Isnin, September 07, 2009

16th Day Posa

(lontong dollah dan kopi aik cheong peninggalan IQ dan Dada!)

(lontong yang 2 hari berturut-turut aku makan!)

(tengok betul2..tu fruit carving tu..)

(pizza aku..)

(pizza aku lagi!)

Macam selalunya di pagi Ahad yang syahdu, aku berskype dengan anak-anak aku dan aunty. Tak menang melayan depa. Baby Marina tayang baju yang aunty sempat buat baru selai. Siap ada "smocking" lagi...eh betul ke aku tulis ni? Marina menari-nari dengan baju raya dia. Alahai...anak aku...hancur luluh, jatuh berdebuk jantung aku tengok dia menari dengan baju raya! Yuya pulak makin bulat walaupun posa selalu setengah hari. It's okay...setengah hari pun. Yang penting untuk aku, penghayatan makna posa tu sendiri dan pemahaman sebab-sebab wajib posa. dan bukannya setakat menahan lapar dan dahaga saja. Abang pulak makin besar dan kalau bercakap pun dah tak macam Yuya yang masih lagi buat muka yang pelik-pelik kat screen! Abang lebih serious dan bercakap cuma facts! Kelas...

Hari ni aku sibuk melayan group-group yang akan buat function pada hari Selasa dan Rabu nanti. 2-2 sama penting sebab orang yang datang nanti pun memang penting. Part ni aku kena hati-hati sikit. Menu depa aku dah cerita, lay-out function room aku dah cerita, service sequence pun aku dah cerita. Jadi esok aku kena pulun set-up bagi habis. Busy tu...

Macamana busy pun aku, aku masih sempat berteh tarik lagi sekejap tadi sebelum pukul 12 malam. Sambil dok minum sambil dok pikir masalah dunia yang makin meruncing ni. Depa pasang lampu lip-lap ka raya ni? Depa sempat sembahyang raya ka nanti? Depa simpan ka duit raya nanti? Bukan ka tu semua masalah dunia tu?

Fitrah aku tak bayar lagi. Tengoklah dalam minggu depn aku akan settlekan..Hari tu kakak dan abang aku kirim duit suruh waqafkan Quran kat Haram. Aku cakap no problem...aku tanya Dollah Lounge, sonanglah itu! kami lari pergi cari kedai buku. Cakap aku nak wakafkan Quran. Depa senyum, depa chop sana, depa chop sini, depa cakap terimakasih, aku bayar, hantar masjid. Habis cerita....Satu Quran SR25. Selesai tanggungjawab aku satu. Kalau tak buat, aku rasa bersalah sangat. Berat permintaan tu...

Kepada pembaca blog aku semua, "Selamat Berpuasa" dan selamat membaca Berita Harian ruangan agama hari Isnin, 7/9/09. Sebab apa aku suruh baca BH hari Isnin ni? Sebab ada cerita aku tulis sikit kat situ. Selamat membaca dan terimakasih BH aku ucapkan sebab cerita aku sikit tu terlepas jugak....heh3...

20 ulasan:

Salam sejahtera....... berkata...

salam uncle.
saya tak de BH hari ni,apek jual suratkhabaq tu cuti nuzul quran jugak kot...tapi saya dah baca artikel uncle kat BH online..tahniah, kot-kot esok-esok nanti uncle boleh ada ruangan tetap seminggu sekali pulak...

kucingorengemok berkata...

dah baca! dah baca! berlari gi cari bh... ok next project - novel! amacam uncle? heheh :)

Nafastari berkata...

Nice pics, nice blog!

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam uncle,

kak nab baru jer baca article yg uncle tulis kat BH hari ini...wah! dah jadi penulis kat surat kabar lak dah...tahniah!

fruit carving tu ...mak ooi...camner nak buat tu?

