ikut jalan belakang. La....patut la lain...tapi sekali ni memang jauh rasanya nak sampai ke tempat melontar. Bila sampai, kami terus naik kat atas dan ikut yang lain-lain. Lepas tempat yang pertama, lepas tempat yang kedua dan bila sampai ke tempat yang ke tiga barulah kami mula melontar. Lepas lontar kami turun dari situ terus cari tempat bercukur. Full house. Kami jalan lagi, then jumpa satu lagi tempat selepas Al Baik Restaurant. Cukur SR10. Aku cuak sebab ni lah kali pertama aku cukur botak. Dulu masa kat SDAR aku selalu kena ligan dengan warden sebab selalu simpan rambut panjang. Cikgu Sabaruddin, Cikgu Azizi Sihab, Cikgu Sazali Sam, Ustaz Peroh (sorry ustad, nama ustad saya lupa. Nama Peroh tu sebab Ustad ni orang Trengganu dan selalu cakap kat kami, "Peroh anta ni..." @ lepas tangkap kami buat jahat! Heh3...) Aku ingat kalau warden-warden tu semua jumpa aku sekarang, depa mesti tepuk bahu aku sebab rambut aku dah jadi rambut contoh! Heh3...

Lepas cukur, kami cari transport nak balik hotel. Motor charge SR50 riyal. Woi....gila ka? Haram tu menipu...tapi Tok Arab ni semua memang kuat menipu pun. Tak payah lah nak agung-agungkan depa ni...setiap ayat yang depa sebut mesti ada "wallahi.." walaupun tengah dok ambik rasuah. So perkataan tu dah jadi ayat menipu depa untuk convince orang. Kalau kita kat KL nak sebut ayat tu tak berani sampai ada sorang tu tak nak sebut perkataan tu dalam masjid kat KL berkenaan dengan satu kes! Macam-macam ada.....

Sampai kat hotel pukul 2 pagi. Aku dengan partner Shaolin Temple the 2nd Disciple @ Haji Azli (marah dia aku panggil dia Haji!), terus menghala ke bilik secepat mungkin. Aku order 2 orange juice besar...dahaga lah labu...mandi dan dalam keadaan kaki yang melecet terus tidur pukul 3 pagi. Dalam letih ada keinsafan...dalam letih ada kelegaan...dan letih ada ketaqwaan...makin lama aku pikir aku rasa aku makin kerdil disisi Allah SWT....nanti sambung lagi...

Tiada ulasan:

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...