My Life berkata...

mcmana family uncle raya tanpa uncle?? kuat dan tabahnya depa... tentu lawa marina dengan gaunnya. minta ler dengan untie gambar marina..hihiiih

RedAnna berkata...

uncle,
i have been your silent reader for quite sometimes.
you have an awesome blog!

r u at dar twhid?

its a very nice hotel.

selamat berpuasa!!

Uncle berkata...

Cuti Nuzul Quran? Sana ja yang banyak cuti...sini takdak pun...anyway, ruangan tetap seminggu sekali? Nampak gaya Uncle kenalah tulis dengan sopan-santun...."tumpang lalu sikit, boleh?"

Uncle berkata...

Brilliant! Tapi ada ka orang nak baca kalau tak kena paksa atau cekik kat leher?

Uncle berkata...

Dear Nafastari.
Thanks for coming-by....i'll visit yours after this...tak sabar nak baca...

Uncle berkata...

Dear KN.
Saya dah cakap kat Cikgu Bibah dulu, saya suka menulis, tapi dia tak percaya, siap cebik mulut lagi...dia cakap, "kau pergilah tulis kat pondok talipon tepi kantin tu..". Tu yang penuh hasil nukilan saya kat pondok tu...

Ooops saya silap, yang tu actually vegetable carving!

Uncle berkata...

Dear ML
Memang susah beraya tanpa keluarga tapi Uncle pasrah....pergh, ayat! Memang tension pun tapi apa nak buat..

Uncle berkata...

Dear Redanna.
Nice red apple. Thanks for reading but please bagitahu. Janganlah jadi silent reader, I need to know my readers too...

Nope I'm not at DT. Sebelah DT kan ada Hilton, sebelah Hilton kan ada Zam-Zam, Uncle kat sebelah tu nak menghala ke Meridien. Opposite King Abd Aziz Gate. Let me know if you're coming.

ms.legolas berkata...

cantiknya gubahan sayur tu...
nk order satu buat raya leh ke..
meleleh air liur tgk pizza uncle... tak leh jd, kena cari pizza utk buka hari ni..

Uncle berkata...

Dear Ms. Legolas...
Nak order? Boleh..apa salahnya...depa ni memang pandai gubahan. Habis semua sayur dengan buah depa gubah..pizza tu pulak memang sedap sesangat!

Tanpa Nama berkata...

adoii.. telan ayq liuq guk2 eh tgk lontong dollah tu.. ahiksss..
pizza tu pn satu hal jgk.. mmg cri psai sgh ni.. ahakssss..

My Life berkata...

berita minggu 7 september 2009 bersamaan 17 ramadhan 1430h muka surat 32 ruangan agama..

"BERKHIDMAT DALAM BIDANG PERHOTELAN DI MAKKAH CUKUP BERETI BUAT SAYA.. TAMBAH LAGI HOTEL TEMPAT SAYA BEKERJA DALAM LINGKUNGAN MASJIDILHARAM. MEMBUATKAN HATI SAYA CUKUP GEMBIRA SELEPAS LEBIH 20 TAHUN BERKHIDMAT DI HOTEL SELURUH DUNIA"

SENYUM JER DEKAT UNCLE'' (-_-)
ALHAMDULILLAH..

Uncle berkata...

Kalau telan ayaq lioq dengan lontong Dollah takpa....sat gi buleh order 755 2525!

Uncle berkata...

Dear ML.
Alhamdulillah...rezeki Allah bagi!

pinatbate berkata...

saya dah baca tulisan Uncle kat BH tapi tak lawan macam uncle tulis dlm blog!yg tu very the sopan santun..dlm blog saya boleh ketawa ngekek sambil berfikir..uncle kan pakar motivasi..!
lagi satu..petang semalam saya telah terjebak dalam aktiviti gigih membuat lontong akibat terliur tengok gambar lontong dollah tu..rosak diet gua...huhu!

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ berkata...

betul tu kak pint
uncle ni memang penulis. tak semua blogger boleh menulis macam uncle. yang ada tu hanya boleh tempek gambor macam aku ni lah hah. Ayat pun selalu tulis tak betul....keppiRUPPP uncle!

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...